Ljudvolym Shoei vs övriga??

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Buller i hjälmen är kass!! Jag har en shoei xr1000 som jag inte tycker är speciellt tyst men frågan är ifall Arai eller X-lite är något tystare?? Finns det nånstans att läsa eller har nån åsikter?? Tacksam för tips.

Öronproppar är en billig lösning eller köp en hoj som du sitter rätt upp på, finns inga hjälmar tillverkade för sporthojar konstigt nog :va
Ska tydligen finnas en BMW hjälm som är ganska tyst!

Det har mycket med att göra vad man kör för hoj, hur man sitter osv.
Finns vissa vinklar som den är väldigt mkt tystare än andra vinklar.

Men den är nog inte direkt mer högljud än andra så på med ett whisperkit..

Det har mycket med att göra vad man kör för hoj, hur man sitter osv.
Finns vissa vinklar som den är väldigt mkt tystare än andra vinklar.

Men den är nog inte direkt mer högljud än andra så på med ett whisperkit..
Har whisper kit och hakskydd, sitter på en Ducati monster nu och åka utan kåpa är ju klart tystare jämfört med både R1 och fireblade. Nja får väl lyssna runt lite, läste en recension på Soumy som påstod att den var tystare men men.:confused:

Har whisper kit och hakskydd, sitter på en Ducati monster nu och åka utan kåpa är ju klart tystare jämfört med både R1 och fireblade. Nja får väl lyssna runt lite, läste en recension på Soumy som påstod att den var tystare men men.:confused:

Själv kör jag med en buff uppdragen för öronen, de tycker jag tar bort de mesta av bruset...

Tyst hjälm

Jag har just en Shoei och tycker att den är bullrig, har även en Schubert som jag växlar mellan och den är mycket mycket tystare. Men jag proppar ändå.
Hade´

Kör alltid med öronproppar så är problemet ur världen. låter ju för jäkla mycket utan proppar oavsett vilken hjälm man har.

Till fighter är X-lite 801RR 10gånger bättre mot vindbruset samt att vinden inte sliter så mycket som xr-1000, även när kåpor är på.
Kommer återgå till X-lite

oki

Kag tycker att min shoei xr1000 fungerar sjukt bra jämfört med min gamla agv-hjäm!

Vill man inte höra när ens hoj sjunger:va Bruset får man på köpet:tummenupp
Hör min hoj bättre med hörselproppar i öronen, utan så brusar det så illa att det efter ett tag blir obehagligt att köra och efter en dagstur så känns huvudet som det vore sprängfyllt med sockervadd.

Har en XR1000 nu och Caberg-hjälmen jag hade förr var tystare när det kommer till buller/brus orsakat av turbulens. Körde samma hoj då som nu, Speed Triple utan vindavvisare.

Hörselproppar är det som fungerar för mig. :tummenupp

Man väljer inte hjälm efter ljudnivån i den, man ska välja hjälm efter hur bra den passar på huvudet! :fakta Ev buller löser man med öronproppar, whisper kit eller buffar/balaklavor över öronen! :mattias

Dessutom brukar det vara så att en hjälm som sitter bra bullrar mindre.
Men öronproppar är att föredra. Shoei och arai är de som suttit bäst på min skalle och också bullrat minst.

X-lite

Nej X-Lite är inte särskilt tyst. Använder själv alltid öronproppar, har testat Shoei och Arai och de hjälmarna är något tystare men öronproppar är nog alltid att föredra trots allt.

Får lägga till precis som en annan sa, skillnaden mellan MC modellerna kan variera precis som skillnaderna mellan hjälmarna. Med nuvarande hoj har jag inte samma vindbrus som med min Retta.

Last edited:
Shoeihjälmar är bullriga som fan.

På långturer blir det proppar för min del.

Jag har själv en Shoei och den är tyst men av erfarenhet kan jag säga att skillnaden mellan hojar är stor dvs hur vindskyddet är designat, körde en GSX förut och där var det jättejobbigt för vinden fördes emot underkanten på hjälmen men med min BT1100 har en design som fungerar bättre dvs vindskyddet har rätt vinkel..

Får väl säga det en gång till då, passar hjälmen bra på skallen är den tystare än en som sitter dåligt.
Man får alltså köpa hjälm efter huvudform, för egen del kan jag knappt ens kränga på mig en x-lite eller nolan och lyckas jag så bullrar de som fan. Shoei och arai sitter skönt och tyst på min skalle.
Sen skiljer det såklart mellan modellerna också, de dyrare brukar sitta bättre såklart..

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage