Ljud från drev/kedja?

Thrix

Ny medlem
Gick med
24 May 2010
Hoj
1999, Kawasaki zx6
Hej.

Jag har lite problem med min nyligen inköpta hoj (min första).
Och önskar tips från er som är lite mer erfarna MC-ägare.

Får missljud från framdrevet.
Jag vet inte om det kan vara kedjan
eller om det är drevet eller något annat.
Kan nån enstaka länk på kedjan vara trög bara kanske?

Jag har testat smörja kedjan med kedjespray.
Förra ägaren sa att han smörjt kedjan varje tankning.

Hoj:
Kawasaki zx6 -99

Ljud:
Dock...dock...dock...
Frekvensen ökar med farten.
Det är inte direkt ett rassel utan mer ett dunkande.

När:
Bara vid gaspådrag.
Inte när jag motorbromsar eller håller in koppling.
Har inte testat med bakhjulet i luften än. Utan bara kört.

Tack på förhand!!!

//Tobias

En bekant hade sådana ljud från sin kedja vid körning. Det visade sig bero på att någon kugg på framdrevet gått av om jag fattat det rätt. Så kolla upp så att både fram och bakdrev ser hela och fina ut. Annars är det läge att byta drivpaket.

Låter lite som när jag köpte min hoj (fazer 600) med tvärslut drivpaket. Kedjan hade töjt sig ojämnt vilket resulterade i nåt man skulle kunna kalla för dunkande ljud.

Lätt att kolla, upp med hjulet i luften och snurra för hand. Du känner lätt om det går bitvis trögt. Studera kedjan så den inte kinkar och kolla kedjespelet medan du snurrar runt. Ändras spelet så är kedjan ojämnt sliten.

Låter som kedjan klättrar på framdrevet. Det är alltså för långt mellan topparna på drevet för att kedjan ska passa. Med andra ord så är det slut. Byt rubb och stubb.

Låter lite som när jag köpte min hoj (fazer 600) med tvärslut drivpaket. Kedjan hade töjt sig ojämnt vilket resulterade i nåt man skulle kunna kalla för dunkande ljud.

Lätt att kolla, upp med hjulet i luften och snurra för hand. Du känner lätt om det går bitvis trögt. Studera kedjan så den inte kinkar och kolla kedjespelet medan du snurrar runt. Ändras spelet så är kedjan ojämnt sliten.

Råkade ut för det jag med att kedjan va mer utsträckt på ett ställe. Blev ett sådant ljud.

Tack för snabba svar.. Får ta och lyfta upp den och kolla som Anders säger.

Får hoppas på att det "bara" är kedjan som är dålig.

Men det kanske är lika bra att byta allt?

Hur är det med kedjan, jag såg på en sida att jag ska ha 525 kedja. Men biltema säljer bara 520 och 530 enligt hemsidan. Jag antar att man inte kan använda någon av dessa? Vet ni några andra prisvärda sidor?

Tack för snabba svar.. Får ta och lyfta upp den och kolla som Anders säger.

Får hoppas på att det "bara" är kedjan som är dålig.

Men det kanske är lika bra att byta allt?

Hur är det med kedjan, jag såg på en sida att jag ska ha 525 kedja. Men biltema säljer bara 520 och 530 enligt hemsidan. Jag antar att man inte kan använda någon av dessa? Vet ni några andra prisvärda sidor?
Om du sätter på en ny kedja på gamla drev så är snart den nya kedjan förstörd. Sorry, men så är det. Ska den ha 525 kedja så kan du inte använda något annat.

Addemoto.se säljer drivpaket till din för 1294. Inte mycket lönt att ens fundera på biltema...

Hade precis samma problem med min zxr-750 blev jätte orolig min första tanke va växelådan på väg att rasa.... men icke det räckte med spänna kedjan och smörja kedjan ordentlig klockren sen dess....

Om du sätter på en ny kedja på gamla drev så är snart den nya kedjan förstörd. Sorry, men så är det. Ska den ha 525 kedja så kan du inte använda något annat.

Addemoto.se säljer drivpaket till din för 1294. Inte mycket lönt att ens fundera på biltema...

Tack!

Drivpaket 4 från Addemoto.se verkar fint :) Man får välja färg på kedjan för 150:- extra dessutom :) En helsvart kanske.. Eller kanske grön :P

Men som sagt, får kolla hela kedjan och dreven först.

Tack!

Drivpaket 4 från Addemoto.se verkar fint :) Man får välja färg på kedjan för 150:- extra dessutom :) En helsvart kanske.. Eller kanske grön :P

Men som sagt, får kolla hela kedjan och dreven först.
Den kommer att gå 10km/h fortare med en grön kedja.:fakta

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...