Ljussystem till enduro/LV/motard Yz

syclone

snyggt
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
såld
Jag tänkte e-regga min Yz450f-03 jag har Bak/fram-lampa alltid nåt.

-Så behövs ju ström, från?
-Vad behöver man egentligen (stator? tänd- och ljusspolar?) hur fungerar detta?
-Vart ska sakerna sitta?

Det är väl något av detta man ska ha?
pic.php

pic.php

katalogen finns även här http://www.emx.se/Katalog2006_version2.0.pdf

-Behöver också en bromskontakt.
-Är det något mer som behövs?

Känner mig lite förvirrad så om någon kunde hjälpt mig att få svar på dessa frågor?

Tack på förhand

Last edited:
syclone skrev:
2658557 Jag tänkte e-regga min Yz450f-03 jag har Bak/fram-lampa alltid nåt.

-Så behövs ju ström, från?
-Vad behöver man egentligen (stator? tänd- och ljusspolar?) hur fungerar detta?
-Vart ska sakerna sitta?

Det är väl något av detta man ska ha?
pic.php

pic.php

katalogen finns även här http://www.emx.se/Katalog2006_version2.0.pdf

-Behöver också en bromskontakt.
-Är det något mer som behövs?

Känner mig lite förvirrad så om någon kunde hjälpt mig att få svar på dessa frågor?

Tack på förhand

Bromsljuskontakt enbart en. tuta

Mögel skrev:
2659847 Blinkers behöver du oxå, Och hastihetsmätare. :tummenupp
blinkers behövs ej, däremot hastighetsmätare. Krav sedan nåt år tillbaks men har inte tidigare varit ett krav för E reggade hojar. Husaberg/Ktm har en billig för 700kr med många funktioner. Vet dock inte om den måste vara E märkt för E regg, annars funkar ju en cykeldator fint.
Bromsljus erfodras enbart på bakbromsen, hel/halv erfordras och likaså tuta men den behöver inte ens vara elektronisk. Funkar bra med en kalankatuta. :tummenupp

jo allt detta vet jag, men tack ändå

Jo hade själv en lyxare hastig/cykeldator på min Husaberg tidigare.

Måste man köpa ett speciellt hel/halv-ljus switch eller finns något annat som fungerar?

philsson skrev:
2659890 blinkers behövs ej, däremot hastighetsmätare. Krav sedan nåt år tillbaks men har inte tidigare varit ett krav för E reggade hojar. Husaberg/Ktm har en billig för 700kr med många funktioner. Vet dock inte om den måste vara E märkt för E regg, annars funkar ju en cykeldator fint.
Bromsljus erfodras enbart på bakbromsen, hel/halv erfordras och likaså tuta men den behöver inte ens vara elektronisk. Funkar bra med en kalankatuta. :tummenupp

Men han ska ju inte e-regga den utan lv-regga!

syclone skrev:
2659914 Måste man köpa ett speciellt hel/halv-ljus switch eller finns något annat som fungerar?
Finns väl inga krav på den, bara den funkar. Vanlig omkopplare funkar. Gärna en m inbyggd helljuslampa. (O lätt o billig att byta.)

Btw, ville du veta vilken utrustning du behöver på hojen ? Eller exakt vilka laddprylar ur länkad katalog ?
/u

ulf_lundin skrev:
2661107 Btw, ville du veta vilken utrustning du behöver på hojen ? Eller exakt vilka laddprylar ur länkad katalog ?
/u

Gärna någon länk.

Borde väl funnits omkopplare på typ biltema? kanske heter något annat

En På,av,På omkopplare borde väl fungera. Så drar man en kabel från halvljus och från helljus eller?

syclone skrev:
2661278 Gärna någon länk.

Borde väl funnits omkopplare på typ biltema? kanske heter något annat

En På,av,På omkopplare borde väl fungera. Så drar man en kabel från halvljus och från helljus eller?
50311070000 H.LIGHT SWITCH CEV 2/4TAKT hos Karlstrommotor. Är KTM/husaberg omkopplaren för hel/halv och är en mycket enkel konstruktion. Du har dödare och tuta på samma knappsats. Kostar tyvär 350kr hos karlstroms men jag fick själv tag på för 220kr (om jag inte minns fel) hos till ex Ejfa motor i Jkpg.

Här har du en bild på hur det ser ut. Du kan även lägga till en sats undertill för blinkers. Givetvis om du köper en ny så har du inte de fula lödda kablarna som jag har här på bilderna utan du får ju givetvis en stor tjock svart stilren kabel.
:pannkyss

Bifogat

• hel och halv.jpg
    hel och halv.jpg
    44.2 KB · Visningar: 152
  • blinkers.jpg
    blinkers.jpg
    46.4 KB · Visningar: 110
syclone: Jag undrade om du ville ha prylar utpekade från det DU länkade till, alltså vilka
spolar, regulatorer etc du behövde.

När dyra orginalomkopplaren pajade köpte jag (2 st) enklast möjliga omkopplare på
OK till hel/halv och värmehandtagen. För lyset matar man ström på mittuttaget och
drar dom andra två till hel resp halvljus. Valde alltså att alltid ha ljuset på.

När dom pajar pga väta el. vurpa så byter man dom mha avbitartång o buntband.
Så små, lätta o billiga att man kan ha ett par extra med sig. Men fula. Och tveksamt
om man åker Kåsan med såna.

Men, men varoen tar sin egen lösning efter smak o plånbok. :)
/u

ulf_lundin skrev:
2661605När dyra orginalomkopplaren pajade köpte jag (2 st) enklast möjliga omkopplare på
OK till hel/halv och värmehandtagen. För lyset matar man ström på mittuttaget och
drar dom andra två till hel resp halvljus. Valde alltså att alltid ha ljuset på. /u

Får väl bli en stator/ljusspole, en ELX-38 ska passa enligt katalog.

Men det borde väl gå att koppla halvljus till en "på-knapp" och helljus på den andra "på-knappen" och inget ljus på "av" om man har en omkopplare som har tre funktioner. På-av-på.

tack för svaren ulf o philsson

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...