Ljuddämpare....???

Proen

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Hoj
ingen
Det sitter just nu Leovincidämpare på hojen och den går kanon men jag tycker faktiskt att det låter för jävla mycket.Har provat med original men det suger. hojen går sämre och låter mesigt. Alternativ tack....vill inte förlora effekt och det är klart det får låta men inte som det gör nu..
vad ska man satsa på?

Proen skrev:
Det sitter just nu Leovincidämpare på hojen och den går kanon men jag tycker faktiskt att det låter för jävla mycket.Har provat med original men det suger. hojen går sämre och låter mesigt. Alternativ tack....vill inte förlora effekt och det är klart det får låta men inte som det gör nu..
vad ska man satsa på?

Stoppa en trasa i burken :hihi Går det inte att fixa eller köpa en Db-killer till din dämpare?

db-killer?...har inte hört talas om det, asså jag funderar på att köpa nytt.
acropovic (stavning?) eller KTMs egna. vet ingenting om dom. vilken dämpare ger mest effekt?

Proen skrev:
db-killer?...har inte hört talas om det, asså jag funderar på att köpa nytt.
acropovic (stavning?) eller KTMs egna. vet ingenting om dom. vilken dämpare ger mest effekt?

Jag skulle börjat med att packa om dämparen med ny ull. Snacka med ngn handlare, det finns säkert material med olika ljuddämpande egenskaper.

db-killer är en lösning som många använder sig av för att t.ex. klara ljudkrav på vissa banor mm. Dom lösningar jag sett är en "plugg" som monteras i änden på ljuddämparen. Det den gör är i princip att den "slår sönder" ljudet, med viss effektförlust som följd visserligen. Men eftersom jag inte provat det alternativet själv vet jag inte i vilken grad. Eftersom du vill ha en permanetlösning hade det säkert varit snyggast att bygga in den i dämparen.

Vem är det förresten som har ont av ljudet, du eller grannarna?

KTM HXC + SXC är ganska tyst i början,men dom måste oxå packas
om ibland,jag har kört 3000 mil med min HXC pipa och har packat om den
2 ggr,och/men det ska låta tycker jag :banana

Lite test i bänk med olika dämpare hittar du här.

http://www.schneidercycles.de/

ok..dämpare ska alltså packas om efter ett tag eller? det hade jag ingen aning om.
Chris:det är nog bara jag som tycker det låter för mycket. har inte hört nån granne klaga än iaf, grejen är den att jag har börjat tveka att dra på pga ljudet
och det funkar ju inte. :dummer

Proen skrev:
ok..dämpare ska alltså packas om efter ett tag eller? det hade jag ingen aning om.
Chris:det är nog bara jag som tycker det låter för mycket. har inte hört nån granne klaga än iaf, grejen är den att jag har börjat tveka att dra på pga ljudet
och det funkar ju inte. :dummer

Öronproppar!? :3freak

japp, det få bli det :tummenupp
närå, snackade precis med ragnar på Lelles. ska dit imorrn och köpa ny ull
förlorar ju effekt som det är nu (enligt honom)

sitter gnistgallret kvar i din dämpare!???
plockade bort det på en leo burk som rullat 40mil och den levde jävulen!
om du saknar gnistgaller försök att få det ett sådant igen så kommer det låta mindre!

Proen skrev:
japp, det få bli det :tummenupp
närå, snackade precis med ragnar på Lelles. ska dit imorrn och köpa ny ull
förlorar ju effekt som det är nu (enligt honom)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back