Ljudnivå BKK Knutan

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hej!

Jag undrar lite hur det är med ljudnivåerna på BKK på Knutstorp Ring den 3/7.

Har slip-on på min S3 och den låter visst lite högre än original, men på inga vägar lika högt som någon custom med raka rör (och tur är väl det... :kocko ).

Vet att det är svårt att säga utan att höra, men kommer jag stöta på problem?

Hur mäts för övrigt ljudvolymen? Är det vid frikopplat och 4000 varv eller vid förbikörande eller vad? :va

Undrar just om det inte är den 7000 gången som denna frågan är uppe nu...

xyx skrev:
Hej!

Har slip-on på min S3 och den låter visst lite högre än original, men på inga vägar lika högt som någon custom med raka rör (och tur är väl det... :kocko ).

Hur mäts för övrigt ljudvolymen? Är det vid frikopplat och 4000 varv eller vid förbikörande eller vad? :va

Jag tror det är halva maxvarvet och mätning en meter bakom , så var det i anderstorp fö ca 3v sedan.
Men dom provade bara dom som inte hade orginal, max är 95 db.
Risken på en twin med mkt kubik är större att torska än en radfyra med samma kubik.
Flera ducatis har fått åkt hem pga buller så jag skulle inte chansa , ta med orginal systemet :tummenupp

xyx skrev:
Hej!

Du kan vara helt lugn...
Vilken grupp kör du i? Grön / Gul?
Enda stället att varva motorn på är på rakan och där hålls alltid farten ner så du kommer inte att bullra några 95 dB.
När jag körde den 30/5 var det inga problem alls med någons system och då körde många glidare med helt öppna pipor.

När vi sen körde med SSEmse den 10/6 (då fick vi fria varv på banan) så mättes jag med mitt orginal på 3000 varv och kom upp i 86 dB. Hade lätt klarat det med mitt Slip On men ville inte chansa.

Last edited:
Klippt från SMCskanes hemsida...

Observera ocks� att bullergr�ns p� 95dBA r�der, det �r 100% kontroll av detta. "Godk�nd p� Sv Bilprovning" �r inget kvitto p� att
din cykel �r tyst nog. De motorcyklar som ej uppfyller s�kerhets- eller bullerkraven kommer inte att f� k�ras p� banan innan korrigering/reparation �gt rum. Bullergr�nsen �r satt av Milj�n�mnden i Sval�vs kommun.
F�r att slippa drabbas av avst�ngning p� grund av ovanst�ende rekommenderar vi att Du, innan Du k�r iv�g till kursen,
g�r en noggrann s�kerhetskontroll och kontrollerar bullerniv�n.

Är du det minsta osäker, byt till original. Det är 1200:- åt skogen om du skulle bullra för mkt.

Maverick_ou812 skrev:
Du kan vara helt lugn...
Vilken grupp kör du i? Grön / Gul?
Enda stället att varva motorn på är på rakan och där hålls alltid farten ner så du kommer inte att bullra några 95 dB.
När jag körde den 30/5 var det inga problem alls med någons system och då körde många glidare med helt öppna pipor.

När vi sen körde med SSEmse den 10/6 (då fick vi fria varv på banan) så mättes jag med mitt orginal på 3000 varv och kom upp i 86 dB. Hade lätt klarat det med mitt Slip On men ville inte chansa.

4:a ska varvas ca 7´varv vid mätning stillastående ( dock på öppet fält, inte i depå p.g.a eko ).Twin ska mätas på 5´varv. Det är förbipasserande som mätning sker och skall då underskrida 95db.

Ni bör ha orginal, eller en nypreppad burk. Dvs är ni osäkra och har inte orginal på hyllan, så packa om ljuddämparen innan. OM ni överskrider 95db så kommer ni bli svartflaggade och inte köra mer den dagen. Det finns inga undantag.

Mvh//SMC Instruktör.

PS man kör inte bättre med slip/helsystem :tungan DS

Mest lat o vill inte mecka om systemet :tungan

Men jag kör dit med SO och dBkiller i cutsen. Den är lätt att mecka dit. Tack Mivv ;)

2ono skrev:
Jag tror det är halva maxvarvet och mätning en meter bakom , så var det i anderstorp fö ca 3v sedan.
Men dom provade bara dom som inte hade orginal, max är 95 db.
Risken på en twin med mkt kubik är större att torska än en radfyra med samma kubik.
Flera ducatis har fått åkt hem pga buller så jag skulle inte chansa , ta med orginal systemet :tummenupp

Ljudnivån ska/bör mätas vid en kolvhastighet på 11m/s, sen är det bara att kolla vilken slaglängd du har...

förbifart är alltid det som räknas, jag mätte min gamla R6 -99 med akra helsystem och den mätte mellan 93->95dB vid förbifart.

De som gör "race" eftermarknadssystem är medvetna om svenska regler (SVEMO) och gör således helst inga som system som är för ljudliga.

Därför mätte mitt 93->95dB vid förbifart och 102.1->102.8 stillastående...

//håkan

Last edited:
håkan skrev:
Ljudnivån ska/bör mätas vid en kolvhastighet på 11m/s, sen är det bara att kolla vilken slaglängd du har...

förbifart är alltid det som räknas, jag mätte min gamla R6 -99 med akra helsystem och den mätte mellan 93->95dB vid förbifart.

De som gör "race" eftermarknadssystem är medvetna om svenska regler (SVEMO) och gör således helst inga som system som är för ljudliga.

Därför mätte mitt 93->95dB vid förbifart och 102.1->102.8 stillastående...

//håkan

Jag anser att 11m/s är på tog förlångsamt på knudan där vill jag upp till 14m/s på högerkolven som ligger till vänster om den förra som sitter på andra sidan. Detta är bara när man åker högervarv. kör man vänstervarv ligger ju högerkolven ca 43 cm längrebort från sidan. då kan vi gå upp till 15m/s :va

95db vid förbipasserande punkt slut.
Ingen SMC skåne kan rå över.

så jobbigt är det väl inte att smälla på originalburken.

det tråkiga är att lite av upplevelsen försvinner med det hyper dämpade ljudet som orignalblåset ger, men det får man tåla...

Back