Ljushöjd - Besiktning

Stalpan

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
kokoko
Har försökt söka i forumet men hittar inget vettigt.

Har plockat på nya kinakåpor efter en crash med hojen (Thunderace -99)

Enda bekymret vid besiktningen var att ljuset stod åt helvete för högt. Försökte skruva ner på plats men det räckte inte.

Måste åtgärdas och ombesiktigas. Då jag inte har tillgång till en ljusinställare undrar jag om någon vet på ett ungefär hur högt ljuset ska stå?

Tänkte något liknande i stil med, "ställ hojen 1,5 meter från garageväggen, då ska ljuset vara X cm högt"?

Någon som har bra tips på hur jag löser mitt bekymmer?

Får att få ner ljustet tänkte jag lägga brickor i överkant på lampan och så vis vinkla ner den. Är jag ute och cyklar, borde man göra på något annat sätt?

Mvh. /Stalpan

Ljuset ska falla 1cm per meter. Jag ställde hojen tre meter från porten inne i garaget och ritade upp ljusbilden och sedan var det bara att mäta skillnaden och justera därefter.
(Tänk på att ha hojen upprätt)

Om bes.mannen är snäll så brukar han justera det för dig på besiktningen. Har besiktat motocyklar två gånger och varje gång har han justerat ljuset.

Jo, han sa åt mig att justera, bara det att det inte räckte att skruva ner max...

1cm / meter, okej. Ställer jag den 3m ifrån väggen ska jag ha 3cm lägre ljus. Men 3cm lägre än vadå? Än hur högt lampan sitter? Vad blir mitt utgångsvärde?

Dumma funderingar, men inte jättevan att skruva. Därav dumma frågar...

Mät på lyktan där den horisontella linjen skapas. Så mäter du motsvarande på väggen.
Jag höll en tumstock framför och det räckte för att se var ____/ markeringen var någonstans. Ev så ser man mönstret på lyktglaset också.

Jag är en ljusinställningsfetich! Halvljuset ska bara stå optimalt för annars blir jag sur när det är mörkt och jag märker att ljuskäglan är för kort!

Besiktningsmannen ville att jag skulle sitta på hojen utan några stöd när halvljuset kollades. Hojen sjunker ihop då. Han frågade om jag brukade ha passagerare men det har jag aldrig. Hade jag svarat ja hade han ställt ner ljuset lite.

Ska du ställa in det själv så mät från marken upp till centrum av strålkastaren (när någon sitter på hojen). Mät upp detta avståndet på väggen. Tänk på att ju längre ifrån väggen hojen står ju lättare är det att få det rätt. Minsta mm fel på 3 meters avstånd gör många metrar på slutet av ljuskäglan när du kör. Kan du så ställ hojens strålkastare 10 meter från väggen och dra bort 10 cm från det uppmätta på väggen. Något jag gjorde var att jag ställde bilen 10 meter från väggen först. Bilen har ljuset optimalt, det vet jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT