ljudisolering för grannarnas skull

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Hallå.
Jag bor i lägenhet, är väldigt musik och filmintresserad. Vill helst båda höra och känna basen även vid låga volymer.
Mina grannar vill inte höra min bas, förstår det visserligen.

Vi har bra dialog men känner ändå att jag vill inte försaka min upplevelse.
Finns det nåra bra sätt att hindra basen att komma till dom?

Hjälper spikar på subwoofern?

Vill ju inte ha äggkartonger på väggarna heller...

Vad gör man ifall man vill behålla grannsämjan? Kan givetvis ge dom fingret och poppa på men det är ju inte så kul.

Spikar skickar ner frekvensen i golvet och vidare in i väggen, sätter du basen vid ett hörn så sprider basen sig in i hörnen och går uppåt.

Jag har pads eller vad man ska kalla det på min sub, dyrt som fan men det hjälpte lite mot att höras genom väggarna.

Mina grannar klagar iofs inte på mig, inte gjort det än iaf och jag har spelat sanslöst högt här.

Låga frekvenser är skitsvåra att dämpa, du kan kolla min signatur och skriva en tråd där, de snubbarna kan mer om detta än jag.

Basen är svår att få bort, den har ingen riktad spridning som högre register. Spikar kan hjälpa och även att ställa spikarna på gummimatta men du kommer nog aldrig bli av med det faktum att grannarna hör basen lika mycket som du... :) Mellanregister och diskant kan du ju lätt dämpa med tjocka mattor, stora gardiner, tavlor, ja, du är med men basen är, som sagt, riktigt svår att få bort.

Det du kan göra är som sagt att ha Sorbothan fötter under subben samt en skiva isolering mot den riktningen basreflexporten går ( detta påverkar dock ljudet )

Sen fanns det för många år sen en liten finurlig sak som man skruva fast i den möbeln man satt i som gav en kännsla av bas genom att vibrera möbeln i takt med basljudet. den drivs med ett vanligt slutsteg behöver inte mycke effekt och fungerar faktiskt! Vet dock inte var du kan hitta en.. den jag har är den enda jag sett men borde finnas beg nån stans! :tummenupp

Last edited:
tackar.. ska kika på dom där grejjerna att sätta under subben..
det är ju ett studentområde så lite får dom tåla ändå...

ah17 skrev:
Hänsynslösa grannar är bland det värsta jag vet. Underligt att det inte orsakat fler dödskjutningar än det faktiskt gjort.

Det KAN bero på att alla inte tänker med reptilhjärnan...

Det bästa jag testat är Soundcare Superspikes.. Funkar kanonbra och ger en annan dimension till ljudet.. Grymt bra. Inte jättebilliga dock..

Enklaste sättet är väl att flytta till hus/villa... Då kan du spela hur högt du vill.
Om du spelar så högt så att grannarna stör sig på det och de väljer att anmäla detta till fastighetsägaren så kan du bli vräkt till sist...

Glöm alla dyra förslag men mubojumbo superduper spekikes/pads för 18 biljarder kronor.

1) Vad är det för subba du har? Slår basen nedåt (element eller basreflexhål)?

2) Lägg en tjock liten mattan under subban.

3) Montera billigast mögliga spikes på subban... men istället för att låta spikarna etsa sig fast i golvet och genom mattan så tar du 4 stycket enkronor som du monterar dämpfötter a la ikeatrams/biltema/valfri möbelaffär. Lägga enkronorna under sipkesen med den dämpade sidan neråt. Då kommer att få mindre eko i rummet, tightare bas och du kommer def. störa grannarna mindre. Trust me. Kostnad: en gammal matta som ligger i din garderob och 4 enkronor.

Prova! Är du inte nöjd så... ... ..får du pengarna tillbaka!!!2 :tummenupp

Lånar tråden lite. Jag bor i ett extremt lyhört hus. Ganska jobbigt att höra om ens päron pratar i köket när man har en tjej hemma, eller att man knappt kan spela musik alls utan att det stör.

Nu är väggarna kala och det fattas ganska mycket möbler för allt är inte uppflyttat än. Så nu är frågan hur mycket hjälper en massa flaggor och annat på vägarna ? Finns det något smidigt sätt att isolera?

prulle skrev:
Lånar tråden lite. Jag bor i ett extremt lyhört hus. Ganska jobbigt att höra om ens päron pratar i köket när man har en tjej hemma, eller att man knappt kan spela musik alls utan att det stör.

Nu är väggarna kala och det fattas ganska mycket möbler för allt är inte uppflyttat än. Så nu är frågan hur mycket hjälper en massa flaggor och annat på vägarna ? Finns det något smidigt sätt att isolera?

Flaggor lär hjälpa mågonstans mellan 0% och 0%. Möjligtvis om du sätter upp flera tjocka tavlor så kanske det har lite dämpande effekt. Det hjälper mer om du kan lägga en stor fet matta i rummet istället.

Zee skrev:
Flaggor lär hjälpa mågonstans mellan 0% och 0%. Möjligtvis om du sätter upp flera tjocka tavlor så kanske det har lite dämpande effekt. Det hjälper mer om du kan lägga en stor fet matta i rummet istället.

Okej tack precis sånt jag ville veta. :) Vad dämpar bäst? model får skin eller någon tjock vanlig matta?

Starfighter skrev:
Kan man inte tömma några burkar peak-off på väggarna?! :tungan

Låter smartare med noice killer (stavning?) då...

prulle skrev:
Okej tack precis sånt jag ville veta. :) Vad dämpar bäst? model får skin eller någon tjock vanlig matta?

Låter smartare med noice killer (stavning?) då...

Tänk på att noice killer suger åt sig fukta! Så du kan inte gå och torka dasen på väggen :fakta

Starfighter skrev:
Tänk på att noice killer suger åt sig fukta! Så du kan inte gå och torka dasen på väggen :fakta

Kostar typ multom också så de va inte riktigt seriöst..

Cervantes skrev:
Sen fanns det för många år sen en liten finurlig sak som man skruva fast i den möbeln man satt i som gav en kännsla av bas genom att vibrera möbeln i takt med basljudet. den drivs med ett vanligt slutsteg behöver inte mycke effekt och fungerar faktiskt! Vet dock inte var du kan hitta en.. den jag har är den enda jag sett men borde finnas beg nån stans! :tummenupp
http://thebuttkicker.com/

Ps. Har sett folk som byggt egna varianter på temat genom att slakta ett högtalarelement och sätta en hävarm direkt i talspolen, men de brukar brinna upp efter en stund :)

Kan passa på och fråga här. Någon som vet vart det finns drapperin som kan ta bort ljud? För just nu så är trafiken rätt så hög från otätade fönster. Funderar på att hänga någon tungt för som kan ta upp ljudet så det inte låter så mycket...

Såg att Zee den gamle allvetaren redan svarat, och ja, de enklaste lösningarna är bäst!
En hel bit, men ännu hellre tre mindre (ca 10-15cm i kvadrat) bitar av heltäckningsmatta under respektive grej som ska dämpas funkar kanon.

Varför tre?
JO av samma anledning som att en tripod alltid står stadigt där en fyrfot står och vicklar och vacklar.
Inget golv jag någonsin stött på är så jämnt att fyra tassar/spikar fått en högtalare att stå bra. Ja om de inte varit justerbara då, som på min Target-rack.

Lägg två av bitarna i framkant (där högtalaren är tung och den tredje i bakkant, mitten.

Räcker inte detta återstår bara att hänga upp enheterna i wirar... Då blir isolationen nästan 100 men ljudet tappar rejält.

Carcass skrev:
http://thebuttkicker.com/

Ps. Har sett folk som byggt egna varianter på temat genom att slakta ett högtalarelement och sätta en hävarm direkt i talspolen, men de brukar brinna upp efter en stund :)

Inte den jag tänkte på.. Den kom för några år sen kostar en förmögenhet tror jag. tänkte på en annan som kom för typ 10 - 15 år sen kosta några hundringar :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg