Livslängd LC4

Smedberg

Brap brap brap
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
KTM 640 LC4
Jag funderar ju på att köpa en beggad KTM 640 lc4.

Vad är livslängden på en modern enstånka innan man måste byta halva motorn?
Är 2000mil några konstigheter?

Smedberg skrev:
Jag funderar ju på att köpa en beggad KTM 640 lc4.

Vad är livslängden på en modern enstånka innan man måste byta halva motorn?
Är 2000mil några konstigheter?

bli de motard? :tummenupp

ja 2000 ska dom minst hålla..finns säkert såna som gått närmre 4-5000 mil men de e nog inte lika vanligt :rolleyes:

har iofs aldrig hört om nån som gått toklångt :va

Hör med Comi här på sporthoj för han borde nog ha hört någon som kört LC4 som mc-bud.

mil

2000 mil..tja det är inget för en Yamaha xt. dom stånkar nog på längre än dom flesta stånkorna men är dock tristare att köra än en Ktm misstänker jag..

Min behövde jag inte riva förrän efter drygt 650 mil :rolleyes:

Smedberg skrev:
Japp, motard på G.. :)

Så en begad som gått 1800 mil kanske inte är nån höjdare? :confused:

Va fan! haka inte upp dig på vad andra säger, bilda dig egen uppfattning när du ser hojen. Köper du hellre en 640 som gått "bara" 600mil och är skitrisig eller en 640 som har gått 1400mil och är bra mkt finare än den andra?

Materialfel kan man inte råda över oavsett årsmodell för ett ras kan komma när som helst på vilken hoj som helst!
Försök kolla historiken så gott det går, Finns nog många motarde som inte ens har gått över 500mil som har körts väldigt hårt med så varför ska du oroa dig för 1800mil?????

Min 640 har snart gått 1600 mil. Hade den inne på ventiljustering idag, mekanikern behövde knappt röra ventilerna. Motorn går som en klocka och bör göra det många mil till.
Som ovan säger, milen har väl egentligen inget att göra med hur hojens skick är.

sundsvall= en motard till= gött :tummenupp

En lc4 -98:as som gått 4000 mil. Välservad och efterhållen. Är det nått att ha?Eller är den slutkörd? :va

Bamse79 skrev:
En lc4 -98:as som gått 4000 mil. Välservad och efterhållen. Är det nått att ha?Eller är den slutkörd? :va

Har säljaren papper på vad som är bytt i motorn?
Om man nu river en motor för ev vevlager så brukar man även se över allt annat på samma gång, om man nu är seriös......

Frågan är vad du skulle få ge för -98? LC4 är inte så pigga på att sjunka i 2:a handsvärde!

Den är vid 3000 mil servad och bytt ramlager, kamkedja, lameller, 5:ans drev, i förebyggande syfte.Lager till startmotorn o renoverat bakdämparn. Kört många långresor med den tydligen. Pris: 30k ville han ha.För dyrt?

Den har vid 3000 mil blicit servad och bytt ramlager, kamkedja, lameller, 5:ans drev, i förebyggande syfte.Lager till startmotorn o renoverat bakdämparn. Kört många långresor med den tydligen. Pris: 30k ville han ha.För dyrt? I övrigt ser den mycket fin ut...

sajk? Finns han här på forumet?

När jag frågade chefen så sa han att LC4 inte används av dom pga att de inte håller på samma sätt som XT (förståeligt förstås). Växellådorna brukar tydligen inte hålla för mycket mer än 5-6000mil, men en budhoj används ju oftast hårdare än vanliga hojar. Inne i stan tickar inte milen på så mycket heller, mycket växlingar och ofta högt tempo. Jag hade inte köpt en KTM som gått 4000mil om den inte är renoverad och växellådan genomgången av en kunnig, eller i bra skick och väldigt billig.

Bamse79 skrev:
Den skulle vid 3000 mil varit servad och bytt ramlager, kamkedja, lameller, 5:ans drev, i förebyggande syfte.Lager till startmotorn o renoverat bakdämparn. Kört många långresor med den tydligen. Pris: 30k ville han ha.För dyrt?

Den har vid 3000 mil blicit servad och bytt ramlager, kamkedja, lameller, 5:ans drev, i förebyggande syfte.Lager till startmotorn o renoverat bakdämparn. Kört många långresor med den tydligen. Pris: 30k ville han ha.För dyrt?

Så kolven är bytt????

I förebyggande syfte, menar han att han inte har haft nåt missljud på 3000mil men öppnar motorn ändå? Jag tvivlar inte på milantalet men vad som har gjort sär jag lite mer nyfiken på!

motardnisse skrev:
Så kolven är bytt????

I förebyggande syfte, menar han att han inte har haft nåt missljud på 3000mil men öppnar motorn ändå? Jag tvivlar inte på milantalet men vad som har gjort sär jag lite mer nyfiken på!

Har inte pratat med honom personligen utan bara på mail. Ska eventuellt ringa till honom i kväll, men jag blev lite osäker om det var ett så bra köp om den gåttt 4000 mil. Man kanske ska söka vidare ist....

Vet inte om kolven är bytt, när man byter ramlager,kamkedja,lameller osv, öppnar man upp hela motorn då?

Bamse79 skrev:
Har inte pratat med honom personligen utan bara på mail. Ska eventuellt ringa till honom i kväll, men jag blev lite osäker om det var ett så bra köp om den gåttt 4000 mil. Man kanske ska söka vidare ist....

Vet inte om kolven är bytt, när man byter ramlager,kamkedja,lameller osv, öppnar man upp hela motorn då?

Ja!
Nä det var inte så jag menade att det skulle vara ett dåligt köp. Ville bara uppmärksamma dig att vid det milantalet så är det viktigare att kolla hur motorn är än det kosmetiska på hojen. Långresor nämde du tidigare, frågan är hur pass drevad den har varit då, har den gått med låga varv utan att ha plågats på låga varv också så har motorn nog mått bra av det. Men av erfarenhet så blir det lite mer gasande med en KTM än en XT. Fast XT har en förmåga att klara sig rätt bra även av en plågande gashand eller hur PLM? :hihi

Fast enligt freddie så hade de bara en XT600 kvar, resten XT660

motardnisse skrev:
Ja!
Nä det var inte så jag menade att det skulle vara ett dåligt köp. Ville bara uppmärksamma dig att vid det milantalet så är det viktigare att kolla hur motorn är än det kosmetiska på hojen. Långresor nämde du tidigare, frågan är hur pass drevad den har varit då, har den gått med låga varv utan att ha plågats på låga varv också så har motorn nog mått bra av det. Men av erfarenhet så blir det lite mer gasande med en KTM än en XT. Fast XT har en förmåga att klara sig rätt bra även av en plågande gashand eller hur PLM? :hihi

Fast enligt freddie så hade de bara en XT600 kvar, resten XT660

Ja ok, nämen den hade gått rätt långt och risken för att nått händer är väl större antar jag....FÅr väl ringa och höra med honom iaf hur det ligger till.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show