Lod för att löda kylare?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad för lod ska man använda för att löda en alu-kylare?
Brorsan är rörläggare och ska få fixa till min läckande kylare, men han har bara prylar för att löda koppar & visste inte vad som är bäst för alu.

Finns det någon tillfällig lösning som inte degar igen hela kylsystemet? (ifall jag inte hinner laga det riktigt innan helgen)

Finns på järnhandeln...men det är inte jättelätt att löda. Men din bror har väl en viss vana..se till att det är 100% ren alu vid skadan, ingen färg eller annat bös.

heliac skrev:
Finns på järnhandeln...men det är inte jättelätt att löda. Men din bror har väl en viss vana..se till att det är 100% ren alu vid skadan, ingen färg eller annat bös.

Vad är det som gör det svårt? Jag vet inte än exakt var det läcker, men troligtvis mitt på någonstans.

De e så tunt material, e man inte van så blir skadan lätt större. Ett annat sätt är att rengöra runt runt skadan och klämma ihop så att det ser tätt ut, sedan smälter man samman med tigsvets.

Barrett skrev:
Vad för lod ska man använda för att löda en alu-kylare?

Löd med en gasol (inte acetylen!) och TechoWeld, ett zinkbaserat lod. Det finns dock fler varianter av den där typen av zinkbaserat lod. Men TechoWeld har jag dock egen erfarenhet av. Min laddluftkylare har fästöronen ditlödda med just Techoweld. Funkar smutt.

andersbrink skrev:
Löd med en gasol (inte acetylen!) och TechoWeld, ett zinkbaserat lod. Det finns dock fler varianter av den där typen av zinkbaserat lod. Men TechoWeld har jag dock egen erfarenhet av. Min laddluftkylare har fästöronen ditlödda med just Techoweld. Funkar smutt.

Låter kanon! ...men vart hittar jag det? Sökte lite på nätet & ringde den lokala svetstillbehörsfirman, utan lyckat resultat. :(

Annars kanske man skulle slänga den efter lokala bilkylar-fixarna, dom borde ju kunna laga den utan att man blir ruinerad.

mankan skrev:
Annars kan du hälla i en dl. havregryn också. Enda problemet är att det blir lite FÖR tätt :o)

Sorry, kunde inte hålla mig...

Jo visst, kaffesump, kanel & finriven ingefära mm ska ju oxå funka. Men hur seriöst känns det? Vill dessutom inte att hela kylsystemet ska dega igen ...som sagt.

Barrett skrev:
Låter kanon! ...men vart hittar jag det? Sökte lite på nätet & ringde den lokala svetstillbehörsfirman, utan lyckat resultat. :(

Annars kanske man skulle slänga den efter lokala bilkylar-fixarna, dom borde ju kunna laga den utan att man blir ruinerad.

Finns på Hobbex, har jag för mig.

kylar lagning

det går att laga med epoxi lim har lagat motorcykel kylare innan jobbar desuton på ett företag som tillverkar alu kylare till bilar o last bilar... hitta läckan o på med epoxi....

Barrett skrev:
Jo visst, kaffesump, kanel & finriven ingefära mm ska ju oxå funka. Men hur seriöst känns det? Vill dessutom inte att hela kylsystemet ska dega igen ...som sagt.
Ingefära funkar fint på bilar iaf, det sätter sig inte annat än där hålet är och härdar på ngt skumt vis :va
Jag har haft det i två bilar nu och det funkade hur bra som helst.
Men seriöst, nä inte ett skit :hihi
Men har man panik så funkar det.
//Tobbe

bogren7 skrev:
det går att laga med epoxi lim har lagat motorcykel kylare innan jobbar desuton på ett företag som tillverkar alu kylare till bilar o last bilar... hitta läckan o på med epoxi....
Har ochså provat epoxy på stora skador! Funkade skitbra höll 300 år! gör bara rent noga! med någe starkt typ myrsyra. Skulle tro att jb weld funkar ännu bättre jb = clasohlssons. :tummenupp

Tessta med metaliskt spackel funkar perfa för mig iaf..

PS! Rengör noga å tryck ihop hålet till ett så litet som möjligt..

7 djävla hål va där i skiten! :död 1600:- för en ny så det är ju inte hela världen. Blir ju ändå inget kört nu innan isen ligger så...

Barrett skrev:
7 djävla hål va där i skiten! :död 1600:- för en ny så det är ju inte hela världen. Blir ju ändå inget kört nu innan isen ligger så...
Trist med så mkt hål, men det var trots allt inte så dyrt med en ny kylare.
Alltid en tröst ju :)
//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...