andersbrink skrev:
Jämförelsevist...
Insugskam, 107=bottenvrid, 112=toppvrid
Avgaskam, 107=toppvrid, 112=bottenvrid
Försök minimera överlappet med turbo. Val av kam och lyft spelar mindre roll.
Hade jag att välja på skulle jag kört 112/112.
Nja jag får nog inte ihop den ekvationen
Högre LC flyttar upp effektkurvan oavsett insug eller avgaskam
Busan som ligger 103 in och 100 ex blir efter instalation av 2mm spacer
framflyttad 6 grader vilket gör 97 in och 106 ex avgas blir i och med de ganska lagom men insuget skall flyttas bakåt vilket ger ökat LC
till ca 105 grader
Lite knepigt de där men Framflyttad avgas ger ökat LC medans framflyttad insug ger minskat LC
Hur mycke överlapp man kan köra bestäms av många parametrar i systemet
inte minst turbostorlek men generellt så kan man köra mer överlapp ju större turbo man använder (lägre avgasmottryck)
man bygger då i det närmaste en vass sugmotor dom värsta är i princip rena prostock motorer med lägre komp
Kan nämnas att en 16T mitsuladdare på en 1100R klarar bara att gå i positiv tryckbalans upp till 0,8 bars laddtryck därefter ligger avgasmottrycket högre än laddtrycket hela vägen för att sen efter 1,4 bar skena i väg till katastrofala mottryck, då blir det ju inte så bra med vassa kammar å mycke överlapp
Kan även då nämnas att busas insugskam ligger runt 246 grader medans den stackars avgasarn ligger på endast 218 grader
den motorn gillar ju turbo lika mycke som att kasta bensin på elden hehe
Men det är riktigt att en bättre avgaskam i den motorn ger effekt