Hehe , Välkommen upp å köra i bänken
Nått bra pris kan vi nog komma överens om
Saken är ju den att man har ca 200 lastpunkter där man vill ha korrekt A/F. Korrekt A/F enligt mig är där motorn lämnar 97- 98%
utav max effekt och detta på den fetare sidan ( A/F 12.4-12.8)
Varför det undrar alla, Jo därför att när soppan blir varm och man mapat på exempelvis 13.7 eller liknande så kommer man få en maskin som hamnar på 14-15 i A/F alltså helt förkastligt snålt
Detta med riktigt dålig och ryckig gång
Mc insprutningssystemen är helt enkelt för dåliga (enkla ) för att hålla reda på alla parametrar
Att komma åt alla lastpunkter kan BARA göras i bänk
En av mina specialiteter är att mappa " baksidan" som jag brukar kalla det , Det vill säga motorbroms områden dit motorn normalt inte orkar varva
Detta göres genom att man varvar upp maskinen på höga trottel lägen
släpper gasen ( motorbroms) därefter ger man exempelvis 5 % trottel
mappar dessa punkter och vipps har man en motor som varvar 1000-2000 rpm mer på varje trottel läge ( låga vinklar)
Oavsett om man mappar gas eller motorbroms så MÅSTE man kunna bromsa upp maskinen på vissa specifika lastpunkter
Inte helt ovanligt att +10 kan följas i nästa ruta utav -5 eller ännu grövre avvikelser
GÖRS detta på FEL ställe så omkullkasstas HELA mappen
Dom flesta av mina kunder kan faktiskt vittna om just denna upplevelse att motorn tar sig mycket bättre i olika del lastområden
Fullgassvepen är inte lika mystiska där loggar man helt enkelt A/F
i graf och sifferform i bänkmjukvaranoch justerar därefter tills
man har ganska rakt streck i A/F grafen
Dock inte helt enkelt eftersom viss tidsdelay förekommer ( olika på olika spooluptider på rullen)
Skiljer alltså krafftigt på en effektstark motor och en svag
Litet exempel på en nyligt mappad ZX12 kawa ( lite lynnig på 100% trottel och låga varv) Mycket pulsationer
å andra sidan kör man inte 100% trottel på 6an i 40 km/h
Lägre trottelvinklar och A/F är betydligt bättre
Man måste betänka att den graf som bänkoperatören bara är en utav
8 om man kör Pc3 och 10 lägen Pc5 ( högre upplösning)
Jag kör alla dessa det brukar landa mellan 30 och 60 pull i bänken
+ Alla steady state mapningar ( Med bromsen) Ca 1,5- 2 timmar brukar det ta
Tuninglinken som Dynojetcentren brukar ha är ett BRA verktyg
Men utan bra kännsla och kunnskap hos operatören en falsk trygghet om att man gjort rätt
Att mappa manuellt borde alla operatörer lära sig för att sedan få en utökad kännsla för motorbeteende och konsekvenser
M.V.H Peter (som ständigt försöker lära sig mer) ( gubben e gammal)