Ljudet 2011?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hej!

Jag va fan är det som gäller nu 2011? Hur går mätningarna till?
Va är db kraven på för nivå?
Frågorna är många men få svar. Kan någon ge mig..

Tack

LinQan#66
 
max 95dB vid förbifartsmätning.
Klarar man inte förbifartsmätningen så blir man kallad till statisk mätning som enligt protokoll som jag kunnat läsa ska ske vid fullgas utan elektroniska funktioner aktiverade. Mät avståndet vid fullgas är väl inte bestämt, verkar inte har angivits någonstans.

Känns lite som att det återigen kan bli en intressant säsong till möts angående ljudet :rolleyes:

Välj Roadracing på www.svemo.se och läs protokollen så hittar du info.

/Nitrous
 
Man ska väl använda 95db förbipasserande för att urskilja dom värsta syndarna. Sen ska dom kontrolleras med den sk. "2m Max" metoden som verkar innebära maxvarv, mätt 2 meter bakom hojen i 45 graders vinkel från hojens mittlinje (obs inte ljuddämparens mittlinje, vilket innebär att vinkeln på dämparen kommet att vara väldigt avgörande).
Denna mätning skall vara den som ligger till grund för själva diskningen sedan. Problemet är bara att man inte bestämt vilken db-nivå som ska vara gränsvärdet ännu. Det skulle tydligen provas ut under säsongen, vilket bäddar för ytterligare en kaosartad säsong med inkonsekventa bedömningar och slumpartade diskningar.... :rolleyes:

Men till 2012 kanske dom fått ordning på det... :tummenupp
 
...
Problemet är bara att man inte bestämt vilken db-nivå som ska vara gränsvärdet ännu.
...

Man bestämde den för typ 1-2 månader sen. Men den är hemlig och ingen får gå ut med den då den kan behövas ändras för varje race. :näsblod

...
Men till 2012 kanske dom fått ordning på det. :tummenupp
...

Skulle väll vara så för att folk slutat köra eller kör i andra länder då.. :rolleyes:
 
Man bestämde den för typ 1-2 månader sen. Men den är hemlig och ingen får gå ut med den då den kan behövas ändras för varje race. :näsblod



Skulle väll vara så för att folk slutat köra eller kör i andra länder då.. :rolleyes:

Är det så Anders?!?!

I så fall är det ju katastrof eftersom 2m max är typ den enda mätningen man kan göra själv hemma för att kolla hur man ligger till. Tänk om man bara kunde testa INNAN man åker till tävlingen så man slipper gå runt och oroa sig hela helgen....
 
Är det så Anders?!?!

I så fall är det ju katastrof eftersom 2m max är typ den enda mätningen man kan göra själv hemma för att kolla hur man ligger till. Tänk om man bara kunde testa INNAN man åker till tävlingen så man slipper gå runt och oroa sig hela helgen....

Men allvar, "2m max".... vad händer om varvstoppet inte funkar? Man kanske inte ligger och drar mot det varje pass, och inte är medveten om att det inte är fungerande. Och så står det en besiktningman där och lägger fullt och skickar kolvarna i taket?

Och vad gör man på 125:orna? De har väl inget varvstopp?
 
Last edited:
Blir några renoveringar i sommar.

En twin på 1200cc är inte jätteförtjust i att varas till stopp utan belastning..
 
Blir några renoveringar i sommar.

En twin på 1200cc är inte jätteförtjust i att varas till stopp utan belastning..

Det där köper jag inte. Ett par varvningar till varvstopp för att mäta ljud lär vara småpotatis jämfört med smisket motorn får på banan. Är omöjligt ett problem.
 
Nu må det vara förbjudet med elektroniska knappar på styret för att fixa ljudet. Men det är knappast förbjudet att sänka varvstoppet och ha en snällare tändkurva som bullrar mindre när cykeln ligger i friläge.
 
Nu må det vara förbjudet med elektroniska knappar på styret för att fixa ljudet. Men det är knappast förbjudet att sänka varvstoppet och ha en snällare tändkurva som bullrar mindre när cykeln ligger i friläge.

Ungefär som att kissa i byxorna för att bli varm....
 
Ungefär som att kissa i byxorna för att bli varm....

Givetvis är det så....

Det var mest menat som ett svar till dem som säger att motorn rasar direckt om man varvstoppsgasar. Sänk varvstoppet 1500RPM och snälla till tändkurvan så lär inte ventilerna spela marackas även på en skör Ducati....

Personligen tror jag att både 95dB i förbifart och 2m-max är möjliga att klara utan att tappa effekt om man bara vill och lägger ner lite mer energi än att göra ståltrådskryss i slutröret.
 
Personligen tror jag att både 95dB i förbifart och 2m-max är möjliga att klara utan att tappa effekt om man bara vill och lägger ner lite mer energi än att göra ståltrådskryss i slutröret.
Hade de som vill fixa själva dessutom fått veta vad gränsen för 2-max hade det blivit ännu enklare. Men det är ju mer än en månad till första SM-tävlingen...
 
Ungefär som att kissa i byxorna för att bli varm....

Om kissa i byxorna hade gjort så att man fick bättre resultat så hade alla kissat på sig. Det hade börjat med att Rossi gör så och sen hade alla ner till bandagsåkare gjort likadant!! :D
 
ja jag fattar inte va dom menar med max varv :va. på min guzzi finns inget varv stop annat än när kolvarna till slut slår i topparna, men självklart, då buller problemet ju löst för den helgen :rolleyes:

För "er" som kör classic är ju ljudet inget problem så länge arrangören väljer att använda sig av bullerdagar.

ERF är ju en annan historia såklart...
 
max 95dB vid förbifartsmätning.
Klarar man inte förbifartsmätningen så blir man kallad till statisk mätning som enligt protokoll som jag kunnat läsa ska ske vid fullgas utan elektroniska funktioner aktiverade. Mät avståndet vid fullgas är väl inte bestämt, /Nitrous


Utan elektroniska funktioner, fan inte ens 2taktarna klarar sig utan elektronik, en modern 4takt med insprutning o skit blir svårt att få start på motorn utan elektroniken, ska man bli tvungen att köra med flintamotor? :)



HSTRacing goes race 2011! Www.hstracing.se
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top