Ljudnivå på signalhorn

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Finns det någon övre gräns för ljudnivån på tutan vid besiktning? :va

Finns säkert nån regel nånstans så att man inte kommer in med en tuta på 170db.......fast hittade dock ingen vid en snabb sökning runt bland regelverken, har säkert bara missat det.

Jag blev dock nyfiken på varför denna fråga dök upp

...
Jag blev dock nyfiken på varför denna fråga dök upp

Bilarna hör knappt mitt (låter som en jävla moppetuta) så jag tänkte slänga på nått fetare. Tuta känns som en ganska viktig grej på en MC eftersom man syns sämre.

Bilarna hör knappt mitt (låter som en jävla moppetuta) så jag tänkte slänga på nått fetare. Tuta känns som en ganska viktig grej på en MC eftersom man syns sämre.

STEBEL har schyssta tutor. Små och kompakta och låter som skenande tåg.
Funderar själv på att skruva dit en på min hoj.

Enda gången jag använt tuta på hojen är när jag "av misstag" kom åt den precis när jag passerade 2 blondiner :näsblod :tuttar

Enda gången jag använt tuta på hojen är när jag "av misstag" kom åt den precis när jag passerade 2 blondiner :näsblod :tuttar

App app app! Inte skrämma småcheyer! :tuttar

Jag kom åt min tuta ganska olägligt också, skulle slå av blinkers när jag skulle åka ur en rondell, kommer åt tutan och vem står inte till parkerad till höger vid utgången ur rondellen (Gullmarsplan, sthlm). Farbror blå :tungan

App app app! Inte skrämma småcheyer! :tuttar

Jag kom åt min tuta ganska olägligt också, skulle slå av blinkers när jag skulle åka ur en rondell, kommer åt tutan och vem står inte till parkerad till höger vid utgången ur rondellen (Gullmarsplan, sthlm). Farbror blå :tungan

Erkänn att la ner hojen, skrapade knät så det slog gnistor om miniskeln, sträckte ut handen och smekta konstapeln på kinden för att sedan rycka upp cykeln på bakan med andra handen i över 600km/h för att sedan glidan bort i solnedgången.

Så vill jag tro att det gick till iaf.

Bifogat

• PICT0027.jpg
    PICT0027.jpg
    135.7 KB · Visningar: 167
Last edited:
Japp, liknande sitter på min och de låter tillräckligt högt för att besiktningsgubbarna skall hoppa till. Men inga protester utan den går igenom. Man kan gömma en del bakom kåpor. (91 db är orginalavgassystemet typat till)

Utrymme har jag så det räcker bakom ninjakåtorna a la ufo. Vad gäller ljudnivån på avgas så måste man tänka på att db-skalan är logaritmisk och dubblar således på 10 enheter. 130 db (normalt för en fet tuta) är alltså nästan 3ggr högre än högsta tillåtna avgasbullret på 103db.

Ska till besiktningen imorgon så jag får höra med gubben/tjejen då...

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage