LM-2 Lambda-logger

Även om du kör hojjen i bänk så kan du väl inte läsa av trottelpositionen?

På hojen eller i bänk spelar inte så stor roll. Har du en analog ingång på loggern går det bra att läsa av trottelpositionen. Kräver lite kabelmeck dock, och att man har en TPS givetvis. Vissa förgasare har också TPS inte att förglömma (som Keihin FCR41orna som sitter på min Bimota).

Enklare är att sätta några tippexmarkeringar på gasrullen och logga vid olika pådrag. Den metoden duger nog alldeles utmärkt till förgasare eftersom man ändå justerar grovt med de olika munstyckena/nålarna.

Sen gäller det ju att kunna läsa ut vad man loggat. Jag tyckte det var ganska rörigt. Efter en del Excel-trixande och bortrensande av de värsta glitcharna så fick jag ut nåt sånt här (fullgas):

28002116.jpg

Tänk också på att du måste ordna svetsmuttrar för lambdasonden på något bra ställe på avgassystemet.

Du menar väl tvärtom - på en insprutare loggar man ju trottelposition relativt enkelt, medan det i förgasaralternativet kräver lite mer tankemöda och fantasi för att få till det?

Tack och lov har många moderna förgasarmoppar TPS då man tricksar sig förbi bullekraven genom att sänka tändningen vid mätpunkten...

Nja, En förgasare fungerar mera generellt där en förändring av exempelvis nålarna påverkar ett stort område

Medans insprutningen MÅSTE överenstämma med den EXAKTA trottelpossitionen

Observera att det mer är regel än undantag att man får exempelvis

+7% i en cell medans nästa kan ge -15% ( nu pratar vi powercommander)

Men även aftermarketsprut är JÄKLIGT kännsliga på rätt lastcell

Detta blir problemet då man kör mot trottelläge. Mappar man mot tryck
så blir det mindre kännsligt, Men i gengäld jäkligt krångligt att nå alla lastceller i en dynobänk

(Trottelläget ser man väldigt lätt med powercommander)

EDIT - OK Andersson, då förstår jag hur Du menar. För mig var det lite kitsligare att hitta en bra RPM-signal då Trajjan har databuss till instrumenteringen. Det är något att ha i åtanke, WBO2:s 2J1 är väldigt oöm och rubust men man har sparat onödigt många ören på filtret i RPM-ingången, jag fick löda ihop ett litet bandpassfilter för att få en ren signal från tändspolen (till ECU).

Ett exempel på utdatan från TEWBlog finns här, från Winlog här.

Tack och lov har många moderna förgasarmoppar TPS då man tricksar sig förbi bullekraven genom att sänka tändningen vid mätpunkten...

Last edited:
Mycket info som vanligt boys! Känner mig redan vilse i pannkakan innan jag ens har börjat. Mig veterligen finns ingen TPS utgång på mina Kehin fuggar? De gamla original fuggarna hade det dock, men dessa var skräp.

Dessa Kehin sitter på en av mina hojjar:
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_carburetor.htm

Mycket info som vanligt boys! Känner mig redan vilse i pannkakan innan jag ens har börjat. Mig veterligen finns ingen TPS utgång på mina Kehin fuggar? De gamla original fuggarna hade det dock, men dessa var skräp.

Det där är Keihin FCR, de går att få både med och utan TPS. Om TPS går att eftermontera till de som levererats utan vet jag inte. Kolla med www.sudco.com

Det där är Keihin FCR, de går att få både med och utan TPS. Om TPS går att eftermontera till de som levererats utan vet jag inte. Kolla med www.sudco.com

Allt går! :)
Jag har ena halvan av en FCR brygga till någon radfyra på Bimotan. När jag gjorde en ny axel så passade jag på att göra ett spår i änden för TPSen.
Tornen för att fästa TPSen finns nog på alla förgasare, möjligen får man borra och gänga fästhålen.

Hade tyvärr ingen bild tillgänglig där man tydligt ser TPSens infästning, men man kan skymta den här:

27796413.jpg

Men igen: TPS för att logga och bestycka ett par FCR tycker jag är overkill. Jag såg till att montera den eftersom jag har ett Ignitech tändsystem som jag kan köra med tändmapp om jag bara har en TPS signal.

Här kan du läsa lite hur en kille har gått till väga med LM-2 o FCR39:or.
http://britironriders.proboards.com/index.cgi?board=tech&action=display&thread=1770&page=1

Allt går! :)
Jag har ena halvan av en FCR brygga till någon radfyra på Bimotan. När jag gjorde en ny axel så passade jag på att göra ett spår i änden för TPSen.
Tornen för att fästa TPSen finns nog på alla förgasare, möjligen får man borra och gänga fästhålen.

Hade tyvärr ingen bild tillgänglig där man tydligt ser TPSens infästning, men man kan skymta den här:

27796413.jpg

Men igen: TPS för att logga och bestycka ett par FCR tycker jag är overkill. Jag såg till att montera den eftersom jag har ett Ignitech tändsystem som jag kan köra med tändmapp om jag bara har en TPS signal.

Exakt, det räcker ju med den förgasarallmänbildning som alla har:
att 0-25% trottel är lågfartsmunstycket, 25-75% är nål och 75-100% är huvudmunstycke.

Lite nyfiken fråga - hurpass stor relevans har loggat AFR-värde om man inte vet exakta bränslet? Jag menar, det skiljer ju rätt mycket mellan olika bensiner (bensinen är blandad av flera sorters destillat), man måste ju veta det exakta förhållandet mellan H och C hos molekylerna man bränner (oktan har 18/8) medans de mappar syrehalt <-> AFR som bosch har i databladen till sina LSU-sensorer (lsu 4.2 och lsu 4.9) förutsätter H/C på 2.0 ...

Sen har man ju en tryckberoende förändring av uppmätt lambdavärde, kanske bara slår några % i en N/A-motor, men med överladd är det ju en helt annan femma. Sen har man omgivande lufttryck, då lufttrycket på referenssidan av bredbandslambdan påverkar lika mycket som förbränningsgasernas tryck, det är ändå skillnaden i partialtryck hos syret mellan två kammare man mäter. För att inte tala om partialtryck som utövas av andra förbränningsprodukter än de som kan oxideras direkt på platinaytan hos lambdasonden (N^2 osv).

Anledningen till mitt intresse är att jag är mitt uppe i att konstruera en bredbandslambdalogger med egen lambdastyrning, och blir allt mer tveksam till nyttan med projektet då inte ens kommersiella lösningar har något bra svar på frågan om bränsle eller avgastryck.

Gällande sättet att logga nyttan med mappning, så tänkte jag cadda in en vettig accelerometer ihop med loggning av TPS och varvtal, samt möjlighet att kanske påverka spridarpulsbredder baserat på TPS och varvtal (som en PC3:a). Men det är framtida saker när jag kommit runt grunderna med lambdastyrningen. Tycker att det borde gå att plocka rätt användbar data mha acceleration och varvtal för olika gaspådrag - borde ju även kunna se ryckighet på dellast då.

att 0-25% trottel är lågfartsmunstycket, 25-75% är nål och 75-100% är huvudmunstycke.

precis så resonerade jag när jag köpte min LC-1, och mina FCR39:or, men eftersom "systemen" överlappar varandra och därmed påverkar varandra blir det lite jobbigare än det ser ut nedskrivet. I alla fall är det fullt möjligt att få till en bra inställning och vill man få ut "det lilla sista" måste man nog till "bänken". Vi får se hur det blir till våren när allt är på plats.

precis så resonerade jag när jag köpte min LC-1, och mina FCR39:or, men eftersom "systemen" överlappar varandra och därmed påverkar varandra blir det lite jobbigare än det ser ut nedskrivet. I alla fall är det fullt möjligt att få till en bra inställning och vill man få ut "det lilla sista" måste man nog till "bänken". Vi får se hur det blir till våren när allt är på plats.

Precis. Som jag skrev i inlägget tidigare.

/J

När jag testade att E85 konvertera använde jag mig av samma "formel" för bestyckning av fuggarna. Går att laborera in i all oändlighet med förgasarinställningar, men för att hamna i rätt härad är det jäkligt smidigt att kunna logga lambda-värdet. Ger en god fingervisning om man är rätt = mindre tid i bänk = mindre värdefulla slantar.
Detta ger i sin tur pengar över till mer trimm.

Att jag inte doktorerade i matematik?

Här kan du läsa lite hur en kille har gått till väga med LM-2 o FCR39:or.
http://britironriders.proboards.com/index.cgi?board=tech&action=display&thread=1770&page=1

Strålande info!

Tack :tummenupp

Last edited:

Det är ett helvete att få till dom där första 0-25% Uppskattningsvis 95% av arbetet.
Inte bara lf munstycket som gör jobbet där, även lågfartsluftmunstycket och nåldiameter. Jag höll på att bli galen när jag provade ut lågfart på mina FCR gasare.
Det var först med BB-Lambda som jag fick till det och förstod vad felet var. Innan gick det antingen bra på tomgång, men blöddrade i låg fart. Eller tvärt om. Jag provade upp och ner och upp och ner på dom där jävla LF munstyckena. Med nya nålar ned annan rotdiameter blev det till slut skit bra. Fick även finlira en vända på lågfartsluftmunstycket också.

Med Lambdamätaren såg jag att den pendlade kraftigt från fett till magert på nästan ingen gaspådrag alls. Att höja nålen hjälpte inte, för den verkade vid mer gas.

Jag är inte helt hundra på att avgasröret var helt tätt, men lambdavärdets värde var inte att lita på. När mätare stod på 15:1 så gick den bäst. Fetare blandning blev den väldigt ryckig. Så trots lambda måste man ha lite känsla för vad som verkar bra. Kan som sagt ha med avgasröret att göra.

Mats

Ja självklart, de två munstyckenas resp nålens verkansområden överlappar ju varann. Om man därtill har ett varvtalområde med backpuls så är ju kompromissen oundviklig: Dvs det går inte att bestycka bort utan det är bara att accepter den feta puckeln med vidhängande effektsvacka. Man måste på kam eller avgas eller annan motorgeometri.

Men mitt svar gällde ju huruvida man behövde TPS-signal för att bestycka förgasare eller ej.

Mvh
J

Det är ett helvete att få till dom där första 0-25% Uppskattningsvis 95% av arbetet.
Inte bara lf munstycket som gör jobbet där, även lågfartsluftmunstycket och nåldiameter. Jag höll på att bli galen när jag provade ut lågfart på mina FCR gasare.
Det var först med BB-Lambda som jag fick till det och förstod vad felet var. Innan gick det antingen bra på tomgång, men blöddrade i låg fart. Eller tvärt om. Jag provade upp och ner och upp och ner på dom där jävla LF munstyckena. Med nya nålar ned annan rotdiameter blev det till slut skit bra. Fick även finlira en vända på lågfartsluftmunstycket också.

Med Lambdamätaren såg jag att den pendlade kraftigt från fett till magert på nästan ingen gaspådrag alls. Att höja nålen hjälpte inte, för den verkade vid mer gas.

Jag är inte helt hundra på att avgasröret var helt tätt, men lambdavärdets värde var inte att lita på. När mätare stod på 15:1 så gick den bäst. Fetare blandning blev den väldigt ryckig. Så trots lambda måste man ha lite känsla för vad som verkar bra. Kan som sagt ha med avgasröret att göra.

Mats

Ja självklart, de två munstyckenas resp nålens verkansområden överlappar ju varann. Om man därtill har ett varvtalområde med backpuls så är ju kompromissen oundviklig: Dvs det går inte att bestycka bort utan det är bara att accepter den feta puckeln med vidhängande effektsvacka. Man måste på kam eller avgas eller annan motorgeometri.

Men mitt svar gällde ju huruvida man behövde TPS-signal för att bestycka förgasare eller ej.

Mvh
J

Å jag ville bara berätta Hur Bra det var att a en Lambdasond till hjälp vid bestyckningen.:tummenupp

Mats

Om du går in på denna sida: http://www.keihin.de/
klicka på: service, sedan download, och därefter FCR Nadeln
kommer du till en sida som visar hur olika nålar fungerar.
OBS! olika FCR diam. upp till vä.

Å jag ville bara berätta Hur Bra det var att a en Lambdasond till hjälp vid bestyckningen.:tummenupp

Mats

Ok. Ja det är ju helt klart ovärderligt med lambdasond. I synnerhet när man ska mappa cylindrarna separat vilket nästan alltid bär frukt på en V-twin pga av att de ofta har asymetrier i luftburk/insug, förbränningsrum och avgassystem.

Last edited:
Ok. Ja det är ju helt klart ovärderligt med lambdasond. I synnerhet när man ska mappa cylindrarna separat vilket nästan alltid bär frukt på en V-twin pga av att de ofta har asymetrier i luftburk/insug, förbränningsrum och avgassystem.

APAPAP , Du menar HD:D

En modern vattenkyld v-twin vette tusan varför man skulle mappa olika

Att Harleyn gör så vet vi ju alla att det beror på det gemensamma insuget som fuckar upp fyllnadsgraden på den bakre cylindern

Luftkylda V-twins måhända vill ha lite mera kylning då ( icke harleys)

(ajjtusan nu får jag Jörgens vrede över mig:gnissla)

APAPAP , Du menar HD:D

En modern vattenkyld v-twin vette tusan varför man skulle mappa olika

Att Harleyn gör så vet vi ju alla att det beror på det gemensamma insuget som fuckar upp fyllnadsgraden på den bakre cylindern

Luftkylda V-twins måhända vill ha lite mera kylning då ( icke harleys)

(ajjtusan nu får jag Jörgens vrede över mig:gnissla)

:D :krama
Nej jag menar även sporthojstwinnar som tex Ducati. Det är asymmetrier inte bara i luftburks- och avgassystemdesign. Och även med en (hypotetisk) helt symmetrisk placering av insugstrattarna i en helt symmetrisk gemensam luftburk på en Ducati så blir det ändå asymmetrisk interferens mellan trattarna, eftersom det är "odd fire" dvs asymmetrisk tändföljd.

Därtill är avgassystemen på Ducce individuella redan från headern, även de Termignioni-avgassystem med X-pipe är asymmetriska. Eftersom tändföljden är udda på Ducce (i likhet med HD) så taktar inte cylindrarnas avgastömningar symmetriskt med varann genom X-pipen/H-röret. Därför är det ingen slump att det finns en koppling mellan HD- och Ducce-trimmare.

På HD tillkommer ju även (som du säger) den olika spolning som uppstår i det gemensamma insuget nedströms spjället just pga av den asymmetriska tändföljden. HD:s byxrör är ju egentligen ett underdimensionerat plenuminsug.

På sporthojs v-twinnar för RR med vassa kammar är det ju även bra att även medvetet skapa lite asymmetri på tex avgassystemsdesignen, så att man får en jämnare vridkurva. Dvs förhindrar att båda burkarna hamnar "on-cam" vid samma varvtal.

Min bakre cylinder har hittills flödat bättre, den vill ha ca 3% mer soppa.

HD är outgrundliga :D

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna