Ljud från kedja/framdrev

Eaglespirit

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
FZR600R -94
Förra sommaren bytte jag drivpaket på hojjen och vad jag kan minnas så funkade och lät allt som det skulle. På slutet av sommaren däremot hörde jag ett "nytt" ljud som verkade följa hastigheten men tänkte inte så mycket på det då. I samband med detta råkade jag lägga ner cykeln på högersidan på en gokartbana och efter det så har jag varit orolig för alla konstiga ljud. Det är svårt att förklara ljudet men typ som ett snabbt tickande eller skrapande som följer hastigheten som sagt. Nu när jag testat lite i vår så tycker jag att det även känns i fotpinnen.

När jag snurrar på hjulet i luften för hand så hörs ett klickande från framdrevet när länkarna hoppar upp på drevet. Idag tog jag loss det och kunde se att kuggarna har blivit mer slitna på innersidan än på yttre. Jag tycker att bakdrev och framdrev sitter i linje och jag har testat att vinkla bakdrevet i båda riktningar utan några förändringar. Det jag tycker är konstigt är att kedjan verkar hamna för långt ut både på framdrev och bakdrev och kan inte förstå vad som styr ut kedjan dit :confused:

Har ni några förslag på vad som kan vara knas eller hur man kan fixa det?

Det handlar om en FZR600 -94.

Mät upp svingen och kolla så den är rak. Behöver ju inte skeva mycket innan det sliter.

Den underbara nojjigheten, härligt!

Det låster mest som att du har nån länk som börjar bli sliten. Har du slarvat med smörjningen av kedjan? Kört nåt när det regnar?

Hur kollar jag så att svingen är rak?

Kan det vara en länk som är problemet även om den verkar gå snett över hela "varvet"? Har inte kört i regn förutom under dom sekunderna det hann regna innan jag gled av banan...

Hur kollar jag så att svingen är rak?

Kan det vara en länk som är problemet även om den verkar gå snett över hela "varvet"? Har inte kört i regn förutom under dom sekunderna det hann regna innan jag gled av banan...

Kolla så att du har satt bakhjulet rakt. Ta ett skjutmått och mät att båda bultarna på kedjespännarna är lika långa. Du kan också mäta med ett måttband från centrum på hjulbulten till centrum på svingbulten. Avståndet ska vara lika på både vänster och höger sida.

Se också till att kedjan inte är för hårt spänd. Kolla i manualen ca 2 cm brukar spelet vara.

Den underbara nojjigheten, härligt!

Det låster mest som att du har nån länk som börjar bli sliten. Har du slarvat med smörjningen av kedjan? Kört nåt när det regnar?

Plussar på den. Du har inga länkar som kärvar?

Om ditt missljud är konstant över kedjevarvet så hade jag börjat med att kontrollera kedjespänning, Linjeringen av drivpaketet, kedjegejdern om det finns en sån.

Om det är intermittent så lutar det åt nån kass länk.

Letade själv efter ett missljud från kedjan som jag trodde och det visade sig vara ett kasst bakhjulslager som skorrade.

Last edited:
bakhjulslagret..har hänt mig med..om det är ett klonkande ljud..låt ngn mek titta på den.

När bakhjulet är i luften och man snurrar på hjulet så låter det "satan" från framdrevet konstant över hela kedjevarvet.

Det verkar som att det knappt spelar någon roll om man "vrider" bakhjulet så att det får olika vinklar mot framdrevet, förutom att bromsskivan går i beläggen..

Nu är det så att en länk inte går som den ska så det kanske blir till att byta kedja igen ändå, men jag tror inte att den ser till att kedjan hamnar fel

Jag har tagit isär och kännt/testat hjullagrena. Bytte dom i samband med byte av drivpaketet

Som det känns nu så sitter bakhjulet lite snett mot framdrevet, men frågan är hur man mäter/testar detta? Det sitter ju en sån gummiskena på svingarmen som ska skydda den från kedjan. Kan den bli sliten och kan den göra så att kedjan hamnar fel, även när man sitter på cykeln?

Slänger med ett par bilder på skillnaden på framdrevet... (ursäkta blixten)

Bifogat

• framdrev_in.jpg
    framdrev_in.jpg
    236.4 KB · Visningar: 123
  • framdrev_ut.jpg
    framdrev_ut.jpg
    97.8 KB · Visningar: 134
Last edited:
När bakhjulet är i luften och man snurrar på hjulet så låter det "satan" från framdrevet konstant över hela kedjevarvet.

Det verkar som att det knappt spelar någon roll om man "vrider" bakhjulet så att det får olika vinklar mot framdrevet, förutom att bromsskivan går i beläggen..

Nu är det så att en länk inte går som den ska så det kanske blir till att byta kedja igen ändå, men jag tror inte att den ser till att kedjan hamnar fel

Jag har tagit isär och kännt/testat hjullagrena. Bytte dom i samband med byte av drivpaketet

Som det känns nu så sitter bakhjulet lite snett mot framdrevet, men frågan är hur man mäter/testar detta? Det sitter ju en sån gummiskena på svingarmen som ska skydda den från kedjan. Kan den bli sliten och kan den göra så att kedjan hamnar fel, även när man sitter på cykeln?

Slänger med ett par bilder på skillnaden på framdrevet... (ursäkta blixten)

Du har möjligtvis inte vänt drevet fel?

kanske.... åt vilket håll ska det sitta? Jag har lärt mig nånstans att texten/märkningen alltid ska vara utåt/synlig och det var så jag satt det här drevet...

Nu har jag flyttat, justerat, rengjort och snurrat en massa... men det verkar inte hjälpa. Ska nog försöka få tag på en ny kedja och hoppas på det... bör jag byta drev trots att de är så nya?

bör jag byta drev trots att de är så nya?

ja, om den gamla kedjan är kass, har den slitit in dreven.

säterdu dit en ny kedja på gamla drev, så sliten du in nya kedjan på gamla dreven s.a.s. och den blir sliten i förtid, kanske t.om. sama syndrom ??

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti