loctite 767

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hittade ännu en udda kemikalie i manualen till min aprilia. Denna skall tydligen ligga på vissa glidlager vid ihopmontering, vad syftet är skrivs inte, men jag gissar att den skall tillhandahålla initial smörjning innan oljan har hunnit ut första gången?

Kan någon bekräfta/dementera detta, samt upplysa mig om ifall molybdensulfidfett blandat med motorolja fungerar lika bra?
 
Det är helt rätt antiskära under uppstart gegga, Mos2 duger utmärkt det viktiga är att inte starta med en helt avfettad lageryta...
 
Det är helt rätt antiskära under uppstart gegga, Mos2 duger utmärkt det viktiga är att inte starta med en helt avfettad lageryta...

Hur mår lameller av molygegga?
Eller är det torrkoppling på sånadära espressomaskiner?
 
Tackar för svaren, det bekräftar mina misstankar.

Lamellerna badar i olja, men det spelar ingen roll då jag planerar att hälla ut oljan inom 10 mil efter uppstarten då jag ändå har nya kolvringar i..
 
Hur mår lameller av molygegga?
Eller är det torrkoppling på sånadära espressomaskiner?

Volymerna är så små att det inte bör spela någon roll, rekommendationen är snarare att inte applicera så mycket att det skulle riskera att sätta igen en oljekanal. Titta på hur oljan ser ut i en 80cc crossmaskin efter ett pass, allt kopplingslir har gjort att där är enorma mängder partiklar i oljan och det brukar fungera ändå...
 
Mo2S-fett blandat med olja är det man använder på kamlober och i glidlager vid återmontering. Det är oxå vad Honda rekommenderar.

Du har (ännu en gång) gissat rätt Zilog, det är den INITIALA smörjningen det handlar om.

Volymerna är så små att det inte bör spela någon roll, rekommendationen är snarare att inte applicera så mycket att det skulle riskera att sätta igen en oljekanal. Titta på hur oljan ser ut i en 80cc crossmaskin efter ett pass, allt kopplingslir har gjort att där är enorma mängder partiklar i oljan och det brukar fungera ändå...

Huvuddelen av Mo2S-partiklarna fastnar i pappfilter = problem solved.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top