Ljud till tv

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så det blev här.. Hoppas inte det är några problem.

Har iaf. tänkt att koppla min dator till vår tv - (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096753)
Vad menas är att jag vill båda ha ljud och bild (såklart) från datorn till Tv:n

Vi hade tänkt köpa ett nytt hemmabiosystem och jag undrar vilket ni skulle rekommendera för att man ska kunna koppla in ljudet från datorn till just hemmabion och vad man behöver för sladdar etc.?

Bildproblemet är väl ganska enkel åtgärdat med en väldigt lång skrämsladd?

Edit: Kom på att jag behöver också veta lite hur man ska koppla från datorn och sådant.. Är inte riktigt hemma på det här med ljud som ni kanske förstår.

MVH

//Jaxo
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jag löste det genom att koppla allt genom x-boxen.

Från datorn till x-boxen med nätverkskabel och sen kopplar man den till surroundförstärkaren som i sin tur e kopplad till tvn.
Får inte riktigt surround när jag ser på film via x-boxen men slipper å andra sidan hålla på å krångla med en massa annat skit.
Perfa när man har fest oxå. Bara att slå på datorn å köra via den.
Eller streama radiokanaler på x-boxen eller ja....what ever...:tummenupp

Finns nog andra som har bättre lösningar tror ja :)
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jag kör min 32" med surround via datorn, jag har en tv-utsladd från grafikkortet och en sladd som går in i datorns ljudutgång och in i tv med två sladdar (tappar 5.1 ljudet )

Finns att köpa kit på kjell och kompani!
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Stoppsladd skrev:
2657527 Jag löste det genom att koppla allt genom x-boxen.

Från datorn till x-boxen med nätverkskabel och sen kopplar man den till surroundförstärkaren som i sin tur e kopplad till tvn.
Får inte riktigt surround när jag ser på film via x-boxen men slipper å andra sidan hålla på å krångla med en massa annat skit.
Perfa när man har fest oxå. Bara att slå på datorn å köra via den.
Eller streama radiokanaler på x-boxen eller ja....what ever...:tummenupp

Finns nog andra som har bättre lösningar tror ja :)

Låter ju inte helt tokigt. Dock så tror jag brorsan vill ha sitt Xbox på sitt rum. :tungan
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är inte hemm på vad monitorkabel har för benämning, så kan inte utläsa om du kan dra en sådan direkt.
Annars är det svhs kabel som gäller, dra en sådan från datorn till ingången på TVn. De flesta grafikkort har svhs ut nu för tiden.

Ljud, du har en 3.5 telekontakt i ena änden (hörlurskontakt), i andra änden en rca, dvs 2 stifts vit röd stereokontakt. Sådan kabel kan du köpa på siba eller dyl.
Dock, har du optisk ut på ljudkortet, eller kan tänka dig att köpa ett sådant kort så är detta mångdubbelt bättre då det gäller ljudkvalitet och du behåller 5.1 ljudet om du kör datorn som dvd. Gör du inte detta så är det försummbart eftersom du i avi format bara får DS ljud ändå. Satsa då ett par kronor på bättre kabel mellan dator/stereo.
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
WebGringo skrev:
2657691
Ljud, du har en 3.5 telekontakt i ena änden (hörlurskontakt), i andra änden en rca, dvs 2 stifts vit röd stereokontakt. Sådan kabel kan du köpa på siba eller dyl.
Dock, har du optisk ut på ljudkortet, eller kan tänka dig att köpa ett sådant kort så är detta mångdubbelt bättre då det gäller ljudkvalitet och du behåller 5.1 ljudet om du kör datorn som dvd. Gör du inte detta så är det försummbart eftersom du i avi format bara får DS ljud ändå. Satsa då ett par kronor på bättre kabel mellan dator/stereo.

Men då kommer frågan vad för hemmabiosystem som klarar ljud optiskt in?.. Någon som vet något bra?

Btw så har jag ett sådant här ljudkort: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086626 (fast mitt heter platinum istället för fitality. Tror specifikationerna är samma förutom att Fitality har en snabbare ljudprocessor..)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jax skrev:
2658607 Men då kommer frågan vad för hemmabiosystem som klarar ljud optiskt in?.. Någon som vet något bra?

Btw så har jag ett sådant här ljudkort: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086626 (fast mitt heter platinum istället för fitality. Tror specifikationerna är samma förutom att Fitality har en snabbare ljudprocessor..)


Mitt yamaha system har dubbla optiska in.
 

Dirkmeister

Arnold for president........
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1:a - 05
Beroende på utgång på grafikkortet, så kabel som passar till grafikkort till pc ingången på tv. Sen en optisk kabel från ljudkort till surrondsystem(förmodligen optisk in på ett nyare system). Slutligen hdmi från dvdtill tvn:tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Antingen använder du dvi -> hdmi kabel. Dvs dvi kontakten från grafikkortet sedan hdmi kontakten på tvn.
Alternativ nr 2, du kör en VGA kabel (Vanlig skärmsladd) från grafikkort till tvn.

De kunniga säger att det ska bli bättre bild med dvi till hdmi kabel än med förlängd VGA kabel. För mig blev det tvärtom till min lcd tv, kanske jag som hade en dålig dvi -> hdmi kabel. Är dock väldigt lätt att köra till vanliga datorskärmen om du bara byter vga kablar. Har själv dubbla utgångar på mitt grafikkort så jag har både tvn och datorskärmen inkopplade, sen med trådlöst t-bord och mus. Bara välja om man vill sitta framför 19" vid skrivbordet eller 40" i soffan.

Angående ljudet så borde du ha någon spdif utgång på ditt ljudkort, antingen en optisk eller coaxial utgång. Då kopplar du respektive kabel (optisk/coax) och drar det till igången på förstärkaren. Sedan när du spelar upp film eller musik väljer du bara att spela över spdif kanalen, då skickar den ljudet oförändrat till förstärkaren, dvs du får surround och allt vad det innebär.

Edit: Säkert mycket stavfel..:näsblod

Edit2: Angående hemmabiosystem så har www.fynda.se mycket prisvärda saker. Inga värstingsaker men mycket prisvärt!
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Xyron skrev:
2659866 Antingen använder du dvi -> hdmi kabel. Dvs dvi kontakten från grafikkortet sedan hdmi kontakten på tvn.
Alternativ nr 2, du kör en VGA kabel (Vanlig skärmsladd) från grafikkort till tvn.

De kunniga säger att det ska bli bättre bild med dvi till hdmi kabel än med förlängd VGA kabel. För mig blev det tvärtom till min lcd tv, kanske jag som hade en dålig dvi -> hdmi kabel. Är dock väldigt lätt att köra till vanliga datorskärmen om du bara byter vga kablar. Har själv dubbla utgångar på mitt grafikkort så jag har både tvn och datorskärmen inkopplade, sen med trådlöst t-bord och mus. Bara välja om man vill sitta framför 19" vid skrivbordet eller 40" i soffan.

Angående ljudet så borde du ha någon spdif utgång på ditt ljudkort, antingen en optisk eller coaxial utgång. Då kopplar du respektive kabel (optisk/coax) och drar det till igången på förstärkaren. Sedan när du spelar upp film eller musik väljer du bara att spela över spdif kanalen, då skickar den ljudet oförändrat till förstärkaren, dvs du får surround och allt vad det innebär.

Edit: Säkert mycket stavfel..:näsblod

Edit2: Angående hemmabiosystem så har www.fynda.se mycket prisvärda saker. Inga värstingsaker men mycket prisvärt!


Tackar så mycket för all hjälp.. Känns som att det reder ut sig det här nu :tummenupp

Vad skulle man göra utan sh? :rolleyes:

MVH Jaxo
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jax skrev:
2660235 Tackar så mycket för all hjälp.. Känns som att det reder ut sig det här nu :tummenupp

Vad skulle man göra utan sh? :rolleyes:

MVH Jaxo

Bara säga till om det blir nå trubbel :tummenupp
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top