LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

Det är som "macke" skriver. Det gällde förr när man hade plasthjälmar. Då fanns det risk att plasten skulle lösas upp av lösningsmedlet i lacken men med moderna glasfiberhjälmar finns inte det problemet längre. Frågan är ju bara om reglementet justerats sedan dess..

/HW

Alla hjälmar är gjorda i plast. Det som skiljer mellan dom olika typerna är att ena är formplast och andra är härdplast.

Nej, begreppet härdplast har med molekylernas sammansättning att göra. Glasfiberhjälmar skall inte förväxlas med härdplast.
OM du har en hjälm i härdplast är det ok att lacka den så mycket du vill, den kommer inte påverkas annat än att den förmodligen blir ful! :)

Edit: En glasfiberhjäm består av härdplast som förstärks med glasfiber men det är inte en "ren" härdplastprodukt.

summa sumarum, lacka så mycket ni vill på moderna hjälmar!:yoparty

Edit2: Är vi inte grymt :felämne nu?

/HW

Last edited:
Nej, begreppet härdplast har med molekylernas sammansättning att göra. Glasfiberhjälmar skall inte förväxlas med härdplast.
OM du har en hjälm i härdplast är det ok att lacka den så mycket du vill, den kommer inte påverkas annat än att den förmodligen blir ful! :)

Edit: En glasfiberhjäm består av härdplast som förstärks med glasfiber men det är inte en "ren" härdplastprodukt.

summa sumarum, lacka så mycket ni vill på moderna hjälmar!:yoparty

Edit2: Är vi inte grymt :felämne nu?

/HW
Ja det verkar logiskt, off topic är bara förnamnet :tungan

Frågan är ju bara om reglementet justerats sedan dess...
Som det mesta är det en tolkningsfråga men lite hårddraget får man inte göra någonting med hjälmen förutom att förse den med skärm och/eller hakskydd.

(SR hänvisar till NT som jag citerar nedan):

8. FÖRARES OCH PASSAGERARES UTRUSTNING
8.1 Skyddshjälmar
Vid all körning med tävlingsfordon ska såväl förare som passagerare bära godkänd skyddshjälm, dock undantages förarpresentationer där tävlingsledningen anbefallt annan utrustning. Hjälmen ska vara i felfritt skick. Förare och passagerare är personligenansvariga för den egna hjälmens passform och kondition.

8.1.1 Ändring i utförande
Hjälm får inte i något avseende ändras eller modifieras, dock får komplettering med skärm och hakskydd göras.

I SR under punkt 6 står det att både mc och hjälm ska märkas vid besiktning men något sånt märke har jag aldrig fått på någon hjälm.

Vadå avpetad? Såg du vad som hände på nära håll? Jag tror nog att watz klarade av det där alldeles på egen hand. Min uppfattning av vad som hände står delvis i min korta racerapport men jag kanske uppfattade situationen helt fel? Jag kan inte se någon annan förklaring till watz körning in i första böjen än att han gjorde en felbedömning och klantade till det. Han blev säkert frustrerad när han gjorde en dålig start och jag körde om honom redan efter 10 meter. Sen bromsade han säkert sist i hopp om att ta igen det han förlorat och kom in för fort i böjen i fel spår. Det kanske hade gått om det varit tomt i böjen som det brukar vara när man står i första led men när man är passerad av 5-6 hojar så var vi några stycken som redan var inne i kurvan med fullt nerlägg och i min mening i helt perfekta spår både jag, backlund och kobberöd som var först. Jag fick räta upp och bromsa när watz kom farandes för att undvika att bli rammad av honom då han inte hade kontroll på situationen. Det förlorade jag tre platser till krille, tompa och en till på.

Jag har ringt watz men inte fått tag i honom så jag vet inte hans version än men jag blir förvånad om det finns någon annan förklaring.

Nu kanske det låter som att jag tycker att watz är en sopa, så är det rakt inte. Jag är grymt impad av watz som roadracingförare. Han är en mycket mer komplett, erfaren och skicklig förare än vad jag är. Han är dessutom hur trevlig och hjälpsam som helst. Efter första halva kvalet såg han att jag inte hade fått till nån riktigt bra tid så han gick ut framför mig och hjälpte mig genom att dra med mig till min kvaltid. Jag är helt säker på att det var medvetet.

Sen är jag väl medveten om att jag gör liknande misstag och massor med andra misstag betydligt oftare än watz.
Det var inte meningen att göra dig upprörd. Även om han åkte av så var det lika tråkigt, jag visste inte att det var du som var därute med. Men du bjöd på underhållning iaf! Bra fart i chikanen:Bugar:näsblod

I SR under punkt 6 står det att både mc och hjälm ska märkas vid besiktning men något sånt märke har jag aldrig fått på någon hjälm.

LMS har använt det till o från genom åren, men det känns rätt onödigt. Om någon nu vill köra med en dålig hjälm så lär det ändå inte synas på nån besiktning.
Efter vurpa kontrollerar iallafall jag skyddsutrustning, tex Plassen i Superbike var tvungen o hämta ny hjälm innan han fick åka ut igen i helgen.

//håkan

Är glasfiber härdplast?

Glasfiberväven används som en armeringsfiber och är ingen plast. Andra armeringar kan man göra med tex kevlar eller kolfiber. Men bindmedlen man använder är en plast. Polyester och epoxi tillhör härdplastkategorin.

LMS har använt det till o från genom åren, men det känns rätt onödigt. Om någon nu vill köra med en dålig hjälm så lär det ändå inte synas på nån besiktning. Efter vurpa kontrollerar iallafall jag skyddsutrustning, tex Plassen i Superbike var tvungen o hämta ny hjälm innan han fick åka ut igen i helgen.
:tummenupp

Jag vill halka tillbaka "on topic" med att rikta ett stort tack till LMS som (som vanligt) stått för ett förstklassigt arrangemang.

Hela helgen har flytit på bra, och med mycket små förseningar trots att det varit mycket att göra för skamkärran och funktionärerna stundtals...

Tydliga direktiv, bra förarmöten, och ordning och reda.

Enda strulet var med elen. Men hur lätt kan det vara att hålla igång så många centraler som ligger på backen i hällregn. Att man bara hade 2st kortare strömavbrott på en hel helg är ju faktiskt bra jobbat ändå med tanke på allt vatten!!

Sen kan man ju ifrågasätta om man ska göra sin premiär för året på en SM-tävling, eller kanske träna nån gång först.
Men jag kunde inte hjälpa det, jag var så SJUUUUUKT åksugen efter att ha suttit på "bänken" hela våren.
Försökte hålla mig undan så gott det gick för er snabba.... :Bugar

Nu måste jag bara träna lite, så ska jag nog fått upp lite fart till nästa race!!!

Tack än en gång!!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...