Ljumskbråck? Tips och råd...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Har lite bekymmer med ljumsken? på höger sida. Lyffte en plyfa-skiva 2x1m halvtung. Skivan stod på foten och använde benet som lyft då sa kroppen ifrån och det kändes som ett jätte obehag som gjorde att jag var tvungen att huka mig alltså luta mig frammåt, kändes som det strama om jag stod raklång. Höll på i 40min sen var jag som ny igen.

Ibland när jag sitter i soffan och lyfter högerbenet så hugger det till /stramar å reflexen blir att jag måste dra ihop mig, benen närmre kroppen så det inte stramar.

Ska gå till läkarn för att rådfråga men under tiden är det nån som vet nått om mina bekymmer vad det kan va? Känner inget om man trycker på ljumsken om man nu ska känna bråck som jag har misstänkt till och från...

Pekar dem här symptomen på ljumsbråck eller är det nått annat?

Förutom att jag är rätt stel i benen så har jag annars inga andra bekymmer iövrigt.

Last edited:
Haft detta bekymmer till och från i ett par år, tänker bara på det när det väl händer sen glömmer jag bort det igen.

Brukar bli om jag reser mig upp hastigt från sittande position också...

Är ingen doktor men min kollega fick ljumskbråck för något år sen och det var inte roligt. Operation och sjukskriven i 1 månad om jag inte minns fel. <men då har han ett tungt jobb med mycket lyft. Kanske e annat om man sitter ner på dagarna.

Tony

Är ingen doktor men min kollega fick ljumskbråck för något år sen och det var inte roligt. Operation och sjukskriven i 1 månad om jag inte minns fel. <men då har han ett tungt jobb med mycket lyft. Kanske e annat om man sitter ner på dagarna.

Tony
Hade han dem här symptomen?

Opererades för ljumskbråck för ungefär två år sedan.

Jag hade inga direkta problem eller smärta utan mer en obehagskänsla då tarmen (?) tror jag "tittade ut". Jag behövde t.ex. inte lyfta speciellt mycket innan det ploppade ut en bula stor som två fingrar i ljumsken som jag helt sonika fick trycka tillbaka in. Gjordes inte detta så kunde jag om jag böjde mig ner känna smärta.
Fick efter nåt halvår tid på dagkirurgi, opererades på morgonen och fick gå hem på e.m. Efter ett par dagars stelhet och lite smärta var jag fit igen, en vecka hemma från jobbet allt som allt.

EDIT: Du har säkert googlat men om inte: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27508

låter som en sträckning, sträcker man sig i en muskel blir det bra efter ett litet tag men sen kan det ge obheag liknande första sträckningen när samma muskel spänns igen. det är ju en rätt konstig rörelse du har gjort och en konstig rörelse = otränad muskel. otränad muskel + stor vikt = stor sträckning:)

Jag opererades för ljumskbråck för ett antal år sedan. Känner igen vad Larre skriver men inte vad Andersson skriver, så det lär vara något annat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman