Ljud!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Hjälp vid köp av hemmabiosystem!

Fick första lönen idag (överlycklig) och har sedan länge haft funderingar på hemmabio.
Så frågan är:
Vad kan jag få för prisvärt system (inkl. sub, satellit, center och front) för 6-7k?
Jag har spanat lite på DALI Blue serien men det verkar dock springa iväg lite kostnadsmässigt sett. Har även kikat lite på Yamahas alternativ - vilket verkar prisvärt.
Just nu har jag en 5.1 förstärkare på 5x80 W från Sony och ett par halvsunkiga fronthögtalare.
Alltså ska jag sälja av frontarna som jag har nu i förmån för nya. Jag vill helst inte ha 4st små satelliter utan två "riktiga" fronthögtalare.

Jo, jag bör tillägga att jag inte är typen som är dumsnål - Bättre att investera i bra grejer direkt, som håller, och dessutom få en större summa pengar tillbaka vid eventuell försäljning.

Hjälp mig!

Last edited:
Då får du nog hinka upp till ett par sådana här....

NHT! Låter grymt bra och mycket för pengarna... (mycket pengar) :tomten

Bifogat

• t5.jpg
    t5.jpg
    7.9 KB · Visningar: 47
heinz_p skrev:
Jag har spanat lite på DALI Blue serien men det verkar dock springa iväg lite kostnadsmässigt sett. Har även kikat lite på Yamahas alternativ - vilket verkar prisvärt.
Hjälp mig!

Jag kör med Dali Evidence 870 som frontar och är supernöjd!
Ta dina pengar och satsa mest på frontarna, satelliterna är inte LIKA viktiga. Centern är hyffsat viktig pga att hela dialogen kommer därifrån.

Jag skulle hellre köra med ett par riktiga frontar, ingen center, sämre satelliter. Än att halv halvsunkigt runtom...

Edit: Jag menar inte att du ska köpa evidene serien utan bara att Dali låter generellt bra! :tummenupp

Last edited:
juha01 skrev:
Jag kör med Dali Evidence 870 som frontar och är supernöjd!
Ta dina pengar och satsa mest på frontarna, satelliterna är inte LIKA viktiga. Centern är hyffsat viktig pga att hela dialogen kommer därifrån.

Jag skulle hellre köra med ett par riktiga frontar, ingen center, sämre satelliter. Än att halv halvsunkigt runtom...

Edit: Jag menar inte att du ska köpa evidene serien utan bara att Dali låter generellt bra! :tummenupp

Ok, men o andra sidan vill jag inte heller blanda olika varumärken på just högtalarna. Köper man då Dali någonstans..så Måste man ha det överallt :rolleyes:

heinz_p skrev:
Ok, men o andra sidan vill jag inte heller blanda olika varumärken på just högtalarna. Köper man då Dali någonstans..så Måste man ha det överallt :rolleyes:

Egentlige så spelar det ingen roll om man blandar olika fabrikat, bara dom har samma karaktär på ljudet. Jag kör dali, jamo, sony...
Problemet/fördelen med dali är att dom säljs på hifiklubben... Vissa butiker är skit, vissa är bra..

B&W som dom också har på hifiklubben är jävligt fina saker också, inte överdrivet dyrt heller :tummenupp

juha01 skrev:
Egentlige så spelar det ingen roll om man blandar olika fabrikat, bara dom har samma karaktär på ljudet. Jag kör dali, jamo, sony...
Problemet/fördelen med dali är att dom säljs på hifiklubben... Vissa butiker är skit, vissa är bra..

Nej, egentligen kanske det inte spelar någon roll. Jag tänker på en ev. försäljning. Jag tycker man ger ett gedignare intryck (på något sätt, vet ej varför) om man säljer ett helt paket från samma tillverkare.

Missuppfattat mig inte fel :)

heinz_p skrev:
Fick första lönen idag (överlycklig) och har sedan länge haft funderingar på hemmabio.
Så frågan är:
Vad kan jag få för prisvärt system (inkl. sub, satellit, center och front) för 6-7k?
Just nu har jag en 5.1 förstärkare på 5x80 W från Sony och ett par halvsunkiga fronthögtalare.
Alltså ska jag sälja av frontarna som jag har nu i förmån för nya. Jag vill helst inte ha 4st små satelliter utan två "riktiga" fronthögtalare.

Jo, jag bör tillägga att jag inte är typen som är dumsnål - Bättre att investera i bra grejer direkt, som håller, och dessutom få en större summa pengar tillbaka vid eventuell försäljning.

Hjälp mig!

Ska du bara ha högtalarsystem fafttar jag det som? Kolla på Mordaunt short system, jag brukar alltid rekommendera dem till folk som frågar om högtalare och sånt skit. Jag har inte hittat något i deras prisklass som låter så som jag vill ha det. Nu kanske inte du vill ha samma ljud som jag vill ha, men provlyssna iaf på dem om du ska lyssna på flera olika märken. Dali är också grymt ljud för pengarna, men fortfarande saknar de lite av det som jag funnit i Mourdaunt.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back