Ljudvolym Shoei vs övriga??

Min erfarenhet är att det inte har att göra med vem som tillverkat hjälmen utan det har snarare att göra med kombinationen av hoj + förare + hjälm som någon nämnt tidigare i tråden.

En hjälm som var knäpptyst när jag körde mitt monster dånade så jag fick lock för öronen när jag satte mig på en ducce SSie...

Min andra hjälm som dånade friskt på monstret är istället tyst nu på min nya hoj medan den första hjälmen som var tyst på monstret dånar nu istället.

Så olika vinklar på hjälmen i kombination med luftströmmar från vindruta och kåpor kommer göra att frågan om vilken hjälm som är tystast i princip är lika meningslös som att ställa frågan om "vilket försäkringsbolag som är billigast"....

Visst kan man se vissa tendenser men i slutänden är det den unika kombinationen som avgör.

Får väl säga det en gång till då, passar hjälmen bra på skallen är den tystare än en som sitter dåligt.
För mig var det tvärsom. Men det beror på att bullret jag har nu sitter i turbulens under hjälmen. Står jag däremot still och pratar med någon med hjälmen på mig så är XR1000-hjälmen mycket tystare. Hojen är som sagt samma med båda hjälmarna.

Min Arai Chaser är mer högljudd än den gamla Shoein, och jag gissar att det till stor del har att göra med Arais osmidiga och utstickande visirmekanism.

Desto bättre en hjälm sitter, desto tystare den är.
Sedan spelar ljudnivån på hojen samt vinddraget också en roll.

Min erfarenhet är att det inte har att göra med vem som tillverkat hjälmen utan det har snarare att göra med kombinationen av hoj + förare + hjälm som någon nämnt tidigare i tråden.

En hjälm som var knäpptyst när jag körde mitt monster dånade så jag fick lock för öronen när jag satte mig på en ducce SSie...

Min andra hjälm som dånade friskt på monstret är istället tyst nu på min nya hoj medan den första hjälmen som var tyst på monstret dånar nu istället.

Så olika vinklar på hjälmen i kombination med luftströmmar från vindruta och kåpor kommer göra att frågan om vilken hjälm som är tystast i princip är lika meningslös som att ställa frågan om "vilket försäkringsbolag som är billigast"....

Visst kan man se vissa tendenser men i slutänden är det den unika kombinationen som avgör.

:tummenupp Har själv märkt på min BANDIT,om jag reser mig upp 8-10cm, blir det avsevärt tystare från vindbruset.Turbulensen träffar mig rakt på hjälmen.Det är i såfall bättre att man får en jämn luftström på ansiktet.Så i vinter monterar jag ett LÄGRE kåpglas.Har sett på nätet att det finns en kåpmodell betecknad RS

holm:tuttar

Är nog beredd att hålla med, kan nog få vara som det är. Hjälmen sitter som gjuten och är en säsong gammal så det är knappast fel på den, bara lite bullrig, jag jämför med den förra som var en agv av dyrare slaget men den läckte in vatten mellan visiret och hjälmen. inträffade aldrig med klart visir men när man monterade agv`s egna färgade visir läckte det in!!! Duells bytte ut den kostnadsfritt mot en shoei, de visste om problemet sen förut.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage