Lobecenter turbo kammar?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Har 2 set kammar till min ninja ett orginal och ett som jag satt ställbara muzzydrev på. Undrar således va det get för skillnad i motorkaraktär med ett nedställt lobecenter med 107-108 grader kontra dom 112 grader eller vad nu orginalkammarna har?

Jämförelsevist...
Insugskam, 107=bottenvrid, 112=toppvrid
Avgaskam, 107=toppvrid, 112=bottenvrid
Försök minimera överlappet med turbo. Val av kam och lyft spelar mindre roll.
Hade jag att välja på skulle jag kört 112/112.

andersbrink skrev:
Jämförelsevist...

Du tycker alltså att jag ska testa med orginalkammarna istället, lågvarvsvrid intresserar mig ändå inte?

Hightuned skrev:
Du tycker alltså att jag ska testa med orginalkammarna istället, lågvarvsvrid intresserar mig ändå inte?
Om du kompsänker måste du väll ändå justera orginalkammarna eftersom det blir längre mellan dreven.

Tajma kammar är som att välja färg på skorna, dvs är väldigt individuellt. De flesta turboåkare verkar hamna förr eller senare på originaltajmingen på kamaxlarna.

Insugskammen ska inte öppna för tidigt och släppa ut genom avgasröret och stäningspunkten är tämligen oviktigt iom överladdningen. Avgaskammen är däremot viktigare eftersom du har begränsat med tid på dig att släppa ut avgaserna innan den ska stänga. Kort insugskam och en lite längre avgaskam är väl att föredra, speciellt om du ska krama ut den många pållar på höga varv.

överlapp gör den lite mindre knackbenägen men inte så effektivt ur effektsynpunkt

andersbrink skrev:
Jämförelsevist...

Nja jag får nog inte ihop den ekvationen

Högre LC flyttar upp effektkurvan oavsett insug eller avgaskam

Busan som ligger 103 in och 100 ex blir efter instalation av 2mm spacer

framflyttad 6 grader vilket gör 97 in och 106 ex avgas blir i och med de ganska lagom men insuget skall flyttas bakåt vilket ger ökat LC
till ca 105 grader

Lite knepigt de där men Framflyttad avgas ger ökat LC medans framflyttad insug ger minskat LC

Hur mycke överlapp man kan köra bestäms av många parametrar i systemet
inte minst turbostorlek men generellt så kan man köra mer överlapp ju större turbo man använder (lägre avgasmottryck)
man bygger då i det närmaste en vass sugmotor dom värsta är i princip rena prostock motorer med lägre komp

Kan nämnas att en 16T mitsuladdare på en 1100R klarar bara att gå i positiv tryckbalans upp till 0,8 bars laddtryck därefter ligger avgasmottrycket högre än laddtrycket hela vägen för att sen efter 1,4 bar skena i väg till katastrofala mottryck, då blir det ju inte så bra med vassa kammar å mycke överlapp

Kan även då nämnas att busas insugskam ligger runt 246 grader medans den stackars avgasarn ligger på endast 218 grader
den motorn gillar ju turbo lika mycke som att kasta bensin på elden hehe :banana :banana :Bugar

Men det är riktigt att en bättre avgaskam i den motorn ger effekt

Jag har använt en 2mm cyllinderdistans och turbon är en t25 som ska räcka till runt 220-230 kus, hade väl tänkt ladda runt kilot då jag är helt nöjd om jag får ut lite över 200 häst på slangen. Är tacksam för alla förslag då jag är novis på området. Har ju som sagt ett sätt kammar med ställbara drev på hyllan, eller ska jag änvända orginal kammarna och hur påverkas då timeningen av orginalkammarna med cyllinerfotsdisansen, har provmonterat orginalkammarna och markeringarna diffar ju då någon mm med cyllinderdistnansen monterad hur påverkar det kamtiderna?

Last edited:
Enligt turbo gurus jag talat med, så ska kammarna ställas tillbaka till standardläget efter man monterat spacern. EX99-IN104
Men jag tror att 105 105 är lite bättre för att få lite mera knuff utan laddtryck. Det är en bra grund inställning för både 12:an och 9:an. (Iallafal med sugmotor....)

mvh

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!