Livslängd på CBR900

kolvring

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1996 Honda CBR900rr
Hoj såg i forumet om en som undrar hur många mil en VFR kan rulla, jag har samma undran men om cbr900 är det någon här som har en långmilare som inte har renoverats och går bra? min har rullat 4700 och känns som den är ny, hoppar upp på bakhjulet utan fusk med kopplingen:)

Någon tog nyligen upp den här milnojan vi har i sverige! Då våran säsong är mkt kortare än andra länders så tenderar våra hojar gå färre mil! Detta genererar att vi får en felaktig bild av hur långt en hoj bör gått för att vara fräsch. Tar du bara hand om den och servar ordentligt finns det ingen anledning till att den inte ska hålla till 8000mil utan större renovering!

Nu är inte jag jättebevandrad inom motorer men tycker inte att min logik är helt åt skogen!

Hoj såg i forumet om en som undrar hur många mil en VFR kan rulla, jag har samma undran men om cbr900 är det någon här som har en långmilare som inte har renoverats och går bra? min har rullat 4700 och känns som den är ny, hoppar upp på bakhjulet utan fusk med kopplingen:)
Jag har hört rykten om en CBR 900 -92:a som hade gått 15000 mil som plockades ner för att få sig en renovering. Endast för att konstatera att allt var inom toleranserna.

Vidare har jag hört om andra 900-motorer som pajat efter några få tusen mil.

"In general" så är det alldeles säkert en fråga om hur mkt TLC den fått genom åren, i grund och botten är det en bra motor.

Om du kollar i svenska motorrads första nummer så river dom isär en gixxer 1000 som har gått 5000 mil. Det var i stort sett osliten ..

Så mao har man bara skött servicarna så kan den hålla länge..

har en kusin i australien... 2006 hade vi båda två varsinn R1 01 - min hade gått 1300 hans hade gått 7000 mil. Hans verkade gå bättre än min dessutom. Min hade lite tendenser att rassla i låda mm, vilken sedan rasa vid 1700. Hans var "bara vl servad" och fungerade utmärkt.

Maskinellt är det nog ingen fara. Själv tänker jag på allt annat, låda, drivpaket, hjullager, dämpare mm. Detaljer som kan påverka ens öde :huvet

Min gamla 92a hade gått 8200 mil tror jag när jag köpte den, fick iofs börja med att renovera den pga kass vevlager på 3an.

Sen så kom jag nog 90 mil efter renoveringen innan en låsning på en ventil sa upp sig, antagligen för att jag övervarvade motorn lite så ventilen inte hann med och slog i kolven.

Även det hände på 3ans cylinder.

Men ANNARS så verkar det ju vara en bra hoj, om man skiter i att wheela och så. :rolleyes:

jag hade en 92'a fireblade som hade gått 7500mil. den gick klockrent. drog ingen olja och funkade jättebra på alla sätt.

Livslängd?
Det är ungefär som att svara på hur långt är ett snöre

Motorer i all ära, det känns som det minsta bekymret, de går nog.

Men när börjar man känna i chassie; lager, dämpare, koppling etc att det inte är som nytt?

Jag köpte ju 950SM förra våren och den var bra mkt stadigare än den demohoj jag lånat innan som våldtagits ca 800 mil.. Det kändes verkligen!

Ras skulle jag inte vara orolig för, men hur gammalt kan det bli för att körmässigt fortfarande vara "som nytt"?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!