ljudkrav på Anderstorp?!

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Detta är klippt från bike-events:

"Beskrivning: Banan är uppdelad så att det finns tre banor.

Sydslingan
2 km lång.
Ljuddämpnings krav enl.
Bil- och MC- förbundens
normer för tävlingsfordon.

Nordslingan
1,8km lång
För verksamhet med fordon som är ljud dämpade för landsvägs
trafik.

Grand Prix-banan
Hela banan 4,025km lång
Ljuddämpning som sydslingan.
"

Vad menar dom, 95 db, eller?!?

FÅR man köra med "slipon" eller!?
 
Klippt från bike-events:

Fråga: Varför måste jag ha orginalsystem på motorcykeln, när den klarar besiktiningen med slip-on/race system?

Svar: Svensk bilprovning har 102 dB som gränsvärde medans länstyrelsen sätter maxgränsen för banägarna till 95 dB. Tyvärr inget Bike-Events kan göra något åt. Banägarna äger rätten att vägra kunderna att åka om de inte har orginalsystem. Bike-Events ger inga pengar tillbaka om man inte kan köra pga icke orginal ljudsystem.
 
Ninja 9R skrev:
Klippt från bike-events:

Fråga: Varför måste jag ha orginalsystem på motorcykeln, när den klarar besiktiningen med slip-on/race system?

Svar: Svensk bilprovning har 102 dB som gränsvärde medans länstyrelsen sätter maxgränsen för banägarna till 95 dB. Tyvärr inget Bike-Events kan göra något åt. Banägarna äger rätten att vägra kunderna att åka om de inte har orginalsystem. Bike-Events ger inga pengar tillbaka om man inte kan köra pga icke orginal ljudsystem.

jo, jag vet. Det är därför jag undrar! Enligt vad dom skriver är det skilnad på nord och sydslingan, men vad är skilnaden?!?!?!
 
Vad jag hört är det orginalsystem som gäller, även på racehojar. Utöver det så gäller X antal dB vid förbifart. Har du högre än det så plockar de in dig, och har du otur kan de hindra dig att köra även med orginalsystem.
Alltså kan en missad växel eller en avgasknall göra att de tar ut dig, men efter mätning i depån släpper de ut dig igen.
Mätningen är det lite Hawaii med, de mäter utan att riktigt ha koll på vad de har bakom sig eller vilket varvtal osv. Men, deras ord är lag och käftar du är det större risk att du åker ut.
Ett begat orginalblås kostar ungefär som en dag med Bike-events ändå så det är bara dumt att chansa!
Hör med Will Wright på Bike-events så får du klara besked!

mvh pilsner
 
triple skrev:
jo, jag vet. Det är därför jag undrar! Enligt vad dom skriver är det skilnad på nord och sydslingan, men vad är skilnaden?!?!?!


Den ena ligger längre från känslig bebyggelse än den andra. Det är ändå frågan om en bana som det kan spöregna i ena änden på medan depåpersonalen står i solsken och undrar varför förarna dröjer.
 
Chrille skrev:
Den ena ligger längre från känslig bebyggelse än den andra. Det är ändå frågan om en bana som det kan spöregna i ena änden på medan depåpersonalen står i solsken och undrar varför förarna dröjer.

:D :D :D

Så det är alltså SKILLNAD? eller varför skriver dom annars något överhuvudtaget?!
 
triple skrev:
:D :D :D

Så det är alltså SKILLNAD? eller varför skriver dom annars något överhuvudtaget?!
Det kan inte tolkas på annat sätt än att det är 102 dB på Sydslingan och 95 dB på Nordslingan som gäller. Kör man hela banan är det 95 dB, eftersom Nordslingan ingår i den.

Men det är, som sagt, originalburk som gäller på Anderstorp när Bike Events har banan.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top