Ljuddämpare on/off Variabelt ljud

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tja!

Vill ha en dämpare som man kan shifta enkelt mellan tyst och högt ljud, någon som sitter på ritningar?

Det ska ju helst vara bra effekt i den också!

Kommer inte det påverka effekten samt hur motorn går iom att man lär förändra motståndet när man switchar från högt till tyst?

vet att jag såg ett sånt på en v-rod, satt nåt spjäll i det som man kunde ändra från en knapp på styret.. hade visst kostat närmare 30K

db killers typ ? funkar fint på min hojar...de jag har lev med systemen...

Man kan ju bygga själv ett spjäll ala förgasare med ett perforerat spjäll som ställer sig på tvären vid akuta behov.
Ett servo som kör 90 grader.

Spjället i rostfritt , den delen av armen som är inne i hettan likaså, sedan en bit i alu med kylflänsar som ansluter till servon för att skydda mot värmen.

Visst man får ju inte optimal blandning när dammluckan är stängd men den är ju antagligen fullt körbar.

Frågan är om det verkligen är värt viktökningen och pengarna för en besiktningsskull (varför annats ?) eller inför en banan körning ? DB killer kostar typ 200 kr och skruvas in på 5 min...

Tanken är väl att man ska kunna åka i bostadsområden på natten utan att väcka hela världen, samtidigt som man vill ha lite mer ljud ibland. Blir kanske enklast med en vanligt ljuddämpare med "lagom" ljud

Mest troligt blir det enklare med någorlunda bra dämpare.

Man kan få en båge att gå rätt bra med sådana också - skillnaden mot hel öppet vid normalt gatbruk är liten.

Om man inte kör enstånka eller twin - då vinner man en del på helöppet system.

Då vinner man 10-25% i vrid på låga och mellanvarv i nm , hästarna ökar inte så mycket - men vridet ökar mycket.

Det är fett att ha massa vrid över hela registret - man behöver inte gasa så mycket när man har 80% av maximalt vrid från 2000 till 6000 i stort sett med plan effektkurva.

I stan är det oslagbart.

Då vinner man 10-25% i vrid på låga och mellanvarv i nm , hästarna ökar inte så mycket - men vridet ökar mycket.

Det är fett att ha massa vrid över hela registret - man behöver inte gasa så mycket när man har 80% av maximalt vrid från 2000 till 6000 i stort sett med plan effektkurva.

I stan är det oslagbart.

:banana Precis vad jag vill ha! Hur ska jag veta hur jag ska bygga det perfekta avgassystemet?

Jag har four stroke performance tuning boken...

Husqvarna hade sådana på trettiotalet.
Lamborghini har det fortfarande.
Jag har varit med och byggt konstantrycksavgassystem med hjälp av en fjäderbelastad utloppsventil gjord av ett regnskyddslock till traktorer.
Mycket jobb till lite nytta.

Jag kör 1000 cc + Twinnar med öppna Corse system och det funkar i bostadsområden om jag inte drar på. Jag skulle nog inte oroa mig för att en 500 väcker dina grannar även om du har ett öppet helsystem. Det är bara att brassa på !!!

Varför inte ta en ventil från en Sukka eller Yamaha och modda?

r1_exup_resize.jpg

GSXR1000_exup_600p.jpg

En sån här kanske kan vara något:

155-A026 ljuddämparinsats aktiv 90mm

En fjäderbelastad ljuddämparinsats som dämpar ljudet vid låg belastning och öppnar upp för högre flöde (och högre ljud) vid hög belastning. I öppet läge stryper den knappt effekten alls, det är nästan lika mycket effekt som att köra utan insats. För ljuddämpare med 90mm utgång. T.ex. Dual N1 och N1 NA.

Direktlänk till dalhems som säljer den... sök på ljuddämparinsats så finns det lite annat också. Här kan du även se bild på den.
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Product=fa9a6805-32ad-4757-90d6-363806d58ca6

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back