MC Doktorn
Guest
Exempelvis kan nämnas att för trafikförsäkringsmomentet är nästan varannan inkommen skada till Trygg-Hansa en klass 7 genomsnittskostnaden är ca 3 ggr större för en klass 7-hoj än för en i klass 3. Stölder är det också illa ställt med där mer än var tredje anmäld skada hos Trygg-Hansa är en klass 7 JFR med klass 3. Den genomsnittliga skadekostnaden för en klass 7-hoj är mer än dubbelt så hög. När det gäller vagnskadan är 11 % av klass 7-hojarna är inne för reparation. Motsvarande siffra för en klass 3-hoj är 2 %. Den genomsnittliga skadekostnaden är 60% högre för en klass 7 jämfört med klass 3. Detta betyder att drygt 1 av 10 klass 7-hojar måste repareras och när genomsnittskostnaden är ca 40.000 kr så måste 10 klass 7-åkare betala ca 4.000 kr/år (med administrativa kostnader blir det ca 5.000 kr) för att täcka denna enda skada. För en klass 3-hoj är det hela 50 st som är med och delar på kostnaden, vilket gör ca 615 kr, inklusive administrativa kostnader.
Detta resulterar i att en klass 7-hoj är många gånger dyrare att försäkra i och med att de oftare är inblandade i försäkringsärenden och varje enskilt ärende är mycket dyrare. Man skall ha i åtanke att detta är genomsnittsberäkningar för hela landet. I storstäder är risken högre och därför skadekostnaderna och premierna högre. Som ett belysande exempel är att Trygg-Hansa har 700 st R1-hojar i sitt bestånd. 290 st av dessa var under förra året anmälda till bolaget för någon form av skada! Det betyder ca 40 % av hela beståndet under ett och samma år! Om R1-orna haft en egen försäkringsklass så skulle det betyda att drygt två R1-hojåkare skulle betala en skada!
Detta innebär om Yamaha R1 hade en egen försäkringsklass att ca2 ägare betalar en skada!
Detta resulterar i att en klass 7-hoj är många gånger dyrare att försäkra i och med att de oftare är inblandade i försäkringsärenden och varje enskilt ärende är mycket dyrare. Man skall ha i åtanke att detta är genomsnittsberäkningar för hela landet. I storstäder är risken högre och därför skadekostnaderna och premierna högre. Som ett belysande exempel är att Trygg-Hansa har 700 st R1-hojar i sitt bestånd. 290 st av dessa var under förra året anmälda till bolaget för någon form av skada! Det betyder ca 40 % av hela beståndet under ett och samma år! Om R1-orna haft en egen försäkringsklass så skulle det betyda att drygt två R1-hojåkare skulle betala en skada!
Detta innebär om Yamaha R1 hade en egen försäkringsklass att ca2 ägare betalar en skada!

Last edited: