Livslängd kolv & vevstake ktm 640 ?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing,

Har efter 3 månaders väntan fått mina grejjer för att få igång motorhelvetet igen. :tummenupp

Säsongen är ju nästan slut så nu funderar jag på om de sista slitdelarna ska bytas, kolv och vevstake, de ska ha gått 1500-2000mil (köpt begagnat) ?
Är ju inte kul att lägga ut 2900:-(vevstake) + 5700:- (kolv) i onödan pga nojja.

Finns det någon rekomenderad serviceperiod för dessa? motorn är en 05:a .

Sprängde ju blocket i våras med en avslagen vevstake så är ju lite nervös att åskan ska slå ner 2 ggr. Hade jag bara en jävla otur eller ska det bytas? :va

Edit: Fråga2= Går det köpa vevstakslager separat? Till vilket preis?

Staklager till storändan finns ingen anledning att byta utan att byta hela staken, finns inte löst från KTM men går att få tag på via lagerleverantörer. Vid normal åkning håller vev+kolv minst 4000mil. Mät ring-gapet och avgör kolvens kondition.
Jag har sett racemotorer där kolven har rullat en bit över 2000mil och då byttes den endast i förebyggande syfte.

Delar köper man inte i Sverige utan i tyskland eller USA. betydligt billigare och handlarna har sakerna hemma på hyllan så man slipper vänta veckor på delar.

Tack! :tummenupp

Då borde jag bara haft bra med otur.
Får se om man gör en vinterrenovering istället bara för att känna sig helt säker och byta det sista, men det beror lite på om jag ska behålla den 2000mil till eller inte. :)

Edit: Tips på bra och billiga ktmaffärer i deutchlandet?
Gärna med stöd för engelska då min skoltyska suger getballe.

Edit 2: Ringgap? Kolvringarna?

Staklager till storändan finns ingen anledning att byta utan att byta hela staken, finns inte löst från KTM men går att få tag på via lagerleverantörer. Vid normal åkning håller vev+kolv minst 4000mil. Mät ring-gapet och avgör kolvens kondition.
Jag har sett racemotorer där kolven har rullat en bit över 2000mil och då byttes den endast i förebyggande syfte.

Delar köper man inte i Sverige utan i tyskland eller USA. betydligt billigare och handlarna har sakerna hemma på hyllan så man slipper vänta veckor på delar.

Last edited:
Tack! :tummenupp

Då borde jag bara haft bra med otur.
Får se om man gör en vinterrenovering istället bara för att känna sig helt säker och byta det sista, men det beror lite på om jag ska behålla den 2000mil till eller inte. :)

Edit: Tips på bra och billiga ktmaffärer i deutchlandet?
Gärna med stöd för engelska då min skoltyska suger getballe.

Edit 2: Ringgap? Kolvringarna?

KTM Sommer talar engelska och har precis allt. http://www.schneidercycles.de/ är också bra. En kolv kostar 204€ vilket är lite mer överkommligt

Jepp hur stort ändgap har du på kolvringarna.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...