Locktight

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tänkte höra med er som kör racing o skruvar era hojar hela tiden. Använder ni er av locktight varje gång ni sätter tillbaka en skruv på hojen?

Anledningen att jag undrar är att jag haft hojen på en liten renovering och satt ihop den utan lockrtight. Tänkte det kanske räcker med att kolla de viktigaste skruvarna lite då o då istället. Eller det är bara o ge sig ut o köpa sig en tub?

Beror på vad för förband, hur ofta det öppnas och hur viktigt det är att det inte lossnar av sig självt.

Tex framdrev, kopplingscentrum och liknande är ofta låsta med vikbricka, annars med gänglåsning flytande (locktite tex).

Andra viktiga förband har låstråd, ibland också gänglåsning.

Värt att veta är att ett förband du låser med gänglåsning inte 'rostar ihop' och blir omöjligt att sedan få bort. Värmer man skruv/mutter till runt 150 grader så släpper gänglåsningen.

Urtappning på tex gaffelben kan man sätta en tejpbit över för att förhindra olycka.

På kantarellharvar läs 4-t gatmoppar i racebruk låser jag:
1. Allt som fabriken specar med korrekt loctite
2. Det reglementet föreskriver med låstråd
3. En del personliga favoriter typ fotpinnar och vxl länkage.

Rent generellt så har dåligt låsta förband ställt till mer problem än att man låser för många. Är delen så vital att en enskild skruvs urgängande skulle leda till ett brutet race så skall den låsas med någon metod. Som J.Burges sa: PPPPP- Perfect Prepparation Prevents Poor Performance....

Tittar man igenom vad Yamaha specar att man skall låsa på R1 så tycker jag gott man kan följa rekommendationerna möjligen med undantag för sidostödet. Sen hade jag kompletterat det med några personliga favoriter och trådlåst bromsprylar och oljefilter. Kanske overkill för gatbruk men jag ogillar bromshandtaget i näven även på gata....

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...