"Ljudlös" besiktning Ljungbyhed

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Har idag för andra gången i mitt liv nyttjat en av Bilprovningens "öppna hus", denna gången var det i Ljungbyhed, på flygplatsen.
Helt klart är att om man har en hoj som är tveksam så skall man ta det på dessa dagar. En kille kom dit på en Harley, som verkade vara i princip helt odämpad, och det var ingen som sade något. De har inte ens någon ljudmätare på stället.

Eller en annan lirare som hade nån gammal härk med raka rör och var tvungen att starta den för att de skulle kolla lyset, då säger den ena av Bp-grabbarna, "hörselproppar på" och jävlar vad det lät. Men det var ingen som sade något.

:tummenupp

Qvint skrev:
Har idag för andra gången i mitt liv nyttjat en av Bilprovningens "öppna hus", denna gången var det i Ljungbyhed, på flygplatsen.
Helt klart är att om man har en hoj som är tveksam så skall man ta det på dessa dagar. En kille kom dit på en Harley, som verkade vara i princip helt odämpad, och det var ingen som sade något. De har inte ens någon ljudmätare på stället.

Eller en annan lirare som hade nån gammal härk med raka rör och var tvungen att starta den för att de skulle kolla lyset, då säger den ena av Bp-grabbarna, "hörselproppar på" och jävlar vad det lät. Men det var ingen som sade något.

:tummenupp

Hmm..bra och bra. Besiktningen har ju vissa regler av en anledning. Förbises dessa pga. av slarvighet och ignorans så kan ju det leda till diverse olika saker ute i trafiken.
Visst, det är väl inte direkt någon som lider av lite för mkt decibel men tänk om dom tänker/handlar likadant med t.ex en sådan vital sak som bromsar?

Men annars så:)

Jonathan skrev:
Hmm..bra och bra. Besiktningen har ju vissa regler av en anledning. Förbises dessa pga. av slarvighet och ignorans så kan ju det leda till diverse olika saker ute i trafiken.
Visst, det är väl inte direkt någon som lider av lite för mkt decibel men tänk om dom tänker/handlar likadant med t.ex en sådan vital sak som bromsar?

Men annars så:)
En hoj som inte låter är trafikfarlig eftersom man inte märker att den finns.

Loud pipen save lifes :yoparty

GSXR1100R skrev:

Loud pipes makes you fakkin' deaf! Trött på glidare som måste hävda manlighet i stan med sitt jävla brap-ap-ap-ap mellan kåkarna...

Last edited:
Pejo skrev:
Loud pipes makes you fakkin' deaf! Trött på glidare som måste hävda manlighet i stan med sitt jävla brap-ap-ap-ap mellan kåkarna...

:fakta . Du är inte ensam. Stor skillnad på högt respektive gött ljud.

GSXR1100R skrev:

Säger killen som säkert fortfarande har orginaldämparen monterad på sin gammel hoj.

Om det var två stycken gamla härken som besiktigades så går väl dom under en del undantag?

Kan det inte så noga...men en jag känner kört runt med raka rör på sin HD o den är skitgammal. Har för mig han sa att den fick låta så mkt...

rätta mig gärna om jag har fel...

Jag besiktade i Rissne i Torsdags, det var ingen som varken mätte ljudet eller brydde sig nämnvärt. Trots olaglig ljudnivå.

Qwerty skrev:
Säger killen som säkert fortfarande har orginaldämparen monterad på sin gammel hoj.
Nej jag kör med ett buckligt låneblås från en Kawwa för att banägarna har sina bullergränser och inget annat, dock åker VH systemet på när jag kör DR.

Just det det va en kawa dämpare. Sorry glömde.

Helt offtopic:
Snackade med Lunkan nyss om början av juni. Får se hur det är med stålar och arbete.

GSXR1100R skrev:

Läs mitt hela inlägg innan du skriver. :7peta

Jag menade på att tänk om dom förbiser nån viktigare sak på en hoj, som t ex bromsar.

Visst ingen lider väl direkt av högre ljudnivå på mc, men bromsar som inte funkar som dom ska kan bli --> :död

:)

Chronic skrev:
Jag besiktade i Rissne i Torsdags, det var ingen som varken mätte ljudet eller brydde sig nämnvärt. Trots olaglig ljudnivå.
På Rissne verkar de snällare, besiktigat där med en kompis. Idag däremot var jag på Vinsta "drive in" (enda i sthlm) och fick anmärkning för avsaknad av reflex (hade totalt glömt bort, men har nån typ av reflex på reg.skylten som tydligen inte godkändes) och att fotbromspinnen satt lös pga viberationer...

Att de inte kunde se genom fingrarna för såna småsaker! Customgubben som besiktiga sammtidigt sa efteråt att hans reflex rök så fort han kom hem, och vad gäller fotbromsen så var det dåligt att de inte ens hade insexnycklar man kunde låna, klart på 2 sekunder! Fick känslan av att smådetaljer som reflex mm går de hårt på men att mitt drivpaket var totalslut brydde han sig inte om... :3freak Som om han ville att man skulle få ombesiktning men ville vara lite "snäll" och anmärkte endast på enkla saker.

Nu är jag avreagerad :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...