Logga med GPS

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag funderar på att skaffa en handhållen GPS för lite olika ändamål. En grej som skulle vara lite kul är om den kunde logga min färd runt en bana, t.ex. Anderstorp. Jag har förstått att de flesta GPS:er har nån sådan funktion, men hur är det med samplingsfrekvensen? Kan jag ställa in så att alla mätvärden sparas i nåt käckt format och sedan skicka över alltihop till min PC för att kolla hastigheter, varvtider mm.?

Att spara all data skulle ju med tiden ta en hel del plats, men eftersom man sällan kör längre än en halvtimme borde det inte vara några problem av den anledningen.

Tjena!
Jag funderar på att skaffa en handhållen GPS för lite olika ändamål. En grej som skulle vara lite kul är om den kunde logga min färd runt en bana, t.ex. Anderstorp. Jag har förstått att de flesta GPS:er har nån sådan funktion, men hur är det med samplingsfrekvensen? Kan jag ställa in så att alla mätvärden sparas i nåt käckt format och sedan skicka över alltihop till min PC för att kolla hastigheter, varvtider mm.?

Att spara all data skulle ju med tiden ta en hel del plats, men eftersom man sällan kör längre än en halvtimme borde det inte vara några problem av den anledningen.

Min GPSmap 60CSx kan väldigt enkelt logga koordinater, hastighet mm som
sedan kan visas i programmet Mapsource som följer med.
Data från GPS:en kan också visas i GoogleEarth och andra program.
Det går att ställa in hur tät punkterna skall loggas vid tid eller sträcka
Men tror inte man med automatik kan få fram varvtider men du kan få fram
hastigheten vid varje mätpunkt.
Man kan ju lägga in start/mål linjen som en waypoint, då kanske man
kan utläsa varvtider, men GPS har inte bättre nogrannhet än 4 meter
Och jag förmodar att det inte räcker för redovis delar av sekunder.
Själva datafilerna blir inte alls så stora.

Jag använder själv denna GPS + Frilufskartan pro när jag är ute och
kör med min drz400s, hittar många fina små grusvägar mm.

Skicka PM om du vill ha exempel på data från GPS:en

Här finns mer fakta om min GPS
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1273

Tack för svaret! :tummenupp
Nej, jag inser väl att noggrannheten inte är riktigt tillräcklig för att få exakta varvtider, och det var väl inte det enda användningsområdet jag hade tänkt heller, men det skulle vara lite kul att prova.

Det viktigaste är väl att jag kan få ut rådata i något filformat, så att jag sedan kan behandla den i MATLAB eller liknande för att få fram kanske hastighetskurvor och vad man nu kan vilja få reda på.

Jag vill gärna se hur en sådan fil kan se ut, så jag skickar ett PM med min mailadress.

Last edited:
Tänkte att jag skulle avsluta tråden genom att meddela att jag har köpt en GPS, nämligen en sån här Bluetooth-modul: http://www.semsons.com/hogpwigpsres1.html

Ihop med min Sony Ericsson w850i och diverse gratis java-program har jag alla funktioner jag behöver, till ett riktigt bra pris. Fick ge 850 spänn för GPS-modulen. :tummenupp

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!