Livsfarligt tilltag från Vägverket..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu vettifan om det inte är dags att direkt ifrågasätta vad det är för rikstomtar som sitter och styr över vårat vägnät...

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3440

Jag är inte alltför sugen att prova en undanmanöver eller hård inbromsning över en sådan yta, man har tvingats till att korsa den där typen av fräst yta några gånger under vägarbeten (den används på 2+1-vägar, men då som avskiljare mellan vägbanor), det har INTE känts stabilt, nu experimenterar VV med att lägga ett sådant spår MITT i körfältet som någon form av "livräddare", där sömniga bilister skall bli varse om att de vinglar på vägen.

Som vanligt så missar man tvåhjulingarna i trafiken. :huvet Och det här pyntar man surt förvärvade skattepengar till? Man lär verkligen undra..

http://www.vv.se/Kontakta-oss/ - välj väg, och skriv vad ny tycker, bombardera ålbetena...

/J

Last edited:
Är det ens en nyhet att VV skiter fullkomligt i MC och helst skulle se att samtliga MC förvissades till banor där de hör hemma?!

Själv skiter jag redan ned mig varje gång jag kör om på alla vägar där det finns slice´n´dice-räcken!

Motorcyklar är inte en del i VV´s trafikvisioner - för i trafiken hör inte MC hemma!

Synd att det inte finns någon bild på räfflorna. På Stavsnäsvägen (Värmdö) så har dom kört med någon maskin och "räfflat" vägen på grund af att det blev fel när dom asfalterade. Kan bara säga att det blir ganska läskigt om man inte vet om det när man lägger ner i en kurva, ungefär som grus.

Synd att det inte finns någon bild på räfflorna. På Stavsnäsvägen (Värmdö) så har dom kört med någon maskin och "räfflat" vägen på grund af att det blev fel när dom asfalterade. Kan bara säga att det blir ganska läskigt om man inte vet om det när man lägger ner i en kurva, ungefär som grus.

såna räfflor ligger på längden i körriktningen,dom i reportaget ligger tvärsöver vägen

Kan ha fel nu men har för mig jag läste i smc-folket att dom nån/några från smc har fått provåkt detta summakardemumma var att i lagliga hastigheter var det inge problem att korsa.

Tycker ändå det verkar vara totalt livsfarligt :gnissla

Som StefanB i SMC forumet så snällt hittade och saxade in:

Saxat ur trafikförordningen:

1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten

Dags att göra som fransmännen när de inte är nöjda, blockera vägarna tills de går med på att ta bort junket :D Alternativt på riktigt fransosbondemanér, töm ut ett antal flak med gödsel över berörda sträckor.

Som StefanB i SMC forumet så snällt hittade och saxade in:

Dags att göra som fransmännen när de inte är nöjda, blockera vägarna tills de går med på att ta bort junket :D Alternativt på riktigt fransosbondemanér, töm ut ett antal flak med gödsel över berörda sträckor.

Blir nog värre för hojåkare med vägen täckt med gödsel. :)

Finns en lång smal sådan väg i Bromma inte långt från fältet, räfflorna är i färdriktningen. Vet inte om det är av misstag, typ traktor åkt med plöjen nere eller någon vv arbetare som nickat till vid asfaltanläggningen.

Hursomhelst, går ju fint att köra på om man gillar spontana adrenalinkickar. Påminner om att köra på grus. Skulle det regna så skulle jag nog inte vilja köra där.

Vänta bara tills vägarna ser ut som motorvägen i tjeckien.

Där är det ett streck över hela vägen som är 5 mm högt var 5 meter.

Då är det svårt att sova.

Fråga till VV skickad!

Angående testprojektet med räfflor mitt i körfälten längs E 10 mellan Avvakko och Skaulo.

Jag undrar på vilket sätt vi motorcyklister omfattas av denna trafiksäkerhetshöjande åtgärd. Eftersom den naturliga placeringen på vägbanan när man kör motorcykel är mitt i sitt körfält. Kör man till höger om räfflorna hamnar man onödigt nära mötande trafik, vilket medför stora risker. Kör man till vänster om räfflorna blir placeringen istället farligt nära diket med grus, träd vägmärken m.m som stora orosmoment samt att dessa räfflor måste korsas, två gånger, vid varje omkörning. Till höger och vänster om mitten brukar det dessutom vara mer eller mindre spårigt efter tung trafik vilket kan skapa stora ansamlingar av vatten vid regn. Dessutom ökar ju risken för en omkullkörning om man som motorcyklist måste göra en undanmanöver för oväntade hinder.

Så mina frågor är:
På vilket sätt höjer räfflor mitt i körfältet säkerheten för motorcyklister?
Vad blir skillnaden mot vad som redan är ganska vanligt med räfflor i väggren samt mellan körfälten?
Kommer detta att införas på fler vägar i Sverige?
Hur rekomenderar Ni att man då ska placera sin motorcykel vid färd på vägar med räfflor mitt i körbanan?

Väntar med spänning på svaret :tråkad

Kan ha fel nu men har för mig jag läste i smc-folket att dom nån/några från smc har fått provåkt detta summakardemumma var att i lagliga hastigheter var det inge problem att korsa.

Tycker ändå det verkar vara totalt livsfarligt :gnissla

I laglig hastighet är det säkert ingen fara alls, inte heller i högre farter men som någon sa att blir man osäker och greppar styret hårdare och börjar titta på fel saker då blir effekten att hojen inte beter sig normalt vilket är vanligt när förare blir osäkra på underlaget.
MEN om det ska se ut som bilderna då är det vansinne oavsett. Räfflorna kunde varit smalare och tunnare och bara på de bredare 90-110 vägarna (ej motorväg) så att man har lite mer väg som hojåkare.
Jag trodde det skulle vara typ räfflor som avskiljer filer men något mindre....tänk va fel man kan ha. Nej det där testet måste arbetas för att det inte blir vedertaget på andra vägar.

Kör man till höger om räfflorna hamnar man onödigt nära mötande trafik, vilket medför stora risker. Kör man till vänster om räfflorna blir placeringen istället farligt nära diket med grus, träd vägmärken m.m...

Eum... har du missat att det blev högertrafik -67...? :-p

(On T: Bra skrivet annars, ser fram emot svaret...:tummenupp)

Skrev i fjol till den lokala blaskans lokala reporter (NSD) men hon tog upp ämnet först i år: http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4607994

I vilket fall så snackade jag med några som jobbar åt VV i våras, de sa: "vi skäms.. vår arbetsgivare fattar inte ngt om MC åkning".

Vår direktörska i norra regionen fattar hemskt lite om vad vi motorcyklister upplever som trafiksäkerhetsproblem, hon hävdar bla att vajerräcken i ytterkanterna av kurvor är bra för motorcyklister, detta är då utfört på ett sådant sätt att stolparna står helt fria så ingen vajer kan hindra att man klyvs av stolparna, när man inte fattar att detta är livsfarligt för oskyddade trafikanter är det tyvärr rätt hopplöst att tro att det ens är möjligt att få henne att begripa något:huvet

Har dock skickat ett nytt mail till dem nu, de lovade svara senast 2aug så nu väntar jag förväntansfullt :D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra