LLK storlek kombinerat med %etanol.

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
LLK storlek kombinerat med E85?

Har lite funderingar kring llk. Eftersom det är dåligt med utrymme så är det väl möjligt att kombinera llk med en viss % E85 i bensinen.
Enligt trådar så kan man vara utan llk å köra e85 till en viss nivå på laddtryck. Men ifall man nu vill ha llk modell mindre. kan man med rätt kompsänkning å viss del E85, slippa spikningar vid högre laddtryck?
Mina funderingar kring, 9.6:1 LLK och ca 1.3bar ( % E85, ifall det behövs?)

//Fredric

Last edited:
Borde ju bli mindre knack än utan IC iaf, såvida ICn inte är så liten att tryckfallet har för stor inverkan. Då kommer turbon dra mer effekt - mer mottryck och knack.

Kör du sprut kan du ju testa olika inblandningar av E85 och bara skala om mappen mellan testen. T.ex. börja med 100% E85 och sedan minska tills motorn knackar och backa ett snäpp.

Fast jag tycker det verkar krångligt att behöva blanda varje gång du tankar. Måste vara lättare att köra ren E85 eller ren bensin.

Tänker du på kallstartegenskaper, eller varför vill du blanda?

Jag körde en mix med 80% E85 och 20% 102 oktan i min 9.5:1 Bandit och dryga 1.2 Bar i laddtryck. Den höll den här säsongen iaf. Ska du ladda mer än 1 Bar bör du installera smidda kolvar annars blir det som i Peters motor, dvs spruckna kolvringsspår.

Du har läst hela tråden "E85 vs intercooler" ?

fredric skrev:
Anledningen till att blanda är väl mest som kompensation för att hålla värmen nere. då ic.n är lite mindre. Tänkte kolla över kamöverlappningen, kanske finns lite att trixa med där. Har jag förstått det rätt så kan man minska värmen med mindre överlapp.
Kallstart har jag inte brytt mig om än. ska enbart rulla på banan.
Jodå, det är insprut. Så det går att mappa en del.
Ic.n består av 12 celler från en saab 900t.

Jag har nästa tråcklat mig igenom allt om E85 och IC.n! Finns en hel del. Anders, du nämde peters spruckna kolvar. hur kommer det sig att Jack Christer´s 750 pallar med 270hk 1.2bar med orginal prylar?! kanske bara tur eller så skryts det aldrig om haverier? Jag vet att peter´s hoj har haft spikningar innan han handlade den. Kanske fanns skador på kolvarna? 1.3bar är väl mest önsketänkande :) men 1.1 - 1.2 borde vara rimligt. Men med både ic och en viss del E85 borde det bli skapligt med kylning tycker jag. Men det är ju bara teori. det blir nog till att bygga å prova som gäller. Håller det så håller det. Det finns mycket intressant att läsa, nästan lite för mycket.

fredric skrev:
fredric skrev:
hur kommer det sig att Jack Christer´s 750 pallar med 270hk 1.2bar med orginal prylar?!

Smidda kolvar tål korta sporadiska spikningar. Gjutna originalkolvar tål inga spikningar alls, iaf inte med dubbla originaleffekten.

Gillar man att labba och pressa gränserna är det smidda kolvar som gäller. Sätter man en gräns på 1 Bar som absolut max och kör med IC och 98 oktan är man säker på att originalkolvarna håller om man kör tillräckligt fett hela tiden.

Smidda kolvar.

Naturligtvis är ju smidda kolvar att föredra. Dessa kostar dock en del pengar.
Men då slippar man eventuella motorras som är dyrare! Såg att Jack hade plockat ut 330hk med 1.35bar ,orginal prylar. Verkade inte hålla så värst bra. trasig kolv. Jag har ju ifs smidda JE kolvar. men dessa har 12.8:1. :( inte direkt Överladds vänliga! Håller på att leta Carillostakar samt lämpliga kolvar. Funderar på att använda kortare vevstakar till kompsänkning.

fredric skrev:
Men då slippar man eventuella motorras som är dyrare! Såg att Jack hade plockat ut 330hk med 1.35bar ,orginal prylar. Verkade inte hålla så värst bra. trasig kolv. Jag har ju ifs smidda JE kolvar. men dessa har 12.8:1. :( inte direkt Överladds vänliga! Håller på att leta Carillostakar samt lämpliga kolvar. Funderar på att använda kortare vevstakar till kompsänkning.

Blir nyfiken...varför kortare vevstakar?? Billigare med en spacer? Eller vad missar jag?

..frxtn...gå och lägg er...klockan är mycket!

Just för att slippa spacer. Eftersom jag inte har ställbara kamdrev.

godkväll, Wibbe! Jobbar du natt?

fredric skrev:
Just för att slippa spacer. Eftersom jag inte har ställbara kamdrev.

godkväll, Wibbe! Jobbar du natt?

Nepp, inge nattjobb denna vecka!! Men fr.o.m. måndag återfinns jag på normal kontorstid, 21.42 tom 06.18!

Men på Hayabusan flyttas ju bara drevet på veven ett kugg för att återgå till en fungerande kaminställning, eller? Känns som om kortare vevstakar är ett DYRT sett för att få rätt komp... Tror vi har samma vevlager (lika som hayabusa iaf), har minst en uppsättning kortare suzuki stakar liggandes...kanske passar??

Jobbar årets sista eftermiddag imorrn! YES!!!

Tror busan har större vevlager. Flytta ett kugg beror nog på hur tjock spacer man har. Finns det något som inte är dyrt? :(
Dax att sova! Jag slår en pling imorgon em.

fredric skrev:

Svarvar du av kolv-toppen att de kommer jäms med ytan på urgröpningen för tändstiftet sänks kompet till ca 11:1 och då räcker en 2 mm spacer för 8:1. Det betyder då samtidigt att du inte har försvagat kolven någonting eftersom tunnaste stället är just vid urgröpningen för tändstiftet - som du ju inte har rört. Carillo-stakar kostar ju multum och är bara nödvändigt om du ska varva mer än vad originalmotor är tänkt för - och det är ju inte aktuellt i ditt fall.

andersbrink skrev:
Svarvar du av kolv-toppen att de kommer jäms med ytan på urgröpningen för tändstiftet sänks kompet till ca 11:1 och då räcker en 2 mm spacer för 8:1. Det betyder då samtidigt att du inte har försvagat kolven någonting eftersom tunnaste stället är just vid urgröpningen för tändstiftet - som du ju inte har rört. Carillo-stakar kostar ju multum och är bara nödvändigt om du ska varva mer än vad originalmotor är tänkt för - och det är ju inte aktuellt i ditt fall.

11:1 borde funka med E85 upp till 1bar, finns de som kör högre komp men då vet jag att de har stort överlapp för att minska knackrisken.

Edit: En kompis bensinmotor (bil) har 8.5:1 och laddar runt 1.7bar (max 1.85)på vanlig 95oktan utan några knack tendenser. Det finns toleranser om man gör rätt!

Motorprestanda:
Effekt:
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

Vrid:
Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
över 600Nm från 4300 till 6600rpm
Bromsad hos VM-performance

Detta på 95oktan

Last edited:
Anders: när du menar att jag ska svarva av kolvarna, menar du orginal eller mina JE-kolvar? Org. kolvarna är nästan platta redan, finns ingen urgröpning för tändstift. På mina JE kommer jag inte ihåg. Bra att vet det där om Carillo.
Eftersom den inte kommer att varva mer än vad som behövs.

MagnusK: Jag är inte så hemma på kamöverlappning. Men jag har förstått det så att ju mer överlapp ju mer värme blir det, eller?

fredric skrev:
......Jag är inte så hemma på kamöverlappning. Men jag har förstått det så att ju mer överlapp ju mer värme blir det, eller?

På en överladdad motor "blåser man rent" dvs lite färskgas som går direkt ut i avgassystemet, det håller nere temperaturen och ser till att man inte har kvar någon förbränd gas i cylindern.

Okej! låter ganska vettigt, för kylningens skull. Men tappar man inte lite på effekten då? En del av oförbränd soppa direkt ut. Ifall man använder lambda så kommer den gnälla på att det för fett.

MagnusK skrev:
På en överladdad motor "blåser man rent" dvs lite färskgas som går direkt ut i avgassystemet, det håller nere temperaturen och ser till att man inte har kvar någon förbränd gas i cylindern.

Såvida du har positivt drivtryck över motorn, det är ju inte alltid man har det på maxeffekten. Blir stora matchningar, vilket iof på hojar verkar funka bra.

Rent generellt angånde hur mycket E85 man behöver för att kompensera en mindre LLK, ja... Det beror ju helt på prestandan på LLK:aren, tryckfall och verkningsgrad. Eller så gör du det lätt för dig och kör 100% E85 och din lilla LLK och helt enkelt tittar vilket laddtryck du kan ta ut innan det börjar rassla i lurarna.

/J

RG500-Johannes skrev:
Såvida du har positivt drivtryck över motorn, det är ju inte alltid man har det på maxeffekten. Blir stora matchningar, vilket iof på hojar verkar funka bra.........

/J

På exempelmotorn jag hänvisade till är det en trycksänkning från max 1.85 till 1.5 på maxvarv pga avgashusets storlek. Med större mottryck dvs negativt drivtryck så gav den mindre effekt än om man sänkte laddtrycket så det positiva drivtrycket behölls.
Jag håller det som en tumregel att man aldrig ska ha mer mottryck än laddtryck då detta bara ger värme och andra dåliga bieffekter.

fredric skrev:
Okej! låter ganska vettigt, för kylningens skull. Men tappar man inte lite på effekten då? En del av oförbränd soppa direkt ut. Ifall man använder lambda så kommer den gnälla på att det för fett.

Har inte set några problem med lamba men det är inte mycket överlappning vi pratar om och effekten blir inte mindre men verkningsgraden sjunker lite dvs högre bränsleförbrukning.

fredric skrev:
Ifall man använder lambda så kommer den gnälla på att det för fett.

Nej, faktiskt tvärtom. Bredbandsonder mäter syrehalten i avgaserna, annan utrustning kan iof mäta oförbränd HC etc, men det blir ändå definitionsmässigt inte lägre lambda på grund av oförbränt bränsle. Så den kommer via jättemagert med riktigt stora overlap, om du inte har efterförbränning i avgassamlaren.

MagnusK skrev:
På exempelmotorn jag hänvisade till är det en trycksänkning från max 1.85 till 1.5 på maxvarv pga avgashusets storlek. Med större mottryck dvs negativt drivtryck så gav den mindre effekt än om man sänkte laddtrycket så det positiva drivtrycket behölls.
Jag håller det som en tumregel att man aldrig ska ha mer mottryck än laddtryck då detta bara ger värme och andra dåliga bieffekter.

Javisst, och om man trimmar efter mycket effekt med stora turbomatchningar samt har mycket goda kringsystem så går det att göra så. Men matchar du turbo för goda lågvarvsegenskaper så blir kammatchningen mycket tuffare då stora overlap kan hjälpa till vid låga varv och detta kan bli riktigt jobbigt vid högre varvtal med mindre turbomatchningar. Samtliga bilapplikationer i serie idag, med keramiska katalysatorer etc har ju negativa drivtryck vid höga varvtal. Och det suger, precis som du säger, med mycket intern EGR etc. Får ju även ett litet positivt bidrag i lågtryckscykeln som ju kommer ge dig ännu lite mer kräm.

Det borde gå att ställa upp en ungefärlig formel för hur god verkningsgrad du måste ha på turbin och kompressor för att kunna få positivt drivtryck. Vad skulle kunna tänkas behövas för indata då... Förmodligen måste hänsyn tas till blowdown-pulsernas amplitud, medelvärdet på voleff samt givetvis tryck och tempförhållandena över turbon. Hmm, vore fan intressant att spåna fram. :)

/J

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage