Livslängd på en hjälm?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Soffa
Upptäckte att min "nya" hjälm inte är så ny mer.
Den var tillverkad 06/1997
Det är en xxx-fiberhjälm av märket SHOEI XR-800
Inte använd på typ 5 år, förvarad i sin hjälmpåse i förrådet och har inte en repa.
Den är aldrig tappad och har inte varit med om någon olycka.
Frågan är om den är förbrukad pga sin ålder?

Man brukar väl säga drygt 5 6 år om jag inte mins fel..

Varför skulle hjälmen vara förbrukad för att man tappar den i backen?
Jag menar vid en olycka så lär hjälmen få mer än ett slag mot sig. Fast den informationen kanske tillverkarna uppger bara för att tjäna mer cash, vem vet :tungan ?

Plasthjälmar 3-4 år.
Fiberhjälmar och liknande ligger väl omrking 6-8 år.

Migael skrev:
Varför skulle hjälmen vara förbrukad för att man tappar den i backen?
Jag menar vid en olycka så lär hjälmen få mer än ett slag mot sig. Fast den informationen kanske tillverkarna uppger för att tjäna mer cash, vem vet :tungan ?

Tanken är att hjälmen skall spricka vid en första hård smäll och då absorbera en del av energin. Den kan spricka om man tappar den i marken och funkar då inte lika bra vid en riktig vurpa. Gäller inte för plasthjälmar som är sega istället.

Vore bra om någon insatt i ämnet kunde berätta varför en hjälm skulle vara förbrukad efter 6-8 år om den legat på en hylla.
Vad är det för material som åldras?

Tror inte det är någon större fara att köra med den krukan, den har ju inte varit i bruk så många år. Att ha hjälmen i medföljande påse lär ju inte slita så hårt på den, duger säkert ett par år till :tummenupp

sandstream skrev:
Vore bra om någon insatt i ämnet kunde berätta varför en hjälm skulle vara förbrukad efter 6-8 år om den legat på en hylla.
Vad är det för material som åldras?

Allt material förändras/förbrukas med tiden, olika tid för olika material. Yttre faktorer påverkar såsom luft, temperaturförändringar, ?halveringstider?.

Plast blir iaf sprött med tiden. Fiberhjälmarna och dess material är jag mer osäker på hur det förändras.

En hjälm har ingen livslängd alls... den är död när man köper den...
:hihi
*sorry kunde inte låta bli*

Jag skulle inte använda en hjälm som endå är 9 år gammal varav 4år använd..

Köp en ny huvet é dyrt :tummenupp

Olzon skrev:
Allt material förändras/förbrukas med tiden, olika tid för olika material. Yttre faktorer påverkar såsom luft, temperaturförändringar, ?halveringstider?.
Plast blir iaf sprött med tiden. Fiberhjälmarna och dess material är jag mer osäker på hur det förändras.
Därför hade det varit fin om någon som faktiskt visste hur det låg till kunde förklara :)

sandstream skrev:
Därför hade det varit fin om någon som faktiskt visste hur det låg till kunde förklara :)

Tror du ligger inne med en omöjlig önskning här :hihi
Det som Olzon skriver låter vettigt och är väl allmänt känt men vem kan säga var den exakta gränsen går. Själv tycker jag det verkar korkat att slänga en oskadad hjälm bara för att den uppnått den enligt mc-boken höga åldern av 3-4 år.
Dock håller jag med dig om att det vore intressant att höra ett ord från någon som doktorerat i glasfiber.

BTW, är de där bönorna godare än BOB´s???

Last edited:
Kapten Blåskägg skrev:
Det där var inte det enda felaktiga råd som står att finna i den diktsamlingen.

Pratade med en mycket duktigt försäljare vid mcmässan (allright) som förklarade hur tillverkningen gick till, hållbarhet, vad som skiljer en dyr mot en billigare hjälm m.m. Enligt honom så bör man byta efter 4 5 år.

Kanske är medlem så han kan förklara. :)

Last edited:
sandstream skrev:
De två viktigaste anledningarna till att hjälmarna åldras är

1 UV-strålning som gör att epoxin i glasfiberhjälmar blir sprödare med åren, precis som gamla glasfiberbåtar.

2. Lösningsmedel och mjukgörare i plasterna dunstar och materialet blir hårdare och sprödare. OBS: detta påverkar även inredningen i hjälmen som får försämrad stötdämpning.

Olzon skrev:

Temperatur kan spela in, men radioaktiv halvering kan vi nog bortse ifrån :)

Säger som Sandis: Fakta rules!

Jag inbillar mig att de uppfattningar som NU råder är en blandning av hjälmtillverkarnas påståenden (för att få sälja mera) till rena urbana myter.

Skulle det vara SÅ kritiskt som en del säger, SAMT att materialet skulle brytas ner i en sådan omfattning, ja då skulle t.ex inte glasfiberbåtar existera.

Jag utgår från att tillverkarna tagit höjd fär sånt här.
Och det normala i säkerhetssammanhang är ju en faktor tre.

Självfallet VILL man inte ha en hjälm för länge och jag blev chockad då jag kollade i min hjälm i somras!
10 fekkin yers!
Så jag sa när jag åkte ner på en träff: Detta blir hjälmens sista resa!
Jag visste inte hur rätt jag skulle få. Men inge olycka, snarare lycka gjorde att det blev sant: Jag VANN en splirrans AGV modell "Rossi Light.." Dvs utan den förskräckliga dekoren :hihi

Men åter till ämnet: En hjälm som fått en REJÄL smäll bör bytas. Solklart.
En hjälm som tappats i gräsmattan: nej.
Däremellan finns en gråzon, och teoretiskt är ju ett ägg med en spricka i skkört som f. Medan ett helt håller i princip för hur mycket som helst.

Nu är inte hjälmar gjorda av vare sig äggskal eller glas (fast många resonemang här bygger på det) Utan av segt fibermaterial i någon form, som även om man slår en yxa i det, håller ihop och gör sitt jobb på ett någorlunda sätt.

Summering: Det är inte etta eller nolla, men myter och hjälmtillverkare vill gärna få oss att tro detta.
Vore vi lika noga med skinnstället eller våra skor skulle vi ju byta en gång i månaden...

sandstream skrev:
Jag ska förklara... Om hjälmen får stå i flera år så känner den sig utanför och övergiven! Detta resulterar i att den blir hämndlysten :mad: Så vid första krashen så kommer den att göra sitt sämsta för att skydda ditt huvud :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back