Säger som Sandis: Fakta rules!
Jag inbillar mig att de uppfattningar som NU råder är en blandning av hjälmtillverkarnas påståenden (för att få sälja mera) till rena urbana myter.
Skulle det vara SÅ kritiskt som en del säger, SAMT att materialet skulle brytas ner i en sådan omfattning, ja då skulle t.ex inte glasfiberbåtar existera.
Jag utgår från att tillverkarna tagit höjd fär sånt här.
Och det normala i säkerhetssammanhang är ju en faktor tre.
Självfallet VILL man inte ha en hjälm för länge och jag blev chockad då jag kollade i min hjälm i somras!
10 fekkin yers!
Så jag sa när jag åkte ner på en träff: Detta blir hjälmens sista resa!
Jag visste inte hur rätt jag skulle få. Men inge olycka, snarare lycka gjorde att det blev sant: Jag VANN en splirrans AGV modell "Rossi Light.." Dvs utan den förskräckliga dekoren
Men åter till ämnet: En hjälm som fått en REJÄL smäll bör bytas. Solklart.
En hjälm som tappats i gräsmattan: nej.
Däremellan finns en gråzon, och teoretiskt är ju ett ägg med en spricka i skkört som f. Medan ett helt håller i princip för hur mycket som helst.
Nu är inte hjälmar gjorda av vare sig äggskal eller glas (fast många resonemang här bygger på det) Utan av segt fibermaterial i någon form, som även om man slår en yxa i det, håller ihop och gör sitt jobb på ett någorlunda sätt.
Summering: Det är inte etta eller nolla, men myter och hjälmtillverkare vill gärna få oss att tro detta.
Vore vi lika noga med skinnstället eller våra skor skulle vi ju byta en gång i månaden...