LMS trafiksäkerhetsutbildning godkänd av SMC?

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Enligt Trygghansa så gäller mc-försäkringen på trafiksäkerhetsutbildningar som är godkända av SMC
Min fråga är LMS trafiksäkerhetsutbildningar godkända av SMC?

Har försökt maila instruktörer på LMS men utan svar.

Nej...

Däremot är reglerna från FB. gråzoner gällande allt utanför SMC. Så det är inte omöjligt, men inget du ska räkna med.

I snabb grupp, definitivt nej. Lugn? Inte omöjligt.

Nej...

Däremot är reglerna från FB. gråzoner gällande allt utanför SMC. Så det är inte omöjligt, men inget du ska räkna med.

I snabb grupp, definitivt nej. Lugn? Inte omöjligt.

Tyckte vi i den låånga tråden för några år sedan kom fram till att det inte fanns några gråzoner? Dvs att inget bolag stödjer LMS, eller har det kommit fram ny fakta?

Tyckte vi i den låånga tråden för några år sedan kom fram till att det inte fanns några gråzoner? Dvs att inget bolag stödjer LMS, eller har det kommit fram ny fakta?

Eftersom folk fått olyckor godkända på alla möjliga körningar med alla möjliga arrangörer, ibland. Och ibland inte...

Så är det väl ganska givet att det är en gråzon!?

Som jag sa ovan ska man nog däremot utgå ifrån att den inte gäller. Men den villkorsmässiga formuleringen "Tävling eller träning inför tävling" är i princip vad som gäller hos de flesta bolag. "Bankörning för nöjes och ökande av körteknisk kompetens skull" finns liksom inte, vilket det i de allra flesta fall rör sig om. Vilket lämnar bolagen att själva bedöma från fall till fall.

I mina ögon är ovan = gråzon

Eftersom folk fått olyckor godkända på alla möjliga körningar med alla möjliga arrangörer, ibland. Och ibland inte...

Så är det väl ganska givet att det är en gråzon!?

Som jag sa ovan ska man nog däremot utgå ifrån att den inte gäller. Men den villkorsmässiga formuleringen "Tävling eller träning inför tävling" är i princip vad som gäller hos de flesta bolag. "Bankörning för nöjes och ökande av körteknisk kompetens skull" finns liksom inte, vilket det i de allra flesta fall rör sig om. Vilket lämnar bolagen att själva bedöma från fall till fall.

I mina ögon är ovan = gråzon

Gamla tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?227627-F%F6rs%E4kring-som-t%E4cker-LMS-trafik%F6vningar

Mitt svar jag fick av Folksam
Hej!

Enligt Trafikskadelagens 1 § så gäller inte trafikförsäkringen
vid bankörning (tävling, träning för tävling, övningskörning
uppvisning eller liknande ändamål) på inhägnat tävlingsområde.

Vi har även i villkoren för vagnskadeförsäkringen lagt till detta sedan
några år tillbaka.

Endast vid kurser arrangerade av SMC görs undantag från denna regel -
förutsatt att motorcykeln då är försäkrad i Folksam. Detta hänger samman med
att vi tidigare haft ett samarbete med SMC, där vi hanterade deras försäkring.

Så svaret på din fråga är att din trafikförsäkring gäller inte vid kurser
genom LMS, utifrån trafikskadelagen.

Med vänliga hälsningar

Peter Jälmevik

Jag fick svar från LMS instruktörer.

Nej den är inte godkänd av SMC. Vi försökte dock med det för några år sedan då merparten av oss instruktörer är godkända Sporthojsinstruktörer inom SMC men tyvärr utan framgång.

Mvh
Anders Nilsson

Jag tycket att det är
Mycket konstigt

"Det borde väl ligga i SMC intresse att det finns så många möjligheter som möjligt att svenska motorcyklister blir säkrare förare."

Jag fick svar från LMS instruktörer.

Nej den är inte godkänd av SMC. Vi försökte dock med det för några år sedan då merparten av oss instruktörer är godkända Sporthojsinstruktörer inom SMC men tyvärr utan framgång.

Mvh
Anders Nilsson

Jag tycket att det är
Mycket konstigt

"Det borde väl ligga i SMC intresse att det finns så många möjligheter som möjligt att svenska motorcyklister blir säkrare förare."

...är det inte bara att åka på en av alla dessa smc-kurser då? :) Det råder ju direkt ingen brist på dem...och ligger Sviestad nära, är det väl bara att åka med LMS?

Jag skulle privat åkt ALLA LMS-körningarna i år, om jag inte bott så jäkla avigt till, bästa banan, och ruskigt trevligt klimat på/runt banan, trevligt folk. :tummenupp Att det sedan inte är så att försäkringarna gäller, då får man väl sköta sig? :)

Jag har Svedea, och enligt det beslut jag har från dem skall min crasch på LMS trafikövning täckas av försäkringen.
Men ärendet är inte slutreglerat ännu offert från verkstad skickas till Svedea nästa vecka.

Formuleringen "godkänd av smc" låter som en ren felsägning. Försäkringen gäller nog snarare trafiksäkerhetsövningar/utbildningar ARRANGERADE av SMC.

SMC har vad jag vet inget mandat att godkänna andra arrangörers utbildningar för att någon försäkring skall gälla.

Sedan om det rent praktiskt skulle kunna fungera med lite smidighet och samarbetsvilja att utföra kursen genom något SMC distrikt är ju en annan sak.

Hej!
Är instruktör på Trafiksäkerhetskörningarna och kör även lite RR när andan faller på, har klurat på en fråga ang. ersättning av skadad hoj på det som inte är ren "bankörning" typ ut och åk och kör inte på varandra ha en bra dagkörning.
Varför ska försäkringskollektivet dvs. dom som inte kör utbildningar och inte hamnar i statistiken under olyckor betala höga premier för dom som kör över sin förmåga på en ex. trafikövning eller SMC-kurs. Visst om jag blir på körd eller avtryckt eller dyligt, men om min grupp(kurs)ledare säger åt mig att nu ska ni ut och träna blick och åk på ca. 60-70 procent av eran förmåga och jag åker ut för att sätta ett nytt PB. Klotar och kvitterar ut ex. antal tiotusenlappar, jobbade fem år på Beviks och blev trött på folk som ville att vi skulle ta med gamla skador som inte hade med vurpan och göra. Massor med pengar som alla får via höjda premier, nej då är det ärligare inom RR klantar man sig får man betala kalaset själv. Ingen kritik utan bara lite nyfiken hur tänket går hos er som tycker att det är det som avgör om ni vill gå en kurs eller utbildning som kan rädda ert liv.

Mvh. Kjell Bornemo

Hej!
Är instruktör på Trafiksäkerhetskörningarna och kör även lite RR när andan faller på, har klurat på en fråga ang. ersättning av skadad hoj på det som inte är ren "bankörning" typ ut och åk och kör inte på varandra ha en bra dagkörning.
Varför ska försäkringskollektivet dvs. dom som inte kör utbildningar och inte hamnar i statistiken under olyckor betala höga premier för dom som kör över sin förmåga på en ex. trafikövning eller SMC-kurs. Visst om jag blir på körd eller avtryckt eller dyligt, men om min grupp(kurs)ledare säger åt mig att nu ska ni ut och träna blick och åk på ca. 60-70 procent av eran förmåga och jag åker ut för att sätta ett nytt PB. Klotar och kvitterar ut ex. antal tiotusenlappar, jobbade fem år på Beviks och blev trött på folk som ville att vi skulle ta med gamla skador som inte hade med vurpan och göra. Massor med pengar som alla får via höjda premier, nej då är det ärligare inom RR klantar man sig får man betala kalaset själv. Ingen kritik utan bara lite nyfiken hur tänket går hos er som tycker att det är det som avgör om ni vill gå en kurs eller utbildning som kan rädda ert liv.

Mvh. Kjell Bornemo

Det borde ligga i försäkringsbolagens intresse att vi klotar på bana och inte på trafikerad väg då personskadorna, som kostar långt mer att ersätta, lär vara långt mycket vanligare vid avåkning in i skog än avåkning in i sandfålla. Det borde även ligga i övriga trafikanters intresse att deras medtrafikanter är välutbildade och vet vad de håller på med. Olycksstatistiken mellan de som tagit sitt mc-kort och de som fått det genom bilkörkortet borde tala för sig själv om vad hojvana och körteknik gör för säkerheten. Jag tillhör även dem som tycker att ett körprov, tex var 10:e år, för att få behålla körkortet vore på sin plats, skulle antagligen rensa upp lite bland folket som verkar ha fått sitt kort i kellogspaketet och därmed även höja säkerheten för alla oss andra.
Den som du påpekar kan börja köra långt över sin förmåga på bana kan precis likagärna få för sig att göra detta på t.ex bulten, och då blir skadorna antagligen värre både på honom/henne, motorcykeln samt eventuellt även på andra trafikanter och deras egendom, därav ser jag den risken som försumbar.

LMS trafiksäkerhetsutbildning godkänd av SMC

Är det bara jag som tycker rubriken är lite fel?
Som att fråga om Volvos garanti täcker motorskada på Saab??

Jag tillhör även dem som tycker att ett körprov, tex var 10:e år, för att få behålla körkortet vore på sin plats, skulle antagligen rensa upp lite bland folket som verkar ha fått sitt kort i kellogspaketet och därmed även höja säkerheten för alla oss andra.

Vore en klockren lösning, men låt det då gälla ALLA typer av körkort.
Tror trafiken i Stockholm skulle halveras om det blev så :smasha

Jo körprov var 10e år skulle säkert få ner mc-olyckorna.....
Särskilt eftersom en så stor del av dem som omkommer är utan körkort och/eller drogpåverkade. Man kanske skulle förbjuda körning utan körkort, i alla fall om man är påverkad av nån form av drog?
Nån form av kontinuerlig fortbildning tex nån avrostningskurs varje år skulle nog vara bra.

Hej!

Mvh. Kjell Bornemo

Hur ska man hantera dem som kör över sin förmåga på vägen? Är det så stor skillnad om man bombar Bulten eller nån annan favoritväg och vurpar eller om man vurpar på en trafikövning på Sviestad?
På trafikövningen är ju syftet att träna upp tekniken för att öka trafiksäkerheten. Dessutom försöker ju vi att hålla dem kvar på banan genom att hålla ner farten lite och tipsa om vad som kan göras bättre men på Bulten gör ju ingen det.
Kram på dig Kjell

LMS trafiksäkerhetsutbildning godkänd av SMC

Är det bara jag som tycker rubriken är lite fel?
Som att fråga om Volvos garanti täcker motorskada på Saab??

Vore en klockren lösning, men låt det då gälla ALLA typer av körkort.
Tror trafiken i Stockholm skulle halveras om det blev så :smasha

Jo körprov var 10e år skulle säkert få ner mc-olyckorna.....
Särskilt eftersom en så stor del av dem som omkommer är utan körkort och/eller drogpåverkade. Man kanske skulle förbjuda körning utan körkort, i alla fall om man är påverkad av nån form av drog?
Nån form av kontinuerlig fortbildning tex nån avrostningskurs varje år skulle nog vara bra.

Nu var väl tanken att ett sådant körprov skulle gälla ALLA, inte bara hojåkare, inte bara bilister, inte bara de som fått sitt körkort, utan varenda jävel som har någon form av behörighet att vistas ute i trafiken. I en sådan utbildning skulle i mina ögon helst ingå en del av det som finns på risk1+risk2 för motorcykel idag, där man belyser riskerna för motorcyklister och hur bilisterna kan göra för att ge fan i att köra ihjäl oss.
Det hjälper inte alla, men får det en bilist att se sig för en gång extra och därmed inte ha ihjäl någon så ser jag det som en vinst. Skulle gärna även se sådant i vanliga körkortsutbildningen, eftersom motorcyklister i princip inte ens nämns där. Synd bara att införandet av något sådant prov/fortbildning/utbildning skulle innebära politiskt självmord för den regering som föreslog det.

Rubriken

Det må hända att det är så..
Frågan som trygghansa ställde mig var : är "LMS trafiksäkerhetsutbildning godkänd av SMC?
För är den godkänd av SMC då gäller försäkringen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT