Lofoten, vad ska man inte missa då?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Det verkar bli finväder på Lofoten från och med torsdag. Ska nog blåsa upp dit på torsdag morgon och komma hem på söndag kväll.

Vad är det man inte får missa när man bajkar där?

Pubarna i Lödingen och Sortland! Valsafari från Andenes! Ta en tur ut till Bö och leta upp det anspråkslösa matstället. Beställ torskfilé. Njut!! Är du fiskeintresserad så kommer du till ett eldorado där man bl.a fångar jättetorsk.
Det finns hur mycket som helst för ögat så ta med kamera och videokamera.

Bifogat

• Lofoten1.jpg
    Lofoten1.jpg
    43.5 KB · Visningar: 227
Dykcert? I så fall ett måste, kolla här: www.lofotdykk.no. Kanonkille som har stället, fet RIB-båt om man bara vill ha en tur, utrustning och logi finns.
Krigsmuseet i Narvik, tyckte jag var intressant i vart fall. Valsafari finnsett antal (även dykcentret), jag var skeptisk när jag såg alla tyskar/amerikaner/japaner, men när man såg första valfenan så försvann den skepticismen...
Annars fiske/natur som Smokey redan sagt.
/Hasse

åk ner till sydspetsen o kolla in Sörvågen och Å.
Fina vandringsleder upp i bergen.
Följ även med en "shark" (mindre fiskebåt) ut o fånga torsk o sej med hjälp av "pirk"(lång rev med flera krokar och ett sänke).

Hälsa min mamma om du ser henne i Sörvågen, hon är där på semester just nu

/Tom

Är inte så blodigt intresserad av fiske, fiskar mest för att vara sällskaplig. Och för att det är avkopplande att sitta vid elden med en kall i näven. Om man kan hyra fiskeprylar så kanske man testar att fiska lite torsk.

Krigsmuseet i Narvik har jag varit till, så det får vara denna gång. Valsafari låter inte så där jätteskoj, men det kanske är värt att testa.

Last edited:
Smokey Hooker skrev:
Pubarna i Lödingen och Sortland! Valsafari från Andenes! Ta en tur ut till Bö och leta upp det anspråkslösa matstället. Beställ torskfilé. Njut!! Är du fiskeintresserad så kommer du till ett eldorado där man bl.a fångar jättetorsk.
Det finns hur mycket som helst för ögat så ta med kamera och videokamera.

Har du varit i Lödingen ?.
Shitponfritt. jag är uppväxt där.

Det finns hur mycket som helst.

Det som finns kvar där uppe är.
Fisk. kanon hojvägar. underbar natur. Fisk. brudar. konstig dialekt. fisk. hembränt. massor med gott öl. trevliga människor. fisk. När det gäller musser och annat så är det mest fiske musser som är där ute. sen är det en och annan fisk där ute med.

Har bott i Lödingen i 10 år.

Kungen skrev:
Fisk. kanon hojvägar. underbar natur. Fisk. brudar. konstig dialekt. fisk. hembränt. massor med gott öl. trevliga människor. fisk. När det gäller musser och annat så är det mest fiske musser som är där ute. sen är det en och annan fisk där ute med.

tror du glömde en sak... lite mer fisk ;)

Kungen skrev:

:rofl :rofl men nu är frågan finns det någon bra fisk att hitta?

Men vilken tur jag har då ...

Från Vägverkets hemsida:

Väg E10 är avstängd mellan Kiruna och Riksgränsen, vid Pessinabron, ca 2 mil öster om Abisko förmodligen minst till och med torsdag kl 16:00. Vägen är bortspolad pga höga vattenflöden.

LameViffer skrev:

Från Vägverkets hemsida:

Väg E10 är avstängd mellan Kiruna och Riksgränsen, vid Pessinabron, ca 2 mil öster om Abisko förmodligen minst till och med torsdag kl 16:00. Vägen är bortspolad pga höga vattenflöden.

Och nästa väg till norge finns inte förräns c:a 100 mil söderut eller så? :D

Coola Ola skrev:
Och nästa väg till norge finns inte förräns c:a 100 mil söderut eller så? :D

Hmm...tänkte inte ens på söderut, fan måste kolla hur långt det skulle bli. Men det blir en satans omväg om jag ska norrut.

LameViffer skrev:
Hmm...tänkte inte ens på söderut, fan måste kolla hur långt det skulle bli. Men det blir en satans omväg om jag ska norrut.
Närmaste torde bli om du kör till Gällivare, 45:an till rondellen utanför Arvidsjaur och sen mot Arjeplog. Du har ca 60 mil till gränsen den vägen, ca 75 till färjan Bodö->Lofoten. Med en liten omväg hinner du se Saltstraumen också.
Jag bjuder på kaffe i Arjeplog.
Slut. Frågor? :D

adl skrev:
Närmaste torde bli om du kör till Gällivare, 45:an till rondellen utanför Arvidsjaur och sen mot Arjeplog. Du har ca 60 mil till gränsen den vägen, ca 75 till färjan Bodö->Lofoten. Med en liten omväg hinner du se Saltstraumen också.
Jag bjuder på kaffe i Arjeplog.
Slut. Frågor? :D

Mmm det är nog bästa vägen kör han norrut blir det 17 mil till karesuando och sedan över till finland. Vet inte hur långt det är i finland då mitt kartprogram inte funkar i finland. över till norge via Storfjord och sedan 44 mil till Lofoten.

Det är 73 mil om du kör söderut. Via arjeplog är det gratis kaffe.
Jag hade tagit söderut.

LameViffer skrev:

Från Vägverkets hemsida:

Du får kolla med VV och åka lite senare. Vi är ett glatt gäng som startar ifrån Arjeplog Fredag morgon, för att ta färjan ifrån Bodö till Moskenes kl 15:30. Sedan åker vi norrut längs Lofoten, sen får vi se vad som händer.
Ser du en blåvit Gixxer, en röd viffer och en XJ 900 så är det vi, då kan du ju vinka.
Alla hugade är välkomna att hänka, vi ses vid färjeterminalen i Bodö vid tredraget på Fredag.

Valsafari. Fast då får du ställa hojen en dag förstås. Men det är det värt. Leta även upp en schysst restaurang och ät pocherad stenbit (Breiflabb på norska). Om den nu inte är med på utfiskad-listan nuförtiden... Det var över 10 år sen nu jag var på Lofoten.

Vem är det som bedriver färjeverksamheten mellan Bodö och Lofoten? Finns det någon hemsida man kan kika på?

Vad kostar färjeturen, hur ofta går färjorna, hur pass säkert är det att man kommer med?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman