Ljudnivåförändring hos slipon vid variation av ytterdiameter och längd

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu är det dags för vinterns metamorfos igen.

I nuvarande skick har hojen en trimmad 1000cc V-twin samt 60mm helsystem med dubbla avgasburkar av absorptionstyp. Burkarna börjar inloppet med 60mm för att sedan stegras till 64mm innerdiameter, för att mot slutet kona ner till 48mm utlopp. Detta under en längd av totalt 550mm.

Burkarnas yttermått är 124x550mm, och skalet är gjort i kolfiber.

De här burkarna klarar av banåka utan dB-killer (95dB förbifart) utan att kännas vara nära gränsen.

Problemet är att jag inte har plats, varken estetiskt eller fysiskt för så stora burkar på det nya bygget som planeras. Jag vill därför ha lite input om vad som händer med ljudnivån om jag behåller innerdelarna av dämparna oförändrade, men antingen kortar ner längden eller använder mig av att mindre ytterskal till burkarna.

Nästa steg att få tag på kolfiber i är 110mm ytterdiameter, sedan skulle jag gärna se att längden föll till 450mm nånstans, eftersom jag vill montera bägge burkarna över varandra på höger sida, och den undre kommer att sticka ut så långt bakom hojen då.

Ett krav är dock att jag kan fortsätta köra bana utan dB-killer, då enda syftet med motorarbetet är att få ut effekt för just banåka.

I dagsläget är tjockleken på stoppningen i dämparna runt (124 - 66)/2 = 29mm, med 110mm ytterdiameter på skalet skulle detta sjunka till 22mm. Finns det en gräns när gaserna helt enkelt inte hinner flöda genom hela stoppningen, och det därför inte dämpar mer att gå upp i grovlek på röret?
 
Citat: "Ett krav är dock att jag kan fortsätta köra bana utan dB-killer, då enda syftet med motorarbetet är att få ut effekt för just banåka."

Tips: Köp en KTM RC8R 1190 o kör med original avgassystem! :tummenupp
 
Jag räknade lite på hur mycket ljuddämparmaterial du skulle kunna få in. Efter kollat på den här sidan
http://slojd-data.se/virke/kalkyler/volym13.htm
Slutsatsen var att idag rymmer varje ljuddämpare ca 5 liter ljuddämparmaterial
Förslaget rymmer ca 3 liter ljuddämparmaterial
men kolla själv. Bifoga fil är en Excel fil som kan öppnas med OpenOffice eller Excel.
Tänk på att .txt på slutet av namnet pga SHs regler måste ändra till .xls
efter du sparat den på din dator.
Om du sätter ett rör mellan avgasrören före burkarna så kanske det blir lite tystare.
För det går avgaser till båda burkarna.
 

Bifogat

Jag räknade lite på hur mycket ljuddämparmaterial du skulle kunna få in. Efter kollat på den här sidan
http://slojd-data.se/virke/kalkyler/volym13.htm
Slutsatsen var att idag rymmer varje ljuddämpare ca 5 liter ljuddämparmaterial
Förslaget rymmer ca 3 liter ljuddämparmaterial
men kolla själv. Bifoga fil är en Excel fil som kan öppnas med OpenOffice eller Excel.
Tänk på att .txt på slutet av namnet pga SHs regler måste ändra till .xls
efter du sparat den på din dator.
Om du sätter ett rör mellan avgasrören före burkarna så kanske det blir lite tystare.
För det går avgaser till båda burkarna.

Det sitter redan idag en 180mm lång kollektor mellan flamrören, så avgasburkarna delar ganska rättvist på pulserna.

Citat: "Ett krav är dock att jag kan fortsätta köra bana utan dB-killer, då enda syftet med motorarbetet är att få ut effekt för just banåka."

Tips: Köp en KTM RC8R 1190 o kör med original avgassystem! :tummenupp

Relevant kommentar..

Dessutom tycker jag KTMs hojar är lite trötta ;)
 
Last edited:
Trevligt att du fick tyst på moppen tillslut. Var rätt mycket fippel i våras vill jag minnas. Kan vi få en liten historia med bilder hur du löste det tillslut?
 
Trevligt att du fick tyst på moppen tillslut. Var rätt mycket fippel i våras vill jag minnas. Kan vi få en liten historia med bilder hur du löste det tillslut?

Jag löste det inte, utan chansade på att köra till banan trots att min egen mätare visade 101-105dB förbifart, och mätarna de använder på banan verkar inte ha något emot hojen.
 
Efter att ha måttat lite på hojen, har jag insett att det inte går att lösa frigångsproblemet om jag har två burkar på samma sida, och ej heller går det att lösa för frigång med länkage/stöd/oljetank etc om jag drar ut en burk på vänster sida.

Något som däremot skulle lösa problemet vore att bygga en burk av aluminiumplåt som har två perforerade rör (60mm innerdiameter), där jag kan vinkla och forma burken så den ormar sig längs svingen/fotpinnen på höger sida. Då skulle jag kunna låta rören gå in i princip vägg-i-vägg där det är mest ont om plats, för att sedan låta burken växa ut mot utloppet.

Hur bör jag tänka när jag designar något sådant - kommer jag att få samma dämpning som jag har idag om jag ser till att volymen dämpull är samma som idag? Hur påverkas ljuddämpningen om jag låter de perforerade rören gå nära varandra, för att istället ha långt ut mot ytterväggarna?

Hur tjock aluplåt bör man ha för att det inte ska skaka sönder av tryckpulserna? (mina gamla rör av kolfiber sprack överallt)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top