Ljuddämpning luftburk hos twin

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har en luftburk som är mycket större än original, som saknar den standard-monterade insugsljuddämparen, samt har större diameter på ram air-kanalerna som går rakt in i burken. Det känns som att jag vill dämpa ljudnivån lite även från denna, givet att det inte sabbar flödet någonstans vitalt.

Rent spontant känns det som att det inte borde göra någon skada att lägga några lager glasfibermatta som hålls fast av finmaskigt nät på botten av luftburkens insida (luften står ju ändå stilla närmst en yta), men kommer detta att dämpa något av det som hörs från en twin med öppna spjäll?

Ett annat alternativ är att låta vissa delar av ram air-kanalerna (har ~15cm på varje att spela med) ha en perforerad innersektion med dämpmatta, precis som ett slip-on, några erfarenheter av detta?

Spontant tror jag ngn skulle vilja byta sin orginalburk mot din, så har bägge vunnit!!

Spontant tror jag ngn skulle vilja byta sin orginalburk mot din, så har bägge vunnit!!

Det är inte gratis att få den konfigen jag har, så den behåller jag gärna ;)

EDIT: Jag har inte fått igång maskinen och kunnat lyssna på ljudnivån än, men varje decibel jag kan sänka är ju önskvärd ändå.

Du vill alltså bygga om en fabrikstrimburk, från optimal till något okänt, hemma i garaget? Och du har inte hört den ännu, korrekt?

Du vill alltså bygga om en fabrikstrimburk, från optimal till något okänt, hemma i garaget? Och du har inte hört den ännu, korrekt?

Nej, det är en ombyggd originalburk enligt konceptet att större är bättre, så länge det är innan insugstrattarna. Orignialet har löjligt liten volym, samt är anpassad för en motor med långt mindre effekt än den nya jag stoppar i. Oavsett hur mycket jag tar upp min gamla burk så begränsar tankens storlek och motorns placering volymen till lägre än maskinen jag tagit motorn från.

Anledningen till att jag inte har hört den ännu är att jag är mitt uppe i motortransplantation (från en annan årsmodell), samt måste bygga om insprutet och sånt innan den går att starta.

Jag har haft problemmed ljudnivån på min hoj hela säsongen trots att jag till slut körde med orginalljuddämpare.

Min hoj har också en ombyggd luftburk som använder tanken som "lock".
Med orginalljuddämpare så överröstade insugsljudet avgasljudet.

Jag kommer klistra en ljuddämande matta på undersidan av tanken som förhoppningsvis kommer sänka ljudnivån en aning.
I värsta fall så kan man bli tvungen att klä alla kanaler som leder insugsluft med ljudabsorberande material.

Jag vet andra som med bra resultat har dämpat insugsljudet genom att montera en liten kåpa över luftintaget i fronten, tyvärr så förlorar man lite effekt av detta pga minskad "ram air" effekt i hög hastighet.

Jag kommer klistra en ljuddämande matta på undersidan av tanken som förhoppningsvis kommer sänka ljudnivån en aning.
I värsta fall så kan man bli tvungen att klä alla kanaler som leder insugsluft med ljudabsorberande material.

En annan vinst med att klä dessa ytor är ju att insugsluften inte värms på samma sätt iom att värmen från motorn inte lika lätt värmer upp kanaler och luftbox. En tanke iaf :)

/J

En annan vinst med att klä dessa ytor är ju att insugsluften inte värms på samma sätt iom att värmen från motorn inte lika lätt värmer upp kanaler och luftbox. En tanke iaf :)

/J

Kanske även kan sänka tempen på bränslet någon grad om inte värmen strålar upp från luftburken

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard