Ljuddämparens utformnings påverkan på effekt?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Kompisen har skaffat en KLX650. Samma årsmodell som min, men den har gått 1500 mil mindre. I övrigt skiljer sig hojarna i att han har ett slipon.

Vi bytte hoj för att jämföra i dag, och upplever båda att hans har lite mer pulver att ge, och bättre bottendrag. Är det rimligt att anta att det bara beror på annan ljuddämpare? Original, som jag har, har inte större utblås än en enkrona.

Original
IMG_20220826_150313-01.jpeg

Kompisens
IMG_20220826_150304-01.jpeg
 
Eller ligg på lämpligt växel 3/4 i ca 50-60 km/tim bredvid varandra och dra full rulle och se vem som kommer först till slutet på rakan.
 
Kompisen har skaffat en KLX650. Samma årsmodell som min, men den har gått 1500 mil mindre. I övrigt skiljer sig hojarna i att han har ett slipon.

Vi bytte hoj för att jämföra i dag, och upplever båda att hans har lite mer pulver att ge, och bättre bottendrag. Är det rimligt att anta att det bara beror på annan ljuddämpare? Original, som jag har, har inte större utblås än en enkrona.

Original
View attachment 475566

Kompisens
View attachment 475567
Har inget med slipon att göra. Du kör med biltemaolja och din kompis kör med Motul = +15hk
 
Placeboeffekten gör mycket när det kommer till upplevd effekt pga mycket buller MEN precis som 2-stroke säger så blir det mycket strypning om man vill få en stånka att låta som en symaskin.
Jag mekade på en R1 orginaldämpare samt modifierade luftburken på en F650cs och det gjorde extremt stor skillnad på effekten utan att göra den orimligt bullrig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top