Ljudskillnad Slipon Vs helsystem

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Ja, som titeln anger. Ni som har lite bättre koll. Har aldrig haft ett helsystem på någon tidigare hoj, bara slipons. På de hojar jag haft det på har ljudet varit najs! Men för er som haft typ fullt akrapovic system eller annan tillverkar; hur stor skillnad är det på ljudet? Det kanske varierar från hoj till hoj, men låt säga exempelvis en lite nyare ktm 1290 superduke. Någon som kan avgöra om det är värt att investera några extra tiotusingar för ett helsystem bara för att uppnå perfekt ljud eller räcker det att snåla och bara skaffa slipon? Jag förstår att ett helsystem kan ge mer effekt osv. Men om man bara är ute efter ljudet?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 
OEM vs. helsystem


Scrolla 1 min in i klippet
Trevliga videos. Dock ger de mig inte mycket till svar. Jag förstår att det är skillnad på stock/original vs helsystem men frågan var hur folk upplevt skillnad mellan slipon och helsystem. Exempelvis från akrapovic eller sc project, austin racing etc.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 
Jag tycker inte det blir bättre ljud med helsystem. Bara ut med Db killern så räcker slipon alla gånger. Visst helsystem ger nog ofta lite högre ljud men blir för högt tycker jag.
Helsytem gör man för effekten o viktbesparingen.
 
Beror nog på hojen. På min Ducce så gör ett slip on i princip nada för ljudet jämfört med original (den låter nu iofs helt ok också som original) eftersom den mesta dämpningen sitter i katalysator-burken under motorn. Vill man ha mer ljud så krävs helsystem. Så är det på flera andra nyare hojmodeller vad jag vet. Har man en hoj där katalysator sitter i en enhet med ljuddämparen, och som byts ut vid byte till slip on, ja, då lär det göra märkbar skillnad.
 
Med slipon antar jag du menar att du behåller katten. Isåfall har du ju ett 3:e alternativ och det är decat och slip on.

Om vi pratar 1290 SDR så blir det rätt högt ljud med decat och typen av ljud blir annorlunda beroende på slipon.

Jag har haft orignal, Acra helsystem och decat med 2 olika slip on och dessa sinsemellan har skpaat två olika ljud. Ett mer maffigt och ett mer ettrigt men båda har varit ganska högljudda.
Har däremot aldrig testat slip on med behållen kat.

Skall jag prioritera det jag testat baserat på vad jag får för pengarna kommer decat+slip on på plats 1 o 2.
Ja Acra helsystem låter najs men enligt mig inte värt kostnaden.
 
Jag tycker inte det blir bättre ljud med helsystem. Bara ut med Db killern så räcker slipon alla gånger. Visst helsystem ger nog ofta lite högre ljud men blir för högt tycker jag.
Helsytem gör man för effekten o viktbesparingen.

:fakta: äpplen o päron är olika saker , louderthanhellskräp eller bra helsystem är inte i närheten av varann , klarar de-kraven på banor med det jag har på nu och det gör inte det som sitter på från fabrik .
Är dankvi ute efter ljud behöver han inget helsystem, slipon med eller utan decat duger gott å förstår inte riktigt vitsen med decatrör alla gånger då småburkar brölar o låter förjävligt då
 
Vill du ha mera ljud, ta bort ljuddämparen och sätt ett rör efter katten som leder avgaserna bort från bakdäcket.
Och det finns risk du upptäcker att, Va blev det inte mer ? !
För Katten dämpar så mycket.
Men tänk på vad vikt du sparade genom ersätta ljuddämparen med ett rakt rör med kanske några böjar ! #

Skaffa helsystem för ljudet är inte värt det. För hojen kan vara hur tyst som helst med helsystem.
Om det är rejäla slip-on gjorda för att dämpa ljud, med litet motstånd, tex Akrapovic.

# En fördel med att behålla Katten är att du slipper mappa om hojen.
För motståndet i Katten är så stort så det märks inte att ljuddämparen är borta.
Med helsystem och slipon (borttagen Kat) är det normalt nödvändigt mappa om för hojen går för magert, inte bra för avgasventilerna att gå för magert.

Är det så att Katten är inbyggd i ljuddämparen betyder byte till slip-on, att den ska mappas om.
 
Last edited:
Eftersom du har en KTM 690 från 2019 samma typ av hoj som min Husqvarna 701SM utrustad med Tekmo grenrör och Wings slipon. Skillnaden i ljud mellan Tekmo och original grenrör är försumbart. Är det maffigare ljud du vill ha plockar du ut dbkillern samt modifierar luftboxen + filter eftersom originalburken är väldigt restriktivt.:) Mappning är dock nödvändig.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top