Logga för 30 mille

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
Varför? Det är ju ofta småsparare som äger stora delar av företagen via aktier. Klart att företagstoppen har ett ansvar för hur de hanterar deras pengar.




Sedan ägde vi faktiskt Telia redan innan dom sålde, men någon utdelning av vinsten dom fick när dom sålde har jag inte sett. Förstår inte riktigt folk som köpte något dom redan ägde.
 
mb skrev:
Varför? Det är ju ofta småsparare som äger stora delar av företagen via aktier. Klart att företagstoppen har ett ansvar för hur de hanterar deras pengar.

Småsparare är ägare per defnition och de har naturligtvis ett intresse och all rätt att framföra det på bolagsstämman, det är ägarna som tillsätter styrelse och vd så det är inget problem - demokrati helt enkelt.

I offentliga bolag så tillsätts styrelse och vd efter (s) partikongress, det är inte demokrati.
 
Therudeboy skrev:
Sedan ägde vi faktiskt Telia redan innan dom sålde, men någon utdelning av vinsten dom fick när dom sålde har jag inte sett. Förstår inte riktigt folk som köpte något dom redan ägde.

Det var kul med alla gammelsossar som stod och köade till nyemissionen och tyckte det var ok med kapitalism eftersom de redan ägde bolaget ( :confused: ) och sedan så dök kursen eftersom statliga bolag ofta är undermåligt skötta.
 
inte så konstigt att det kostar 30 miljoner för att byta loggan. Fatta bara hur mkt man måsta trycka och byta om allt. Alla tidtabeller, skyltar, reklam, fakturapappar, papper överhuvudtaget osv osv..
 
Markus skrev:
Småsparare är ägare per defnition och de har naturligtvis ett intresse och all rätt att framföra det på bolagsstämman, det är ägarna som tillsätter styrelse och vd så det är inget problem - demokrati helt enkelt.

I offentliga bolag så tillsätts styrelse och vd efter (s) partikongress, det är inte demokrati.
Äsch, det är lika lite demokrati egentligen. Som enskild aktieägare har man i praktiken inget inflytande alls. Låt oss säga att småsparare sammantaget äger hälften av ett godtyckligt företag. Har de hälften av makten? Nä... knappast. Det är väl förresten det som är poängen med individualismen - att folk ska sluta samarbeta med varandra så de blir svaga och lättkontrollerade :gnissla
 
mb skrev:
Äsch, det är lika lite demokrati egentligen. Som enskild aktieägare har man i praktiken inget inflytande alls. Låt oss säga att småsparare sammantaget äger hälften av ett godtyckligt företag. Har de hälften av makten? Nä... knappast.

Fel, teoretiskt sätt så kan alla småsparare gå ihop (vilket de också gjort och bildat Aktiespararna som minst sagt har möjligheter att påverka styrelser) och driva sin linje - förutsatt att de har aktier med samma röstberättigande. Men... Du är emot EU va? EU försökte tvinga på Sverige att ta bort A/B aktier, gissa vilket parti som gick emot dem? Socialdemokraterna så klart (I den lilla människans tjänst). Inte så konstigt när GP går på samma bjudningar som Wallenberg. Du lär väl bemöta detta lika mycket som frågan om vilka partier som avvecklar kärnkraften, kärnkraften som skulle rädda dina älvar. Kappan efter vinden...


mb skrev:
Det är väl förresten det som är poängen med individualismen - att folk ska sluta samarbeta med varandra så de blir svaga och lättkontrollerade :gnissla

Du är en sådan där vänsterparist va? Intressant, skämt och sido, med sådana här olika uppfattningar. Jag menar på den exakta motsatsen, att Socialismen är skapad för att Staten ska kunna kontrollera folket. Vem menar du skulle skapat "individualismen" och vem skulle försöka kontrollera folket?
 
Markus skrev:
Du är emot EU va? EU försökte tvinga på Sverige att ta bort A/B aktier, gissa vilket parti som gick emot dem? Socialdemokraterna så klart
Det är ruttet. Jag har alltid avskytt A/B-aktiesystemet :zpy

Jag är inte obstinat i min EU-kritik; givetvis drivs en del vettigt samarbete också. Att t.ex. vattenkraftbolagen skulle lämna viss ersättning åt komunerna där resursen tas, är en annan gammal vettig EU-fråga som Sverige av någon anledning motarbetat.
 
Markus skrev:
Intressant, skämt och sido, med sådana här olika uppfattningar. Jag menar på den exakta motsatsen, att Socialismen är skapad för att Staten ska kunna kontrollera folket. Vem menar du skulle skapat "individualismen" och vem skulle försöka kontrollera folket?
Det ingår ju i liberalismens paketlösning av varje aktör ska vara så egocentrisk som möjligt. Klart det är bra för de stora kapitalägarna när folk är så individuella så att de inte kan samarbeta och verka som motkraft. Det är som i det gamla romarriket; man visste hur man skulle hålla folket i schack. Bröd och skådespel är dock utbytt mot mcdonalds och ricky lake.
 
mb skrev:
Det ingår ju i liberalismens paketlösning av varje aktör ska vara så egocentrisk som möjligt. Klart det är bra för de stora kapitalägarna när folk är så individuella så att de inte kan samarbeta och verka som motkraft. Det är som i det gamla romarriket; man visste hur man skulle hålla folket i schack. Bröd och skådespel är dock utbytt mot mcdonalds och ricky lake.

Nu är jag faktiskt uppriktigt intresserad (men jag borde gå hem istället). Varför menar du att det måste finnas en motkraft, och till vad? Menar du som konkurrent, eller som stoppkloss?

När du menar att liberaler vill att alla ska fungera som individer, tror du att det beror på att Folkpartiet t.ex. vill att medborgarna ska bli illa behandlade av storföretagen? Jag tror att individualister, som du kallar dem, vill att alla ska ha möjligheten att leva sitt eget liv på sina egna villkor - utan att staten blandar sig i mer än nödvändigt.
 
Markus skrev:
Nu är jag faktiskt uppriktigt intresserad (men jag borde gå hem istället). Varför menar du att det måste finnas en motkraft, och till vad? Menar du som konkurrent, eller som stoppkloss?

När du menar att liberaler vill att alla ska fungera som individer, tror du att det beror på att Folkpartiet t.ex. vill att medborgarna ska bli illa behandlade av storföretagen? Jag tror att individualister, som du kallar dem, vill att alla ska ha möjligheten att leva sitt eget liv på sina egna villkor - utan att staten blandar sig i mer än nödvändigt.
På A svarar jag: för att undvika ett klassamhälle. På B svarar jag: "vad är frihet?"

Nu går jag och lägger mig, sov knappt nåt inatt :trött
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top