Livstidsdömda

eus skrev:
Eftersom vi älskar politik här

Livstidsdömda fångar
Vad vill du diskutera?

Inget konstigt med detta egentligen, livstidsstraffet har funnits i lagboken hela tiden, enda skillnaden är att domstolarna nu faktiskt använder sig av hela straffskalan.

Jag tror inte att för många döms till livstids fängelse nu, snarare att för få dömdes till det straffet förr.

Citat från artikeln:
"Ett livstidsstraff innebär numera minst tolv år i effektiv tid på anstalt. Den livstidsfånge i Sverige som har suttit längst tid började avtjäna sitt straff år 1982. Förr i tiden, då fångarna frigavs efter halva strafftiden, kunde en livstidsfånge vara ute efter sju och ett halvt år."
Citat slut

Om det verkligen vore livstid vi talade om så kunde jag förstå att folk inte tycker så mycket om det. Men av de som döms idag tror jag det är få som sitter 12år om ens det..

Mannen/kvinnan som suttit inne sen 1982 har jag på känn är ett extremfall. Eller ett exempel på att rättssystemet faktiskt funkar.

zoddri skrev:
Om det verkligen vore livstid vi talade om så kunde jag förstå att folk inte tycker så mycket om det. Men av de som döms idag tror jag det är få som sitter 12år om ens det..
Då tror du fel. Precis som det står i artikeln så är det i princip ingen livstidsdömd som benådas tidigare än efter minst 12 år. Som det även stod i artikeln så har regeringen avgjort 10 benådningsansökningar i år och alla har avslagits. Läste du ens artikeln förresten?

sgtpepper skrev:
Vad vill du diskutera?

Inget konstigt med detta egentligen, livstidsstraffet har funnits i lagboken hela tiden, enda skillnaden är att domstolarna nu faktiskt använder sig av hela straffskalan.

Jag tror inte att för många döms till livstids fängelse nu, snarare att för få dömdes till det straffet förr.
Ville igentligen inte diskutera nåt.
Men i tidigare trådar angående samma ämne har man eftersökt lite fakta angående straff och statistik.
Tänkte bara posta lite info för folk som undrade.
Men jag tror inte att oddsen för att det kommer att föra med sig en diskusion angående detta är skyhöga.

sgtpepper skrev:
Då tror du fel. Precis som det står i artikeln så är det i princip ingen livstidsdömd som benådas tidigare än efter minst 12 år. Som det även stod i artikeln så har regeringen avgjort 10 benådningsansökningar i år och alla har avslagits. Läste du ens artikeln förresten?
Det där var en vanlig myt som man kunde slå hål på t ex.

edit: nästa fråga, minskar brottsligheten nu när fler döms till hårdare straff?

Masonit skrev:
Nej men idioterna hålls borta från allmänheten.

\Masonit

Det beror nog på.

Ifråga om inbrott t ex så är det en mycket liten klick kriminella exemepelvis här i Göteborg som begär majoriteten av brotten. Om denna grupp sitter inne minskar brotten väsentligt under samma tid. När buset sen släpps ut tar det fart igen.

Dock gäller detta sannolikt inte mördare.

sgtpepper skrev:

Jo jag läste artikeln.
Okej att det kommit in 10 benådningsansökningar i år. Men står det nåt om hur länge de fångar som ansökt om detta suttit inne eller vad de är dömda för?
Det är omöjligt att göra nån seriös slutsats på dendär lilla biten fakta, tyvärr.

Sen tror jag det är en del av dessa som efter att ha dömts till livstid får, av olika orsaker, straffet omvandlat till psykisk vård. Men som sagt, artikeln ger för lite info för nån större slutsats.

Ja jag ser rätt så pessimistiskt på rättssystemet. :(

zoddri skrev:
Sen tror jag det är en del av dessa som efter att ha dömts till livstid får, av olika orsaker, straffet omvandlat till psykisk vård. Men som sagt, artikeln ger för lite info för nån större slutsats.
Det är väl inte så konstigt i och för sig.

De livstidsdömda är svåra att hantera för kriminalvården. Bland samtliga som döms för våldsbrott har 57,7 procent någon typ av personlighetsstörning. Bland de livstidsdömda är siffran hela 72 procent.

sgtpepper skrev:

Snittet på livstidsdomarna ligger tydligen på 16 år, vilket är ganska länge.
En del ska definitivt inte ut av dem, medan en del säkert skulle kunna anpassas till samhället igen.

Som sagt några kan väl säkerligen återanpassas in i samhället igen medans andra förtjänar 1 skott i nacken!

jompa54 skrev:
Som sagt några kan väl säkerligen återanpassas in i samhället igen medans andra förtjänar 1 skott i nacken!
Men hur fan vet man vilka som kan återanpassas och vilka som inte kan? Bättre att hålla dom inlåsta tills dom dör, dvs riktig livstid!!

xXx40 skrev:
Men hur fan vet man vilka som kan återanpassas och vilka som inte kan? Bättre att hålla dom inlåsta tills dom dör, dvs riktig livstid!!

Det är väl det man får ta ställning till när man ska benåda den livstidsdömde.
Precis som när man skriver ut en psyksjuk. Fast veta säkert kan man inte eftersom ingen kan trolla eller se in i framtiden.

zoddri skrev:
Jo jag läste artikeln.
Okej att det kommit in 10 benådningsansökningar i år. Men står det nåt om hur länge de fångar som ansökt om detta suttit inne eller vad de är dömda för?
De kan ha suttit inne i 5 eller 20 år, nåd kan man begära när som. Det som är av betydelse är ju att samtliga avslogs och som det skrivits i denna tråd så är ligger medeltiden som en livstidsdömd sitter inne på runt 12-16 år, jag vet inte hur ni har det i Finland, men det lär ju funka på ungefär samma sätt bortsett från att det är Presidenten som benådar och inte regeringen.

Vilka brott de livstidsdömda sitter inne för är enkelt att säga, då det är ett begränsat antal brott som kan ge livstids fängelse:

* mord
* människorov
* grov mordbrand
* grov allmänfarlig ödeläggelse
* grovt sabotage
* grovt sjö- eller luftfartssabotage
* grovt flygplatssabotage
* grovt spridande av gift eller smitta
* anstiftan eller anförande av myteri
* grovt myteri
* uppror
* högförräderi
* trolöshet vid förhandling med främmande makt
* egenmäktighet vid förhandling med främmande makt
* grovt spioneri
* grovt lydnadsbrott
* rymning (krigsman, alltså desertering)
* undergrävande av stridsviljan
* försummande av krigsförberedelse
* obehörig kapitulation
* stridsförsumlighet
* landsförräderi
* folkrättsbrott
* grov olovlig befattning med kemiska vapen
* grov olovlig befattning med minor
* grov olovlig kärnsprängning,

Det kan finnas fler brott, men dessa är de som existerar i brottsbalken. Som synes är det många brott som enbart gäller i krigs- eller mobiliseringstider. Min gissning är att nästan alla som sitter inne på livstid idag är dömda för mord, mordbrand eller människorov och att ingen sitter inne för "grov olovlig kärnsprängning" :).

Sen tror jag det är en del av dessa som efter att ha dömts till livstid får, av olika orsaker, straffet omvandlat till psykisk vård.
Fel. Har man fått sitt livstidsstraff fastställt så kan det inte omvandlas till psykiatrisk vård.

Ja jag ser rätt så pessimistiskt på rättssystemet. :(
Vilket rättssystem, det finska eller svenska? Du vet att vi inte har samma rättsystem va?

sgtpepper:
Vad jag menade med benådningen var att det KAN vara så att de flesta ansökningar var dömda att avslås innan de skickades in. Svårt att avgöra på basis av den artikeln. Men visst kan det vara så att det är väldigt svårt att få igenom en benådning.
Ska vara så också enligt mig..

Att man inte kan då straffet omvandlat i efterhand visste jag inte så den smällen får jag väl ta.. :huvet

Sen att se pessimistiskt på rättssystem..
För det första så båda ländernas. Och ja, jag vet att vi har olika system.
Det är förståss svårt för en utomstående att bedömma sveriges rättssysten då man (nästan) bara läser/hör om fall var det inte funkat speciellt bra. Alltså de stora rubrikerna i kvällstidningarna och nåt enstaka reportage i nyheterna.

Hoppas det blev lite klarare :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back