Ljus fråga, Xenon eller inte?

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date

Hur ska jag göra med halvljuset? Xenon eller inte


  • Antal röstningar
    0

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag funderar på att uppgradera halv ljuset av två anledningar.

Synas bättre, många kör med helljus dag tid för att synas med Xenon så syns man betydligt bättre än med vanliga halogen lampor. Många ser ju som bekant inte motorcyklar eller förväxlar de med moppar, det borde man ju slippa med Xenon...

Bättre ljusbild, skilnaden är stor, det är ju kul att se när det är mörkt.

Hur ska jag göra?

Ska jag montera Xenon i halljuset? Det kostar 1900:- men det kanske det är värt?

Eller ska jag montera H4 lampor i båda insatserna och nöja mig med dubbla vanliga halogenlampor med halvljus i båda lamporna mot bara en idag?

Dubbla Xenon lampor vore det häftigt, men det kanske inte blir så bra med fördröjningen som det blir med Xenonlamporna i helljusen? Dessutom är det dyrt 4000:- på en hoj som är värd ca 30.000:-

Vad tycker ni?
 
Bara så du vet så har alla bilar med xenonljus en sensor som känner av bilens lutning och en motor som justerar höjden på lamporna så dom inte ska blända.
 
Kleiv skrev:
Bara så du vet så har alla bilar med xenonljus en sensor som känner av bilens lutning och en motor som justerar höjden på lamporna så dom inte ska blända.

Jag vet, har haft Xenon i bilen. Men det är ju meningen att det ska synas extra bra så man inte blir påkörd, det är ju därför jag funderar på Xenon. Vissa kör ju med heljlus dagtid eller med för högt justerat halvljus för att synas bättre i trafiken...
 
Börja med att koppla in båda reflektorerna och kör med bara halogenljus. Billigt att prova. Tycker du inte att det räcker till så kan du safta in xeonljus istället.

Xeonljus på hoj syns väldigt bra. Jag har två bekanta som har det och de lägger man direkt märke till när de kommer. Det räcker att se dem i ögonvrån.

Edit: Koppla även in helljuset i båda reflektorerna när du ändå håller på = bra på natten.
 
Last edited:
JT skrev:
Vissa kör ju med heljlus dagtid eller med för högt justerat halvljus för att synas bättre i trafiken...


Alla vet vi hur störande det är med folk som kör med helljus dag som natt, varför utsätta andra för det? synas bättre är inte anledning nog enligt mig mvh Kleiv.
 
Syns man inte, finns man inte. Och då borde man ju få köra hur fort som helst ? :rolleyes:
 
Kleiv skrev:
Alla vet vi hur störande det är med folk som kör med helljus dag som natt, varför utsätta andra för det? synas bättre är inte anledning nog enligt mig mvh Kleiv.

Störande? Man blir inte bländad av helljus på dagtid om det inte är extremt dåligt väder förståss och då kan man väl blända av då, jag själv resonerar som så att hellre en retad bilist än en som kör ut rakt framför mig.
 
Kleiv skrev:
Alla vet vi hur störande det är med folk som kör med helljus dag som natt, varför utsätta andra för det? synas bättre är inte anledning nog enligt mig mvh Kleiv.

Helljus bländar inte i dagsljus!
 
Nog tycker jag att helljus bländar även på dagen, inte så kul att ha nån som ligegr bakom en med helljusen på. De som inte ser dig på dagen med halvljus kommer helelr inte att se dig på dagen med helljus, de tittar inte efter hojar utan efter det som är farligt för dem och det är bilar och lastbilar. Xenon är ju bra men utan ljusväddsreglering kommer du blända värre än om du hade helljus på, speciellt om du har skjuts, och i mörker lär det inte bli kul att möta dig. Du kan heller inte besiktiga hojen med xenonljus, och heller inte ha xenon till helljuset eftersom en sådan ljuskälla inte tål helljusblinkningar utan kommer gå sänder i förtid. Jag tycker att ditt bästa drag är att ha dubbla halv/helljusreflektorer och att köra defensivt.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Nog tycker jag att helljus bländar även på dagen, inte så kul att ha nån som ligegr bakom en med helljusen på. De som inte ser dig på dagen med halvljus kommer helelr inte att se dig på dagen med helljus, de tittar inte efter hojar utan efter det som är farligt för dem och det är bilar och lastbilar. Xenon är ju bra men utan ljusväddsreglering kommer du blända värre än om du hade helljus på, speciellt om du har skjuts, och i mörker lär det inte bli kul att möta dig. Du kan heller inte besiktiga hojen med xenonljus, och heller inte ha xenon till helljuset eftersom en sådan ljuskälla inte tål helljusblinkningar utan kommer gå sänder i förtid. Jag tycker att ditt bästa drag är att ha dubbla halv/helljusreflektorer och att köra defensivt.


Dagens sanning och bra skrivet mvh Kleiv.
 
finnpower skrev:
Störande? Man blir inte bländad av helljus på dagtid om det inte är extremt dåligt väder förståss och då kan man väl blända av då, jag själv resonerar som så att hellre en retad bilist än en som kör ut rakt framför mig.

Kan det inte vara så att den retade bilisten istället beter sig som ett arsle...........och kör ut framför....

Softa med helljusen, ta och flasha lite istället eller mycket.......eller?
 
Lite halvt ot:

Jag har upptäckt att äldre bilar med bi-xenon har mer blått ljus än nya bilar med bi-xenon, någon som vet varför?
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Nog tycker jag att helljus bländar även på dagen, inte så kul att ha nån som ligegr bakom en med helljusen på. De som inte ser dig på dagen med halvljus kommer helelr inte att se dig på dagen med helljus, de tittar inte efter hojar utan efter det som är farligt för dem och det är bilar och lastbilar. Xenon är ju bra men utan ljusväddsreglering kommer du blända värre än om du hade helljus på, speciellt om du har skjuts, och i mörker lär det inte bli kul att möta dig. Du kan heller inte besiktiga hojen med xenonljus, och heller inte ha xenon till helljuset eftersom en sådan ljuskälla inte tål helljusblinkningar utan kommer gå sänder i förtid. Jag tycker att ditt bästa drag är att ha dubbla halv/helljusreflektorer och att köra defensivt.

Du har nog rätt, även om det inte bländar med Xenon dagtid så vill man ju inte blända mötande när det är mörk med halvljuset.

Bilar med Xenon syns ju så mycket bättre än bilar med vanliga Halogenlampor och som oskyddad i trafiken vill man så bli sedd, vad göra :confused:

Xenon helljus är nog inte att rekomendera, vi testade det på en kompis BMW och det blev en ganska störande fördröjning när man tände helljuset efter ett möte, men lamporna håller fortfarande...

Det blir nog dubbla H4 med halvljus i båda reflektorerna, billigast och lagligt :)

Är det någon här på forumet som har Xenon på sin hoj och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Elgasen skrev:
Jag har upptäckt att äldre bilar med bi-xenon har mer blått ljus än nya bilar med bi-xenon, någon som vet varför?

Det är antagligen olika K-tal på lamporna, ju högre ju blåare.

6000k är lagom, har testat 8000k på M5:an men det blev sämre ljus och lamporna lyste helt blått=fult!

Elgasen skrev:
Lagligt är det väl ändå inte?

Lagen har ändrats, förut fick man inte ha dubbla halvljus på MC pga att man inte skulle förväxlas med traktorer :3freak

Nu är det tilllåtet med dubbla halvljus på hojar.
 
JT skrev:
Lagen har ändrats, förut fick man inte ha dubbla halvljus på MC pga att man inte skulle förväxlas med traktorer :3freak

Nu är det tilllåtet med dubbla halvljus på hojar.

Är båda lyktglasen anpassade för halvljus då?
 
eazy skrev:
Kan det inte vara så att den retade bilisten istället beter sig som ett arsle...........och kör ut framför....

Softa med helljusen, ta och flasha lite istället eller mycket.......eller?

Risken är väl att den väntande...trafikanten, tolkar det som att du tänker släppa fram honom/henne.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top