Ljuddämpare med udda mått, 9-10 cm i diameter

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Är det någon som har sett några sådana någonstans? Helst i kolfiber. Längd spelar ingen roll, det går ju att kapa.

Har surfat runt som fan men hittar inget vettigt alls.

Tack så mycket! Den var väldigt intressant och helt klart det bästa jag sett, till rätt pris dessutom!

Nu när jag sett en på bild så inser jag dock att det kan bli problem med att få den klara 95db (på Knutstorp), med ett utblås på fem centimeter så blir det inte så mycket över till ljuddämparpackning. Originaldämparna har nog bara c.a 3,5 cm utblås. Fast det kanske går att fixa med en db-killer.

Edit: db-killer.

Last edited:
Tack så mycket! Den var väldigt intressant och helt klart det bästa jag sett, till rätt pris dessutom!

Nu när jag sett en på bild så inser jag dock att det kan bli problem med att få den klara 95db (på Knutstorp), med ett utblås på fem centimeter så blir det inte så mycket över till ljuddämparpackning. Originaldämparna har nog bara c.a 3,5 cm utblås. Fast det kanske går att fixa med en db-killer.

Edit: db-killer.

Som du säger så får du nog problem med ljuddämpningen. Inte haft möjlighet att provköra min burk ännu men jag misstänker att den hamnar närmare 105dB än 95dB.

Runt om har burken ungefär 20mm stoppning, och det ger inte speciellt mycket med så liten volym på dämparen. Ser man till formen på dämparen så kommer den låta rätt mulligt på lågvarv men ju mer du öppnar spjället, ju mer kommer den tjuta (mer än vanligt).

Bara att köpa tycker jag. Superfin kvalité för inga pengar. Hade det stått Racefit eller något på sidan hade den kostat 5ggr så mycket. Jag köpte bara en liten Yoshimura dekal och kletade på.

Bygg en dB-killer så är det inga problem. :tummenupp

Som du säger så får du nog problem med ljuddämpningen. Inte haft möjlighet att provköra min burk ännu men jag misstänker att den hamnar närmare 105dB än 95dB.

Runt om har burken ungefär 20mm stoppning, och det ger inte speciellt mycket med så liten volym på dämparen. Ser man till formen på dämparen så kommer den låta rätt mulligt på lågvarv men ju mer du öppnar spjället, ju mer kommer den tjuta (mer än vanligt).

Bara att köpa tycker jag. Superfin kvalité för inga pengar. Hade det stått Racefit eller något på sidan hade den kostat 5ggr så mycket. Jag köpte bara en liten Yoshimura dekal och kletade på.

Bygg en dB-killer så är det inga problem. :tummenupp

Slutröret ser lite annorlunda ut, ser det ut som om en db-killer kan skruvas fast i den? Det blir nog till att köpa en db-killer isf, all svetsning är uteslutet för den här mannen :)

Slutröret ser lite annorlunda ut, ser det ut som om en db-killer kan skruvas fast i den? Det blir nog till att köpa en db-killer isf, all svetsning är uteslutet för den här mannen :)

Inte för att vara negativ men ska du köra på Knutstorp (eller bana överlag) så tror jag inte du klarar bullerkraven även med dB-killer monterad.
Rekommenderar originaldämparen så fort du ska ut på en bana. Bullerkraven är rejält hårda och så skoj är det inte att pröjsa x antal pengar för att dricka kaffe en hel dag :gnissla

//Daniel
Miljö & bulleransvarig Sydskanes Emse

Inte för att vara negativ men ska du köra på Knutstorp (eller bana överlag) så tror jag inte du klarar bullerkraven även med dB-killer monterad.
Rekommenderar originaldämparen så fort du ska ut på en bana. Bullerkraven är rejält hårda och så skoj är det inte att pröjsa x antal pengar för att dricka kaffe en hel dag :gnissla

//Daniel
Miljö & bulleransvarig Sydskanes Emse

Nja, förra året klarade jag bullerkraven med marginal trots slip-on och utan db-killers. Fast då var det multin det gällde.

Edit: Är jag tveksam så åker jag och mäter innan. Lockarp är en annan sak, där är det väl 92db som gäller? Inte ens säkert att original klarar den gränsen...

Last edited:
Är det någon mer som har förslag på slip-on så får ni gärna tipsa om det här.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back