Ljuddämpare från större hoj.

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Som topic. Ska köpa en aprilia RS 125a. Planerar en del större modefikationer, och funderar på att modda på en ljuddämpare från en R1a lr liknande hoj. Har en kille som kommer bygga en anpassad stinger. Nu är min fråga om det kommer påverka effekt kurvan negtivt? aja tacksam för svar.

Lezo skrev:
2632920 Som topic. Ska köpa en aprilia RS 125a. Planerar en del större modefikationer, och funderar på att modda på en ljuddämpare från en R1a lr liknande hoj. Har en kille som kommer bygga en anpassad stinger. Nu är min fråga om det kommer påverka effekt kurvan negtivt? aja tacksam för svar.

Den kommer gå fruktansvärt dåligt eftersom att en 2-t måste ha motstånd i ljuddämparen för att få någon effekt medan 4-t inte vill ha så mycket.

Prova att plocka av dämparen och kör en kort runda så får du känslan som det kommer bli.

whitesnake skrev:
2632935 Den kommer gå fruktansvärt dåligt eftersom att en 2-t måste ha motstånd i ljuddämparen för att få någon effekt medan 4-t inte vill ha så mycket.

Prova att plocka av dämparen och kör en kort runda så får du känslan som det kommer bli.

Precis det jag anade. Men om jag skulle förlänga stingern så den går rätt igenom ljuddämparen då? Skulle ju inte va så svårt att imitera insatsen i en 2-t ljuddämpare heller bara att man borrar massor med hål i röret men sätter igenom dämparen och sen tätar man upp några varv olje dränkt dämpar ul :D

UrbanTiger skrev:
2632970 För den delen så låter det onödigt att hänga på en 7 kilos ljuddämpare på en hoj som helst ska väga så lite som möjligt. Men det kanske bara är jag som inte begriper bättre.
Sen att den är ganska för stor i förhållande till hojen är ju en annan sak...

Hmm aja ni fårla se vad jag hittar på, kanju inte lira på org dempen ialf sjukt liten och ful.

Tyskarna har byggt över originaldämpen har jag sett nån gång, fast du kan ju bygga en egen dämp över som inte är skitstor som en R1 dämpare blir på din rs.

Solid snake skrev:
2633022 Tyskarna har byggt över originaldämpen har jag sett nån gång, fast du kan ju bygga en egen dämp över som inte är skitstor som en R1 dämpare blir på din rs.

Skulle ju gå. Andledningen att jag tog just R1 demp som exempel är att jag såg på *ljuddämpare* i säljes delen. Dom såg såg förnuftigast ut var R1 dämpare, menmen kanske hade fel därdå.

Lezo skrev:
2632980 Hmm aja ni fårla se vad jag hittar på, kanju inte lira på org dempen ialf sjukt liten och ful.

Vem tycker det är häftigt med stora ljuddämpare?
Den skall vara liten!

don_tomazo skrev:
2633048 Vem tycker det är häftigt med stora ljuddämpare?
Den skall vara liten!

tycker det är riktigt snyggt och ger ett rätt *meant* intryck när man snabbt synar hojjen.

Det låter som en skitkass idé, faktiskt. Köp en fyrtaktare om du vill ha en soptunnestor ljuddämpare på sidan. Köp ett schysst trimrör till Kamomillian så blir det fränt. Gör det nu.

Mattias skrev:
2633071 Det låter som en skitkass idé, faktiskt. Köp en fyrtaktare om du vill ha en soptunnestor ljuddämpare på sidan. Köp ett schysst trimrör till Kamomillian så blir det fränt. Gör det nu.

Posta bild på ett *fränt* effektrör dåra. ;)

Lezo skrev:
2633063 tycker det är riktigt snyggt och ger ett rätt *meant* intryck när man snabbt synar hojjen.

Här kommer ett citat från ett bilforum:
"Vart kan man köpa japsdämpare? Diggar dom som sitter på flertalet Supror. Stoooort ska det vara ! tacksam för hjälpen"
Du har väl inte vart å syndat på ett bilforum, VAH?! Här snackar vi sporthojar och då är det fult med en svulstig ljuddämpare, speciellt på en tvåtakt!

Ljuddämparen spelar inte så stor roll för motorn på en 2t. Det är mer expansionskammaren
och slutröret som är viktig. Så vill du byta till större dämpare så går det bra.
Utseendet o vikten är din sak att bedöma.
/u

don_tomazo skrev:
2633661 Här kommer ett citat från ett bilforum:
"Vart kan man köpa japsdämpare? Diggar dom som sitter på flertalet Supror. Stoooort ska det vara ! tacksam för hjälpen"
Du har väl inte vart å syndat på ett bilforum, VAH?! Här snackar vi sporthojar och då är det fult med en svulstig ljuddämpare, speciellt på en tvåtakt!

Soo? så det finns en regel som säger att stor, lr som du säger *svulstig* ljuddämpare är fult på alla sporthojar? du kanju inte säga att alla tycker det du tycker. Personligen gillar jag inte pytte små aludämpare som ser ut att komma från en Dt mx 50-92. Tycker det är snyggt med en färsh dämpare som skulle va något större än orginaldempen. Aja vi får väl se, inte skadligt att prova nått nytt.

ulf_lundin skrev:
2633917 Ljuddämparen spelar inte så stor roll för motorn på en 2t. Det är mer expansionskammaren
och slutröret som är viktig. Så vill du byta till större dämpare så går det bra.
Utseendet o vikten är din sak att bedöma.
/u

Mkt bra svart tack för de..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey