Livslängd styrlager

S. Robert

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Hej,

har en BMW F 800 R årsmodell 2010, gått 3200 mil och är i behov av nytt styrlager enligt auktoriserad BMW verkstad. Är detta en rimlig livslängd på styrlager? Trodde ett sådant byte var aktuellt först vid dubbla miltalet. Cykeln är förhållandevis lugnt körd och gick igenom besiktningen vid 3100 mil utan anmärkning. 3100:- vill verkstan ha för att byta styrlager, ok pris för den som inte vill meka själv?
 
Tvättat med högtryck? Det är inte främst miltalet som styr den livslängden, utan skötsel och tillfälligheter. Det är ett par timmars jobb, så pengen är säkert inte orimlig.
 
"förhållandevis lugnt körd" kan även vara en orsak = fixerad position (läs; rakt fram) leder gärna till "hack" i styrlagren. Alltså en förslitning, titta på däckslitaget och vet du med dig att de ofta slits mest mitt på/ser platta ut så är ovanstående en trolig orsak.

Sen är naturligtvis inte ev. brist på fett att bortse ifrån, någon som fixar själv fettar möjligen in dem vid service men kanske tveksamt att verkstäder gör detta vid "normal" service.
 
Tack för svar. Ingen högtryck har varit nära hojen men å andra sidan kanske inte så mycket smörja i styrlagren heller... Om jag inte känner av några problem med styrlagren är det då farligt att köra med dessa? Förstår den blir mer instabil, tendens att wobbla, men kan det leda till större haveri på hojen, mer än att styrlagren behöver bytas? Hojen gick som sagt igenom besiktning för drygt 100 mil sedan utan anmärkning. Men auktoriserade BMW verkstaden säger jag måste byta omgående. Är de mest måna om hojen eller bolagets kassa?
 
har du centralstöd ?
upp med den, tyng ner hojen bak så att framhjulet lättar
gör styrutslag åt båda hållen för att känna om några "hack" finns
sitt framför hojen, greppa gaffeln långt ner vid fälgcentrum, kan du rycka & känna glapp ?

utan stöd, sitt på hojen, rulla framåt & bromsa med frambromsen, håll ena handen/tummen på toppmuttern till styrkronan i mitten.. känner du glapp ?


hittar du inget glapp eller hack.. så hade JAG kört vidare
 
Last edited:
Nu är det ju inte för skoj skull en verkstad säger till att det behövs bytas omgående.
En sån sak som styrlager är väldigt lätt att kontrollera själv om det är väldigt slitet, och känner du tydliga "hack" när du svänger på styret från höger till vänster, då behövs det bytas. Du får inte samma kontroll på hojen och det är ren snålhet att inte byta.
Att det inte upptäcktes vid bes innebär inte att det inte fanns där redan då. Har upptäckt hur många inkompetenta besiktningsmän det finns, som inte ens håller reda på reglerna för motorcyklar.
Och ja, priset verkar rimligt då det tar minst 1½ timme att byta och lagerna är inte gratis dem heller.
 
Hojen gick som sagt igenom besiktning för drygt 100 mil sedan utan anmärkning. Men auktoriserade BMW verkstaden säger jag måste byta omgående. Är de mest måna om hojen eller bolagets kassa?

Skillnaden kan vara att besiktningsföretaget ej haft möjlighet att få upp framhjulet i luften medan verkstäderna allt som oftast har den möjligheten. Kontrollen av styrlager sker alltså enklast då, en kontrollbesiktning är även i stora delar en "ögonblickskontroll" medan verkstäderna ofta bedömer hurvida en ev. brist kommer att stå sig till nästkommande service eller ej.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top