Logga lambdavärden

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej!

Jag har en mille från 2001 som jag skulle vilja ha möjlighet att optimera själv (utan bromsbänk). Jag har pc på hojen nu. Hur går man tillväga för att göra detta? Är det möjligt på ett vettigt sätt att utföra?

Vänliga hälsningar
Jacob

Jag hade en WideBandCommander från DynoJet som första loggning och mappning på väg. Med hjälp av ett excel dokument så gick mappningen bra dock "manuellt". Tyvärr så är den bara för en lambda sensor så vill du mappa separat för bägge cyllarna så måste du köra de var för sig.

Ett annat val är ett Innovate Motorsports kit med dubbla lambda och möjligheten att logga alla parametrar som du bara kan komma på.

Motty AFR Tuner är ett automatiskt system som många använder dock ej jag, kanske kan nån annan fylla på med erfarenheter.

Nu har jag en Motec ecu och an Starlane Athon GPS Pro logger. Motec ecun är kanon, finns liksom hur mycket som helst att pula med....:tummenupp

/J

Tjo....

Jag har lite långt till en bra bänk...så jag gick också min egen väg, så jag köpte en motty afr tuner till min aprilia, föra året körde jag med 998cc och en lambda i år har mottyn 2x lambda och hojen har 1060cc.

Jag tycker det funkar väldigt bra...man ställer in ett värde som man vill att mottyn ska mapa efter.. t.ex 13 och då vill motty ha det värdet på båda lambda sensorerna...går den för fett så drar den bort bränsle, går den för snålt så ökar den bränsle.

Om man ska ha en eller två...jag tycker man ska ha två lambda eftersom det skiljer ganska mycket..som du ser på bilden jag lägger upp här(offseten är skillnaden på främre cylindern mot bakre)

http://www.afrtuner.com/ (för att köpa mottyn)

Hojen har:
1060cc.
Smalt 60mm helsystem.
Stor luft tratt utan massa skit i.

fuelmaps.jpg

Tack för svaren!
Det jag är intresserad av är väll att hojen mappar sig självt! Det är många olika modifikationer på gång och hade viljat ha så att hojen mappar sig självt istället för att lägga en massa pengar på mappning i bänk mella varje trim man vill prova!
Finns det någon som är kompatibel med powercommandern? Hade varit skönt att kunna spara lite pengar genom att kunna använda powercommandern!

Jag har jagat den tyska firman (Kommer ej ihåg vad de heter just nu) om 1200cc kittet till millen, men de är omöjliga att få tag på via mail!!
Jag ringde dem men det var ingen som kunde engelska. Om det är någon som kan tyska som har lust att ringa och höra vad kittet kostar hade det varit toppen.

Glöm det där med självmapande system

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om varför dessa ALDRIG kan fungera

Jag har provat många olika styrsystem samt nya Pc5 auto tune men NEJ

Kort sagt kan man säga att översvängningar i justermapen och oförmågan att kunna hålla konstanta trottelpossitioner och undvika accpump och chokeanrikningar gör detta i stort sett omöjligt

Att detta skulle kunna funka i teorin håller jag med om ( mycke fnul med pidfaktorer mm)

Jag har även kör hojar som har gått med autotune i min bänk , Tvivelaktigt resultat må jag säga

Att justera in sin hoj i bänk kostar ju inte så mycket jämfört med att först köpa autotune kit samt otaliga timmar på vägen med mediokert resultat

(har själv mapat på vägen i många år)

Peter

Glöm det där med självmapande system

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om varför dessa ALDRIG kan fungera

Jag har provat många olika styrsystem samt nya Pc5 auto tune men NEJ

Kort sagt kan man säga att översvängningar i justermapen och oförmågan att kunna hålla konstanta trottelpossitioner och undvika accpump och chokeanrikningar gör detta i stort sett omöjligt

Att detta skulle kunna funka i teorin håller jag med om ( mycke fnul med pidfaktorer mm)

Jag har även kör hojar som har gått med autotune i min bänk , Tvivelaktigt resultat må jag säga

Att justera in sin hoj i bänk kostar ju inte så mycket jämfört med att först köpa autotune kit samt otaliga timmar på vägen med mediokert resultat

(har själv mapat på vägen i många år)

Peter

Okej! Ska ta en funderare då! Men hur fungerar det om man har en logger för lambdan och mappar efter den med powercommandern? Fungerar det bättre? Vet du några bra produkter för detta?
Jag skulle nämligen vilja ha möjlighet att kunna mappa själv!

Okej! Ska ta en funderare då! Men hur fungerar det om man har en logger för lambdan och mappar efter den med powercommandern? Fungerar det bättre? Vet du några bra produkter för detta?
Jag skulle nämligen vilja ha möjlighet att kunna mappa själv!

Andersson Turbo borde ju kunna det här bättre än mig..och jag håller med honom till en viss del...det är väldigt svårt att hålla samma trottel m.m , samma varv, olika trottlar olika varv m.m. man ser ju lite det i mapningen också.

Vad som är bättre det vete sjutton.. Men en sak som är säker om en twin ska mapas så ska den ha en map för främre och en för bakre cylindern.

Här kommer en logg bild...

Peter: jag är lite nyfiken...du byggde ju en bänk...hur lång tid tar en bänkning om en twin ska justeras in..och han vill ha en map för varje cylinder och det ska göras väldigt noga.

loggafr.jpg

Lägger med en bild hur kolvarna såg ut efter ca 1200mil med afr tuner.
IMG_1964.jpg

Last edited:
Absolut! Jag har inte kollat på detta området överhuvudtaget innan så jag är öppen för alla åsikter och idéer!

Kan man inte mappa cylindrarna individuellt med powercommander? (tror det är en pc3 jag har)

Absolut! Jag har inte kollat på detta området överhuvudtaget innan så jag är öppen för alla åsikter och idéer!

Kan man inte mappa cylindrarna individuellt med powercommander? (tror det är en pc3 jag har)

Yep det kan du...se bara till att han som bänkar hojen gör det också, har du powercommander 3 känns det som om det är billigare att åka o bänka hos någon.

Angående 1200cc från det stället som du nämner så e jag väldigt skeptisk...Finns aprilior som åker runt med 1200cc i europa på banor men de har gjort på ett annat viss(och det får du ta via pm med mig om)

Annars är det 1060cc du ska köra med om det ska hålla med orginal cylindrarna...1103cc är gräns puck...håller ett tag men inte i längden som det verkar.

Hm, kom på att denna religion diskuterats tidigare :Bugar

Peter, du får gärna skriva spaltmeter för vi vill lära oss :tummenupp

En annan har inte riktigt utrymmet och plånboken för en egen bänk :huvet :gråta

Jag har bara mappat "råa" omappade motorer med mottyn.
Vad jag kan se i loggen är att värdet är rätt över tiden/varvet/lasten. :va

Är det bara någerlunda bra uppbyggt så ska det inte mappas förrän trotteln hållts stabil under x-tid.

Edit: Peter, jag har en maskin du kan få bita i om du vill? :gnissla:)

Last edited:
Yep det kan du...se bara till att han som bänkar hojen gör det också, har du powercommander 3 känns det som om det är billigare att åka o bänka hos någon.

Angående 1200cc från det stället som du nämner så e jag väldigt skeptisk...Finns aprilior som åker runt med 1200cc i europa på banor men de har gjort på ett annat viss(och det får du ta via pm med mig om)

Annars är det 1060cc du ska köra med om det ska hålla med orginal cylindrarna...1103cc är gräns puck...håller ett tag men inte i längden som det verkar.

Visst blir det billigare att köra och mappa hojen i bänk, men jag hade gärna haft möjligheten att mappa mellan varje modifikation jag gör på hojen. Det blir många olika grejor jag testar men det känns inte jätte skoj att mappa hojen mellan varje liten grej man gör på en verkstad som ska ha betalt!

Ang 1200cc, du har PM! Det verkar alltså att man åter igen kommer fram till attt det inte lönar sig med borra hojen. Visst 1060cc är säkert toppen men vill inte betala så mycket för 6% mer i slagvolym....

Hm, kom på att denna religion diskuterats tidigare :Bugar

Peter, du får gärna skriva spaltmeter för vi vill lära oss :tummenupp

En annan har inte riktigt utrymmet och plånboken för en egen bänk :huvet :gråta

Jag har bara mappat "råa" omappade motorer med mottyn.
Vad jag kan se i loggen är att värdet är rätt över tiden/varvet/lasten. :va

Är det bara någerlunda bra uppbyggt så ska det inte mappas förrän trotteln hållts stabil under x-tid.

Edit: Peter, jag har en maskin du kan få bita i om du vill? :gnissla:)

Hehe , Välkommen upp å köra i bänken

Nått bra pris kan vi nog komma överens om

Saken är ju den att man har ca 200 lastpunkter där man vill ha korrekt A/F. Korrekt A/F enligt mig är där motorn lämnar 97- 98%
utav max effekt och detta på den fetare sidan ( A/F 12.4-12.8)

Varför det undrar alla, Jo därför att när soppan blir varm och man mapat på exempelvis 13.7 eller liknande så kommer man få en maskin som hamnar på 14-15 i A/F alltså helt förkastligt snålt

Detta med riktigt dålig och ryckig gång

Mc insprutningssystemen är helt enkelt för dåliga (enkla ) för att hålla reda på alla parametrar

Att komma åt alla lastpunkter kan BARA göras i bänk

En av mina specialiteter är att mappa " baksidan" som jag brukar kalla det , Det vill säga motorbroms områden dit motorn normalt inte orkar varva

Detta göres genom att man varvar upp maskinen på höga trottel lägen
släpper gasen ( motorbroms) därefter ger man exempelvis 5 % trottel

mappar dessa punkter och vipps har man en motor som varvar 1000-2000 rpm mer på varje trottel läge ( låga vinklar)

Oavsett om man mappar gas eller motorbroms så MÅSTE man kunna bromsa upp maskinen på vissa specifika lastpunkter

Inte helt ovanligt att +10 kan följas i nästa ruta utav -5 eller ännu grövre avvikelser

GÖRS detta på FEL ställe så omkullkasstas HELA mappen

Dom flesta av mina kunder kan faktiskt vittna om just denna upplevelse att motorn tar sig mycket bättre i olika del lastområden

Fullgassvepen är inte lika mystiska där loggar man helt enkelt A/F
i graf och sifferform i bänkmjukvaranoch justerar därefter tills
man har ganska rakt streck i A/F grafen

Dock inte helt enkelt eftersom viss tidsdelay förekommer ( olika på olika spooluptider på rullen)

Skiljer alltså krafftigt på en effektstark motor och en svag

Litet exempel på en nyligt mappad ZX12 kawa ( lite lynnig på 100% trottel och låga varv) Mycket pulsationer

å andra sidan kör man inte 100% trottel på 6an i 40 km/h

Lägre trottelvinklar och A/F är betydligt bättre

Man måste betänka att den graf som bänkoperatören bara är en utav
8 om man kör Pc3 och 10 lägen Pc5 ( högre upplösning)

Jag kör alla dessa det brukar landa mellan 30 och 60 pull i bänken
+ Alla steady state mapningar ( Med bromsen) Ca 1,5- 2 timmar brukar det ta

Tuninglinken som Dynojetcentren brukar ha är ett BRA verktyg
Men utan bra kännsla och kunnskap hos operatören en falsk trygghet om att man gjort rätt

Att mappa manuellt borde alla operatörer lära sig för att sedan få en utökad kännsla för motorbeteende och konsekvenser

M.V.H Peter (som ständigt försöker lära sig mer) ( gubben e gammal):D

Bifogat

• ZX12.JPG
    ZX12.JPG
    109 KB · Visningar: 50
Hehe , Välkommen upp å köra i bänken

Nått bra pris kan vi nog komma överens om

Saken är ju den att man har ca 200 lastpunkter där man vill ha korrekt A/F. Korrekt A/F enligt mig är där motorn lämnar 97- 98%
utav max effekt och detta på den fetare sidan ( A/F 12.4-12.8)

Varför det undrar alla, Jo därför att när soppan blir varm och man mapat på exempelvis 13.7 eller liknande så kommer man få en maskin som hamnar på 14-15 i A/F alltså helt förkastligt snålt

Detta med riktigt dålig och ryckig gång

Mc insprutningssystemen är helt enkelt för dåliga (enkla ) för att hålla reda på alla parametrar

Att komma åt alla lastpunkter kan BARA göras i bänk

En av mina specialiteter är att mappa " baksidan" som jag brukar kalla det , Det vill säga motorbroms områden dit motorn normalt inte orkar varva

Detta göres genom att man varvar upp maskinen på höga trottel lägen
släpper gasen ( motorbroms) därefter ger man exempelvis 5 % trottel

mappar dessa punkter och vipps har man en motor som varvar 1000-2000 rpm mer på varje trottel läge ( låga vinklar)

Oavsett om man mappar gas eller motorbroms så MÅSTE man kunna bromsa upp maskinen på vissa specifika lastpunkter

Inte helt ovanligt att +10 kan följas i nästa ruta utav -5 eller ännu grövre avvikelser

GÖRS detta på FEL ställe så omkullkasstas HELA mappen

Dom flesta av mina kunder kan faktiskt vittna om just denna upplevelse att motorn tar sig mycket bättre i olika del lastområden

Fullgassvepen är inte lika mystiska där loggar man helt enkelt A/F
i graf och sifferform i bänkmjukvaranoch justerar därefter tills
man har ganska rakt streck i A/F grafen

Dock inte helt enkelt eftersom viss tidsdelay förekommer ( olika på olika spooluptider på rullen)

Skiljer alltså krafftigt på en effektstark motor och en svag

Litet exempel på en nyligt mappad ZX12 kawa ( lite lynnig på 100% trottel och låga varv) Mycket pulsationer

å andra sidan kör man inte 100% trottel på 6an i 40 km/h

Lägre trottelvinklar och A/F är betydligt bättre

Man måste betänka att den graf som bänkoperatören bara är en utav
8 om man kör Pc3 och 10 lägen Pc5 ( högre upplösning)

Jag kör alla dessa det brukar landa mellan 30 och 60 pull i bänken
+ Alla steady state mapningar ( Med bromsen) Ca 1,5- 2 timmar brukar det ta

Tuninglinken som Dynojetcentren brukar ha är ett BRA verktyg
Men utan bra kännsla och kunnskap hos operatören en falsk trygghet om att man gjort rätt

Att mappa manuellt borde alla operatörer lära sig för att sedan få en utökad kännsla för motorbeteende och konsekvenser

M.V.H Peter (som ständigt försöker lära sig mer) ( gubben e gammal):D

Bra info där låter som du kan och vill lära dig ännu mer om bänkning :tummenupp , gillar inte de som bara bänkar och ställer in lite och inte gör det grundligt!(eftersom de inte vet hur det funkar)

afr tuner har sina för och nackdelar men det har nog även en bänk, men i det stora hela så funkar det nog med båda..motorerna värkar ju överleva fast de inte är mapade så bra, även om motor gången inte blir så rolig.

Man skulle ha byggt en bänk själv som man kunde testa sig fram med.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard