Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
EasyRider skrev:2113680Kontakta dessa:
Jag kom just på att denna medlem nog kan hjälpa dig också. Han kanske till och med har något liggandes som han inte behöver nu när han byggt stort!
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=4135
Om jag misstagit mig på vem du är jompe4 så sorry. Jag har för mig att du och din bror körde Blata rep. på Lockarp förra säsongen.
Easy_Mike skrev:2114007ok...![]()
fattar jag dig helt rätt så vill du att jag ska byta komplett med krök![]()
elr menar du slutburken bara..
jag trodde det räckte att byta slutburk bara..
och tänkte mig typ 300:- för det..
hittade på ADDEMOTO..ngn "superpipe"den kostade 250:- och jag vill tro att den fyller syftet..
![]()
klargör gärna
EasyRider skrev:2114142
(stingerpipan är den delen på avgassystemet som kommer efter expansionskammaren och som ljuddämparen sitter på)
EasyRider skrev:2114949då har du säkert fått en grundlig genomgång
![]()
Ja, en ombyggnad borde inte vara så svår tycker jag. Ta bort den gamla ljuddämparen på något sätt. Trä en ny ljuddämpare på stingerpipan. Klart!
Det är väl ungefär som om du skulle montera ett slipon på den stora hojen (fast här vill vi ha lägre ljudnivå). Det är möjligt att du måste kapa loss den gamla men folk har gjort det förr.
Du behöver kanske inte heller använda fjädrar för att hålla ljuddämpare på plats det kanske funkar med en rejäl klämma.
Du skall nog inte byta ut hela avgassystemet då expansionskammaren o dyl. är anpassat till cylindern. När du bygger tänk på att det får inte sticka ut något bakåt utanför kutsen.
jompe4 skrev:2116663Nu börjar jag bli lite orolig över dessa skriverier ang. ljudnivån på lockarp. Jag kör ju med gokart motor, men dessa får ju användas där. Dock är den ju inte ett dugg tyst. Ang. att det inte får sticka ut något bakom kutsen...vad gäller mer exakt? Jag har ganska svårt med att få plats med allt innanför....Skulle man kringå detta genom att förlänga kutsen? Gäller detta även då det bara är träning?
Mvh JoakimNu har jag bekymmer....
EasyRider skrev:2116728Det här med ljudnivån kan vi tyvärr inte tumma på. Det är tyvärr så att det kommit RIKLIGA klagomål på den tidigare och det har varit hot om att banan skulle stängas.![]()
Det är reella hot och klarar vi inte ljudnivån så kommer vi inte att få köra där. Det kanske t.o.m är så illa att banan får stängas helt. Jag vet inte ...............Detta hade varit väldigt trist tycker jag. Om man inte är där ute så mycket så är det lätt att ta det med en klackspark men det är ett faktum och det är således mycket viktigt att alla försöker göra sitt bästa.
Angående det att det inte får sticka ut något bakom kutsen så är det troligen av säkerhetsskäl. Jag orkar inte titta i SVEMO:s minimotoreglemente förtillfället men jag kan tänka mig att det står där. Då du bara skall köra lite på träning så kan jag tänka mig att det skulle funka utmärkt att förlänga kutsen. Du är ju inte bunden av min/max mått då.
Mvh
Easy_Mike skrev:2113465snälla tipsa mig med länk till en ljuddämpare som kan funka på lockarpsbanan..
som det är nu är det "lite" högljut![]()
vet att ni är några som har fått bygga om..
Speedy100 skrev:2116858Hej !!
Är det till 2-takt eller 4-takt ??
Jag kan nog hjälpa dig..
Ring mig 0730-22 36 77
MVH
Speedy
jompe4 skrev:2116833Jag förstår. Ljudkraven är väldigt viktiga. Jag bor själv "nära " en cross-bana. De hade mycket klagomål innan 4-taktarna kom och nu är det hopplöst. De bygger större och större ljudvallar, men klagomålen ökar i takt med dem... Jag älskar ljudet, men det gör inte alla.
Däremot blir jag tyvärr tvungen att montera "den tråkiga" när jag kommer till lockarp. Eftersom min avgasport sitter bakåt har jag inte så mycket plats att bolla med. Detta innebär att det inte blir någon "fulleffektsversion" på Lockarp. Jag har dock nästan bestämt mig för en runda på strippen i Malmö, och där(som jag förstått det) är det inte samma db-gräns. Givetvis kommer jag då annonsera här i god tid för den som vill se mitt bygge i sitt rätta jag.
Hur vet jag om den låter för mycket? blir det svartflagg eller mätning i depå?
Mvh Joakim
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden