Livsfarligt tilltag från Vägverket..

Är det inte fel fokus att väcka trafikanter som somnar?

när man känner att man har grus i ögonen vid bilkörning så är man i stadie 17.
när man når stadie 20 så sover man. MEN! Redan vid stadie 3-5 är det dags att stanna och vila. något iallfall JAG fick lära mig på teorin för 10 år sedan när jag tog min lapp.

FEL fokus, somvanligt. Man kan inte ha folk som sitter och halvsover vid ratten på vägarna. DÅ HAR DET REDAN GÅTT FÖR LÅNGT!"!"

Att få folk att komma till insikt om saker och ting är bättre än skyddsräcken och räfflor!

Utbildning av något slag.
ska vi bygga bort farorna i trafiken så kan vi lika gärna lägga ner hela skiten med vägnät och satsa pengarna på tågtrafiken istället. där kan folk sova hur mycket dom vill.

//Droopfy

I laglig hastighet är det säkert ingen fara alls, inte heller i högre farter men som någon sa att blir man osäker och greppar styret hårdare och börjar titta på fel saker då blir effekten att hojen inte beter sig normalt vilket är vanligt när förare blir osäkra på underlaget.
MEN om det ska se ut som bilderna då är det vansinne oavsett. Räfflorna kunde varit smalare och tunnare och bara på de bredare 90-110 vägarna (ej motorväg) så att man har lite mer väg som hojåkare.
Jag trodde det skulle vara typ räfflor som avskiljer filer men något mindre....tänk va fel man kan ha. Nej det där testet måste arbetas för att det inte blir vedertaget på andra vägar.

Håller med till 100%

Synd att det inte finns någon bild på räfflorna. På Stavsnäsvägen (Värmdö) så har dom kört med någon maskin och "räfflat" vägen på grund af att det blev fel när dom asfalterade. Kan bara säga att det blir ganska läskigt om man inte vet om det när man lägger ner i en kurva, ungefär som grus.

Så har dom gjort på nya asfalten på Huddingevägen mellan tullinge/flemingsberg, ser ut som en pistmaskin varit i farten.

Snart går det ju inte att åka annat än terrängfordon i Sverige, inte nog med att vägarna är i dåligt skick och det kommer mer och mer fartgupp/avsmalningar/trottoarkanter (låga men VAFAN SLUTA bygga hinder överallt!!)

Räfflorna var fan det dummaste jag sett i hela mitt liv.

:huvet:huvet

Tyckte jag läste igenom det ordentligt... :näsblod

Aja... tror att min poäng går fram ändå:D

Tror jag med... Om nu berörda tjänstemän/kvinnor överhuvud taget är läskunniga vill säga... Fast läskunnighet och empatisk intelligens behöver ju inte nödvändigtvis gå hand i hand, när jag tänker efter. :näsblod

Räfflorna ska tydligen vara till för att man som trafikant inte ska somna.

Undrar vem som behöver väckas på VV för att de ska inse att det även finns 2 hjuliga fordon på våra vägar :va
Det är väl bra att hålla sig vaken när man kör tvåhjuligt också?:)

Vad är problemet....

....det där har funnits på vägarna ett par år redan, inget nytt. Finns söder om uppsala bla, bara att undvika att hamna i spåret.

Testat köra i spåret, skakar, men inget specielt...
Förresten, man skall väl alltid köra så att man undviker att hamna i tveksamma situationer som man inte behärskar....eller ??

Nu tom varnar VV för teststräckor, ändå klagar folk...hur många av er kör på grusväg med sina hojar..?? Om inte, dags att testa något, NYTT ??:D

Kör motard istället, då är det helt plötsligt festligt med lite ojämn asfalt.

Sköna kommentarer... :rolleyes

Det handlar ju om rena dumheter, där man verkligen inte tänkt på hojåkarna, klart som fan det är farliga grejer...såsar man rakt fram så går det väl bra, behöver man pallnita eller göra en undanmanöver (fortfarande i laglig fart), det vill jag nog inte ens prova på en sådan remsa...

skickade ett mail som var allt annat än snällt,med krav på namn på den idioten som kommit på detta för jag ska polisanmäla den fan för framkallande av fara! jävla idioter på vägverket.

Är det inte nog att den där jävla snabelbilen åker omkring och spyr grus i kurvor och att dom kör med billig asfalt som smälter om det är varmare än 30 grader?? jävla amatörer!:mad::mad:
Hej!

Du har registrerat en fråga eller synpunkt hos Vägverket med texten "Skulle vilja lämna synpunkt på frästa räfflor i vägens mitt....
ÄR ni helt dumma i huvet på vägverket??? vem fan kan komma på ett sånt idiotförslag som påverkar motorcyklister på ett sånt sätt att man riskerar att åka av vägen????
skulle vilja ha namnet på den som kom på förslaget för jag vill polisanmäla den fan för framkallande av fara!! SKULLE INTE FÖRVÅNA MIG OM DETTA KOMMER ATT INFÖRAS I HELA LANDET SÄRSKILT PÅ VAJJERVÄGAR". Vi återkommer så snart vi har behandlat ditt ärende.

Din fråga/synpunkt har fått ett nummer: " " - använd detta om du kontaktar oss för att fråga om ditt ärende eller komplettera det.

Med vänliga hälsningar

Vägverket

....det där har funnits på vägarna ett par år redan, inget nytt. Finns söder om uppsala bla, bara att undvika att hamna i spåret.

Förresten, man skall väl alltid köra så att man undviker att hamna i tveksamma situationer som man inte behärskar....eller ??

Nu tom varnar VV för teststräckor, ändå klagar folk...hur många av er kör på grusväg med sina hojar..?? Om inte, dags att testa något, NYTT ??:D

vad menar du med detta?? ska man i laglig hastighet inte kunna köra på vägen utan att riskera avåkning för fräsning i vägen?? vad händer när dessa är fulla med vatten och i samband med vajjerväg? är du köpt av vägverket eller?:va

Last edited:

Eehh... Hade du inte lite otur när du tänkte nu?

Klart som fan att det "bara är att undvika att hamna i spåret"! Men är det inte tillräckligt med grejer att "bara undvika" i trafiken ändå, utan att börja räffla vägen också? :huvet

Och hur skärpt är du under en lite längre körning där du antingen har suttit och "skakat lite" från och till hela tiden, och/eller suttit och "undvikit" en... äh, vahettere... skakterrorremsa? :rolleyes:

Men VV ska väl fan inte bygga BORT de säkerhetsmarginaler som faktiskt finns??? :va

Vilka j**la idioter dom är på vv... Dom verkar sitta instängda i sina burar och komma på den ena korkade idén efter den andra... Har dom ingen projekt grupp som dom kan diskutera sina idéer innan dom beslutar att överhuvudtaget göra en test sträcka.....

Och om dom ha det så borde väll någon from alla berörda grupper sitta med där... Typ nån från motormännen, nån från SMC osv.... Det är ju trotts allt vi som pyntar deras löner och test sträckor...

Om det här är den bästa idén som dom kommit på så undrar man ju vilka andra idéer det funnits som man har strukit. :näsblod

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra