Loctite på pinnbult i topplocket?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tjoho! Kanske är en dum fråga men ska man ha skitstark loctite på gängorna på pinnbultarna som jag ska sätta i toppen? Finns ingen notis om att ens ta bort pinnbultarna i verkstadsmanualen så jag har ingen aning.

file_88.jpg

Chillevippen!

Jag tror det blir svårt att få loctite att hålla så pass nära förbränningsutrymmeti en luftkyld topp. För vanlig 271 tål inte över 2xx c

Min spontana tanke är; varför? Dom där skruvarna ser ut att vara till toppen och borde isåfall ha ett åtdragningsmoment på gissningsvis runt 50Nm. Då behövs ingen loctite.

Jag tror det blir svårt att få loctite att hålla så pass nära förbränningsutrymmeti en luftkyld topp. För vanlig 271 tål inte över 2xx c

Min spontana tanke är; varför? Dom där skruvarna ser ut att vara till toppen och borde isåfall ha ett åtdragningsmoment på gissningsvis runt 50Nm. Då behövs ingen loctite.

Jag fick svar från Jeff USA som är en av de mest kunniga personerna i världen vad det gäller DR. Han sa att jag skulle dra dom mycket löst med låsning. Mutten som ska sitta på pinnbultens andra ände ska dras till 25Nm.

Nästa problem är dock att pinnbultarna inte går i, dom är M8 i båda ändar och jag får på en mutter utan några problem alls men när jag ska sätta dom i topplocket så går dom ner ett par varv och sen är det bom stopp, känns som att gänga en tumskruv i en metrisk gänga men gängan i topplocket är det inga fel på för jag kan skruva i en M8 skruv i bott med handkraft. Drog dock av några varv gängor i topplocket igår när jag skulle rensa med en tapp :dummer

Hur som helst läste en tidigare tråd om eventuella ersättningar till pinnbultar, efter som mina inte ska dras speciellt hårt tänker jag att det räcker med 8.8 och därav är det blir det lite lättare att få tag på. Men någon får gärna säga sitt om detta. Tänkte köpa helgängad skruv och kapa av så jag får en fas rätt för det är lite det som är problemet tror jag men jag har fasat pinnbultarna och det hjälper föga.

Galvaniska strömmar? Bör jag köpa blankförzinkat? Jag åker och köper lite olika saker tror jag, tar nog med mig toppen också och hör vad skruvkillarna säger om det.

Åkte ut till Göteborgs skruvcenter, diskuterade lite med dom och fick mina pinnbultar insatta :tummenupp "Dina pinnbultar är gjorda med övertolerans därför nyper dom, dom tycks också vara oerhört lätta att felgänga men den här ska vi nog lösa :smasha" Använde ingen låsning när jag skruvade i dom och var väldigt försiktig med att dra åt dom, drog dom i bott och lite där till men inte mer än så, 10-15Nm uppskattningsvis.

Åkte ut till Göteborgs skruvcenter, diskuterade lite med dom och fick mina pinnbultar insatta :tummenupp "Dina pinnbultar är gjorda med övertolerans därför nyper dom, dom tycks också vara oerhört lätta att felgänga men den här ska vi nog lösa :smasha" Använde ingen låsning när jag skruvade i dom och var väldigt försiktig med att dra åt dom, drog dom i bott och lite där till men inte mer än så, 10-15Nm uppskattningsvis.

Såna där pinnskruvar brukar som sagt vara gjorda med en "interference fit". Dvs gängan i toppen eller skruven är gjord så att det blir presspassning. Ofta samma på tex avgaspinnskruvar.
Är det uppslitet till normal tolerans brukar jag använda loctite. även om det är varmt har man ju då gjort vad man kan för att inte pinnskruven ska gängar ur sig när man lossar muttern.
På mutterändan av utvändiga värmeutsatta pinnskruvar brukar jag stryka ett tunnt skikt med antiseize. Tex alu- eller kopparpasta, detta för att inte gängan ska högtemperaturkorrodera och skära när muttern i framtiden ska lossas. Det finns otaliga trådar om avdragna avgaspinnskruvar i topplock här på SH, det beror ofta på att ingen antiseize använts på muttergängan.

Det var bra att du tog toppen till ngn erfaren, istället för att stressa på. Bästa sättet att lära sig sånt här på.

Last edited:

Såna där pinnskruvar brukar som sagt vara gjorda med en "interference fit". Dvs gängan i toppen eller skruven är gjord så att det blir presspassning. Ofta samma på tex avgaspinnskruvar.
Är det uppslitet till normal tolerans brukar jag använda loctite. även om det är varmt har man ju då gjort vad man kan för att inte pinnskruven ska gängar ur sig när man lossar muttern.
På mutterändan av utvändiga värmeutsatta pinnskruvar brukar jag stryka ett tunnt skikt med antiseize. Tex alu- eller kopparpasta, detta för att inte gängan ska högtemperaturkorrodera och skära när muttern i framtiden ska lossas. Det finns otaliga trådar om avdragna avgaspinnskruvar i topplock här på SH, det beror ofta på att ingen antiseize använts på muttergängan.

Det var bra att du tog toppen till ngn erfaren, istället för att stressa på. Bästa sättet att lära sig sånt här på.

Till mitt motorbygge har jag värre cylinderdragstänger från APE, till dessa har jag kopierat ett litet köpe-verktyg för att kunna montera dessa utan att kladda med kontramuttrar (orginal är det vanliga skruvar till att hålla ihop det hela.) Detta lilla verktyg (M10x1.25) går bara några gängvarv på den ända som ska vara monterad i blocket sen nyper det. I den andra ändan går det lätt och bottnar utan problem.

Har inte ägnat det några djupare tankar, men nu vet jag varför.

Det är grymt att bli utbildad!:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...