Livstids registrering?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur länge är en mc registrerad på en ägare när den är avställd?
För alltid sålänge inget ägarbyte registrerats?
 
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.
 
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.

- Märkligt att man aldrig sett eller hört talas om registerhållningsavgiften? Är den inbakad i fordonsskatten eller hur debiteras den?
 
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...
 
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...

- Det liknar den sits jag sitter i. Men om du inte betalar registeravgiften så kommer väl hojen ramla ur registret? (enligt BrooklynS här ovan)
 
- Det liknar den sits jag sitter i. Men om du inte betalar registeravgiften så kommer väl hojen ramla ur registret? (enligt BrooklynS här ovan)

Först påminnelse, sedan inkasso, sedan den spanska inkvisationen, alternativt så kommer Baltic inkasso tillbaks med sina grishuvuden. Staten kommer du aldrig undan...
 
Först påminnelse, sedan inkasso, sedan den spanska inkvisationen, alternativt så kommer Baltic inkasso tillbaks med sina grishuvuden. Staten kommer du aldrig undan...

Var väl ett älghuvud? (med morakniv i pannan)
 
Registerhållningsavgiften går nog till inkasso om du inte betalar den och den måste betalas tills fordonet skrotas eller exporteras. För en massa år sedan använde vi en bil till ett projekt så den skrotades aldrig. Då skulle vi få betala registerhållningsavgiften i 10 år efter vägverket fått anmälan om att fordonet inte finns. Funkar inte det kan man anmäla det stulet för att få bort det ur registret.
 
Last edited:
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...
Anmäl som stulen?
 
Registerhållningsavgiften får du räkning på endast om fordonet är avställt, annars är det inkluderat i skatten
 
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.

Så fungerade det när denna avgift dök upp, nu fungerar det inte så längre, nu är du tvingad att betala denna avgift år ut och år in (avställd som påställd). 50 kronor ligger den på.
 
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.

Ja, jag menar, har de lagat det så gott för sig att man inte kan bli av med avgiftsjäveln för att hojen lämnat landet utan att det registrerats så får man ju använda de medel och metoder som står till fogs.
 
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.

Problemet är att det inte funkar. Anmäler du den stulen så "finns" den och ska betalas registeravgift för, ända tills den blir ostulen. Eftersom svensk polis i praktiken inte längre utreder brott så blir du aldrig av med den.
 
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.
Kan du inte beställa hem ett regbevis och kryssa i rutan att den gått till skrot/export?
 
Skrota?

Om fordonet skrotats, förstörts eller om du gjort något som innebär att fordonet inte längre kommer att användas i trafik, så ska det avregistreras. Du anmäler det på registreringsbeviset. Vi bedömer om fordonet ska avregistreras. Följande fordonsslag omfattas av dessa regler:

tung lastbil eller tung buss (totalvikt över 3 500 kg)
släp
motorcykel
registrerad moped
traktor
registrerat motorredskap
terrängfordon (tung terrängvagn, terrängskoter, snöskoter, terränghjuling och terrängsläp).

För att vi ska kunna göra en bedömning ska anmälan innehålla

en redogörelse om vilka åtgärder som gjorts
ett intyg eller liknande (uppgifterna bör styrkas)
fordonets registreringsskylt(ar).
 
Lite OT men jag kom på att jag äger en skoter en 74:a Everest som varit anställd i minst 20 år. Har inte fått nån registerhållningsavgift på den på en herrans massa år. Finns dock med bland mina fordon hos transportstyrelsen och nån miss verkar ju skett, finns det risk att jag får betala 20-25 år retroaktivt om man råkas nämna detta?

Har som glömt, förträngt att jag hade kvar den skotern ??
 
Sålde en ZX9r 2010 till en norrman som aldrig registrerade den i Norge eller för den skull anmälde införsel.
Har betalt den f-e registeravgiften sen dess.
Säljer aldrig mer ett fordon till dessa förbaskade norrmän??
 
Sålde en ZX9r 2010 till en norrman som aldrig registrerade den i Norge eller för den skull anmälde införsel.
Har betalt den f-e registeravgiften sen dess.
Säljer aldrig mer ett fordon till dessa förbaskade norrmän??

2008 sålde jag en Ducati till Danmark, gissar att den inte registrerades där eftersom jag stod kvar som ägare. Detta trots jag kryssat i export och skickat in skylten.
Efter 4-5 år så tröttnade jag på att betala in registerhållningsavgiften, så jag mailade bara till transportstyrelsen och förklarade min situation. Utan några problem ströks hojen ur registret och mitt problem var löst...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top