Livslängd på bromsbelägg?

Bjurling

Medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
en 675:a
Jag fick bytat belägg på hojen fram för ca 220mil sedan, jag har kört cirka 50 mil motorväg och resten landsväg. Dessa är nu nästan helt slut.
Spontant känns detta som jävligt lite?:va

Är det bara att åka tillbaka till stället som sålt och monterat dom till mig för att göra en reklamation?

Kan nämnas att detta är första året för mig på hoj och det är ju inte riktigt "attack mode" man har inne när man är ute och kör landsväg.

/Christoffer

Dina bromsar måste ligga på ganska rejält, typ blåa skivor! Jag bytte mina bromsbelägg för första gången vid 2.300 mil, då var det lite bana och mycket inspirerad landsvägskörning.

Fredrik:va

Det har jag oxå funderat över. Jag kan inte minnas att jag bytt nånsin sen jag köpte min R6a våren 2006 och det är fortfarande bra bett i dom, skårorna i mitten är kvar. Jag har iaf kört 3000 mil sen 06. Jag finner detta vara aningens underligt. Inte så att jag gör stoppies för jämnan men nog fan bromsar jag till ibland.

nåt är tokfel, antingen är beläggen gjorda av gammalt svinläder eller ligger de på. såvida du inte sett fel... Har du haft av beläggen och kollat?

Om bromsarna ligger på så är det riktigt farligt. En polares bromsok kärvade o hans framhjul låste sig så han körde omkull mitt i stan. Jag hjälpte till att rulla iväg hojen från korsningen, den rullade så tungt så jag var tvungen att dra igång motorn för att få bort den.

nåt är tokfel, antingen är beläggen gjorda av gammalt svinläder eller ligger de på. såvida du inte sett fel... Har du haft av beläggen och kollat?

Har inte haft av dom och kollat men jag har kollat slitage spåren. Och för ca 2veckor sedan var där ca 2mm kvar på spåren och kanske 3mm? på själva belägget.
Var ute en runda på ca 15 mil i torsdags och nu är där ca 2mm kvar på belägget enbart.
Plus att skivorna som bytades samtidigt är i princip svarta.
Beläggen är av märket Premier PH53.

/Christoffer

Finns ju olika anledningar till att bromsen kärvar,men de två vanligaste är:
1.Proppfull behållare.
2;Bromsgrepp "pirat" som inte passar hundra utan trycker lite på kolven i huvudcylinder.

Finns ju olika anledningar till att bromsen kärvar,men de två vanligaste är:
1.Proppfull behållare.
2;Bromsgrepp "pirat" som inte passar hundra utan trycker lite på kolven i huvudcylinder.

Behållaren ser ovanligt full ut med tanke på hur lite det är kvar av beläggen, ligger kanske 4mm under max strecket.

/Christoffer

Behållaren ser ovanligt full ut med tanke på hur lite det är kvar av beläggen, ligger kanske 4mm under max strecket.

/Christoffer

Nja,jag menar så full att vätskan inte kan expandera när den blir varm.
Kan du se nivån,är det inte det som är problemet.

Nja,jag menar så full att vätskan inte kan expandera när den blir varm.
Kan du se nivån,är det inte det som är problemet.

OK, nä riktigt så illa är det inte.
Vad menade du med bromsgrepp?

Vad kan hända om nu skivorna har blivit överhettade? Måste dessa bytas igen?

Är detta en giltig reklamation?

/Christoffer

Så snabbt slitna belägg och svarta skivor :galen
Jag hade inte kört en meter utan att kolla att alla kolvar i oken glider lätt och att det inte ligger på.

Ligger bromsarna på kan det knappast vara reklamation - då är det ju "ditt" fel.

OK, nä riktigt så illa är det inte.
Vad menade du med bromsgrepp?

Vad kan hända om nu skivorna har blivit överhettade? Måste dessa bytas igen?

Är detta en giltig reklamation?

/Christoffer

Bromsgrepp = bromshandtag.
Resten kan jag inte svara på utan att ha tittat.

Så snabbt slitna belägg och svarta skivor :galen
Jag hade inte kört en meter utan att kolla att alla kolvar i oken glider lätt och att det inte ligger på.

Ligger bromsarna på kan det knappast vara reklamation - då är det ju "ditt" fel.[/QUOTE]

Hur menar du att det är mitt fel att dom ligger på?
Dom låg inte på innan jag lämnade in för byte av belägg, skivor och bromsvätska.:va

Okej, my bad, om en verkstad gjorde jobbet kanske det kan vara reklamation på JOBBET (och därmed förstört material). Jag trodde du hade bytt själv, i så fall hade det varit ditt fel, det är ju knappast skivorna och/eller beläggens fel om bromsarna ligger på.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back